Gå til innhold

Fikk nettopp telefon fra nav, hjelp meg litt her... ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Damen sa at jeg ikke har krav på dagpenger, fordi dagpenger beregnes ut fra inntekten min i fjor. Jeg var gravid og sykemeldt før jeg gikk ut i permisjon, og damen mente altså at dagpenger ikke beregnes ut fra sykepenger og fødselspenger. Men på www.nav.no står det helt tydelig:

 

"Dagpengenes størrelse beregnes ut i fra ditt dagpengegrunnlag. Dagpengegrunnlaget består av arbeidsinntekt og eventuelle folketrygdytelser du fikk utbetalt i siste kalenderår (fjor) eller i gjennomsnitt for de 3 siste årene før du fremmet krav om dagpenger.

Ytelsene kan være

 

* Dagpenger ved arbeidsløshet

* Sykepenger

* Omsorgspenger/pleiepenger/opplæringspenger

* Foreldrepenger ved fødsel eller adopsjon

* Svangerskapspenger

* Selvstendig næringsinntekt kan på visse vilkår regnes med for personer over 64 år."

 

Hva er riktig? Jeg ble sagt opp, og står nå uten jobb og uten penger. Jeg er registrert arbeidssøker hos nav, men de påstår at jeg ikke har krav på dagpenger - altså kroner null inn på min konto. I tillegg var det ingen som informerte meg om at jeg måtte levere meldekort FØR søknaden ble innvilget, så jeg må starte hele prosessen på nytt. Nå er jeg så fortvilet! Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ringe og be om mailadressen til denne dama, og skrive nøyaktig det du skrev her til henne. Du skal be om å fa all informasjon skriftlig, og begrunnet med de aktuelle paragrafer hun viser til. Du kan også be om å få snakke med noen andre som har med dette å gjøre og som klarer å forklare det bedre. I mellomtiden må du ty til midlertidig sosialhjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut. Er du sikker på at det ikke har skjedd en misforståelse?

 

Det med å levere meldekort tror jeg er riktig. Jeg tror også det står på sjemaet som du skøer på. Der kommer du sansynlig vis ingen vei, men når det gjelder inntektsgrunnlaget ditt bør det ordne seg. Be om et møte med en saksbehandler og ta med deg dokumentasjon på inntekten din, også på sykepengene og foreldrepengene.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ringe og be om mailadressen til denne dama, og skrive nøyaktig det du skrev her til henne. Du skal be om å fa all informasjon skriftlig, og begrunnet med de aktuelle paragrafer hun viser til. Du kan også be om å få snakke med noen andre som har med dette å gjøre og som klarer å forklare det bedre. I mellomtiden må du ty til midlertidig sosialhjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss... lurer på hva enkelte navansatte røyker jeg.

 

det står jo svart på hvitt at du har krav på dagpenger! både foreldrepenger og sykepenger regnes som inntekt så da er det jo en selvfølge at du har krav på dagpenger.

 

kontakt nav og krev å få snakke med en som ikke har røyka eller tror hun må gi deg dagpenger av egen lomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på et vedtak, og der skal begrunnelsen stå. De kan jo ikke avslå en søknad over telefon.

Ville ventet på vedtaket og sett på begrunnelsen der, og dersom begrunnelsen er helt feil bør du ta kontakt med nav igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...