Gå til innhold

Er betydningen av et navn så veldig viktig, egentlig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan man ikke velge et navn bare fordi det er fint og man liker det?

Må man være så nøye på hva navnet betyr?

Jeg skrev om navnet Benoni, og ser at folk mener betydningen gjør at det ikke kan brukes. Sorgens sønn. Er det dummere enn andre betydninger?

 

Hva med de mest populære navnene i dag?

 

Heter Leah nettopp Leah fordi det betyr Trøtt, Matt og Vild ku?

 

Eller Julie som betyr dunskjeggete/ dun på kinnene.

 

Hva med Silje som betyr blind?

 

Det er mange vanlige og pene navn som betyr merkelige ting. Skal vi ta hensyn til det og bare bruke de som betyr noe "enkelt og kjedelig"?

En navnebetydning er vel ingen belastning, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For noen er det viktige. Jeg synes det er fint med navn som har en pen betydning og har veldig sansen for kulturer hvor de legger vekt på hva navn betyr :)

 

Sorgens sønn høres jo veldig romantisk ut. Ikke verre enn å hete Cecilie i hvert fall ;) Men jeg hadde nok ikke valgt verken det eller cecilie nettopp fordi jeg er opptatt av hva navn betyr. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hva Cecilie betyr, men det er utrolig mange i min generasjon som heter det. Jeg tror ikke noen av dem har blitt mobbet for navnet, eller bryr seg spesielt om hva det betyr. Jeg synes man kan bruke navnene man liker, uansett hva andre måtte mene. Jeg setter heller begrensninger for meg selv ved navn som ikke kan brukes i utlandet uten å få grotesk betydning, slik som Odd og Simen. (Merkelig, og sæd) Og da spesielt de to i kombinasjon. hehe Men folk må få bruke de navnene de liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller og jeg kjenner ingen som går rundt og vet betydningen av alle navnene.

Bra om navnet betyr noe fint, men hvem bryr seg så lenge navnet er fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke om hvilken betydning et navn har. Selv de med positiv betydning kan være negativ...som f.eks et navn som betyr "han som skal herske over alle riker"... Er det positivt eller negativt? Tenker men på en konge eller Hitler?

 

Navnet er hva man selv legger i det. Og det betyr ikke det samme på alle språk heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...