Gå til innhold

Hvilke rutiner er mest viktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det frokost, lunsj, middag og kvelds til jenta mi. Og en flaske i 5-6 tiden på morgenen. Måltidene kan variere veldig i tid, er ikke alltid hu er sulten etter tre timer og da venter jeg, ellers så spiser hun jo ingenting. Også kommer det an på når vi står opp. Vi har samme rutiner på kvelden, grøt, stelle, kose litt på sofaen og sove. Hun sovner av seg selv uten noe gråt og sover hele natten. Opp til 14 timer kan hun sove, med en liten halvtime våken når hun skal ha flaske.

Hun pleier å ha to-tre dupper i løpet av en dag, her også kommer det an på når vi våkner og hun tar kvelden ikke tidligere enn 19.00 og ikke senere enn 20.00.

Er dette altfor lite rutiner? Rutiner har vært veldig viktig for meg fra begynnelsen, men man kan ikke styre små barn med mat og søvn, er hun ikke trøtt tvinger jeg henne ikke til og sove og samme med mat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har aldri vært opptatt av rutiner. De har fått mat når de har vært sultne og har sovet når de har vært trøtte. Fungerte helt supert.

Skrevet

Er du fornøyd med rutinene og alt funker flott, så er det bra. Rutiner er til for å gjøre det lettere for barn og foreldre med forutsigbarhet i hverdagen, men skal ikke være så fastsatt at det blir krise for en av partene om noe går utenfor de vanlige rutinene.

Skrevet

Syns rutiner er litt hemmende for familielivet. VI har matet, stelt og lagt ungene etter behov. Og har dermed en frihet der barna faktisk kan drøye kvelden en time eller to uten å ødelegge natta, og som kan vente en time med frokosten om det behøvs. Eneste jeg har vært strikt på er at når det faktisk er natt så er det natt, har aldri dikket å styrt med synging og flasker og kosepose når de skal sove. Og det syns jeg er en grei rutine: tisse, vaske, tannpuss og rett i seng. Da kan man faktisk ha kvelden for seg selv og slipper å sitte på et kaldt og mørkt soverom å synge byssan lull på timesvis.

Svigerinna mi har to barn og hun (og mannen) har kun mulighet til å bevege seg ut av huset mellom kl 09.00-12.00 og mellom 15.00 og 17.30 fordi de har innført en hel haug med rutiner som de ikke tør bryte. De er rett og slett fanget i sitt eget hjem pga selvpåførte rutiner som barna helt sikkert hadde klart seg uten.

Skrevet

Eneste rutine jeg har det er kveldsstellet. Vask, skifte bleie, pysjamas og så er det natta.

Men jeg er ikke så låst i den at jeg kan fint ha henne med bort og hun kan sove i vogna til vi skal hjem.

Ellers så er alt etter behov. Mat når hun er sulten, sove når hun er trett osv.

Skrevet

HI her.

Her er det bare leggerutinene jeg egentlig er "streng" på. Ting blir gjort i lik rekkefølge og hun sovner fort selv og våkner ikke før morgenen. Har hun med overalt hvor jeg skal og hun sovner fint i vogn, bil, seng og sofa. Merker at jo mindre jeg stresser med rutinene, jo mer harmonisk blir babyen :)

Skrevet

Hvor viktige rutinene er, er jo helt opp til barnet.

Vi har hatt gode rutiner på kvelden og natten siden dag1. Vi har selvsagt fulgt barnet, men han er alltid trygg på hva som skjer på kvelden uansett hvor han er.

Så lenge hun er fornøyd så har dere nok ikke for få rutiner. :) Høres ut som dere har det ganske greit, høres egentlig ut som vår hverdag. :)

Skrevet

Vår (foreldrenes) sin viktigste rutine er legge rutinen fordi vi vil ha voksentid :)

Skrevet

Rutiner er viktig hvis barnet trenger det. Jeg har en gutt som virkelig trenger faste rutiner om dagene. Faller vi ut av rutinene er dag blir han uroli, sur og gretten. Han liker å spise, sove etc på tidspunkt. Han er rett å slett et vanedyr. Sysn det var verre før at han var slik men nå når han har bare 1 dupp på dagen (har aldri sovet andre steder enn i senga si) legger vi opp ting etter duppen. Han er oppe senest kl 1 så det er ikke noe problem for oss. Desuten liker han veldig godt å ta morgenen helt med ro med frokost, lek å masse kos. Så mitt råd er å følg ungen. Han legger opp til rutiner hvis han har behov for det. Hvis ikke så bare nyt det :) Men faste leggerutiner vil jeg tro er viktig. Det å lage gode vaner for soving tidlig gjør ting lettere når ungen blir større.

Skrevet

Vaske fjes, hender rompe hver kveld og hver morgen, også tannpussen. Slurver svært skjeldent her, muligens når det er ferie og de sovner i bile på vei hjem ol.

Nå er de ute av bleier og rutinen står, jeg, far eller dem sel vasker i riktig rekkefølge.

Skrevet

De viktigste rutinene er:

-Tannpuss morgen og kveld

-Setebelter i bilen

-Alle sover i sin egen seng

-Håret skal gres før barnehagen

-Alle kler på seg før frokost

-Leggetid 19.00 til 20.00

-Alle måltider spises ved kjøkkenbordet, sammen

-Høytlesing og sang før leggetid

Skrevet

Hmmm... dette var jo AKKURAT som jeg skulle skrevet det selv... med unntak av det md å gre håret da, siden vi har fire snauklipte gutter ;-)

Skrevet

Det kommer an på alder.

Jeg tenker at spedbarn må få styre selv når de skal sove og spise. Etterhvert som de blir større blir det mer vanlig å innføre rutiner, i og med at de begynner å få et mer regelmessig spise og søvnmønster. Når begge foreldrene er ute i jobb igjen, blir det mye mer viktig med faste rutiner. Særlig morgen og kveld.

Skrevet

Ja, glemte jo selvfølgelig at vi gjør ting i samme rekkefølge på morgenen også, bare ikke til samme tid hver dag :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...