Gå til innhold

Oljer for å bli tøyelig til fødsel... nødvendig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen har sakt til meg at jeg må smøre meg nedentil med olje, så jeg ikke revner under fødsel. Er dette virkelig vanlig? Hvilken olje skal man da bruke? Når starter man, og hvor ofte gjør man det? Jordmor har aldri nevnt noe. Er dette noe "alle" vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig at det hjelper, men jeg smurte meg ikke og jeg revnet ingenting.

 

Vi er forskjellige så for noe hjelper det sikkert og for andre ingenting. Du kan jo prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

weleda fødselsforberedende olje. finnes andre oljer også. om det har noe for seg vet jeg ikke.

 

jeg har ikke smørt en centimeter i noen av mine svangerskap, ei heller revnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig blir jeg skikkelig forbannet av markedsføringen til weleda, de "lover" at oljene deres forebygger revning, strekkmerker osv. Det finnes ingen sokumentasjon overhodet på at dette stemmer. Noen jordmødre anbefaler likevel smøring ut fra argumentasjonen "vet ikke om det hjelper, man kan i alle fall ikke skade". Da kan man kjøpe jordnøttolje på apoteket for 70 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødvendig er det jo ikke. Får du en komplisert fødsel, må forløses med tang eller vakuum etc, så er jo risikoen der for å revne uansett.

 

Jeg tror ikke det har så mye med typen olje å gjøre, man kan helt sikkert bruke vanlig matolje også, for den del.

Jeg smurte selv, og revnet ikke, men jeg aner jo ikke om det har noen som helst sammenheng.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jordnøtt olje.. er ikke det bare svensk for peanøtt? Eller er jeg helt på jordet her? :)

Kan man bruke samme olje mot strekkmerker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Wedela sin fødselsforberedende olje og smurte meg flittig inn i håp om å slippe revne.

 

Slapp ikke unna gitt. Kan godt være at jeg hadde revnet mer om jeg ikke hadde brukt den, hvem vet. Men jeg tror uansett ikke jeg kommer til å kjøpe en ny flaske dette svangerskapet.

 

Jordmor sa forresten at man kunne bruke vanlig solsikke, soya olje ol. om man ville prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...