Gå til innhold

Trodde unge foreldre var mer vanlig jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i en bydel i en større by og har flere venninner og bekjente som er unge foreldre, samtidig vet jeg jo at gjennomsnittsalderen for førstegangsmødre er ca 29 år. Vi er også unge foreldre, ikke de som var aller tidligst ute, men tidlig nok til at majoriteten av dere vil definere oss som unge.

I går var jeg på foreldremøte på skolen her for første gang. De hadde samlet hele 1-4 trinn til en fellessamling først, så skulle man gå til sin klasse etterpå med kontaktlærer. Jeg kom vel en 5 minutter før møtet, men var likevel blant de siste. Så jeg ble stående og se utover forsamlingen litt for å se etter en stol og sette meg ned på. Vil tro det var ca 100 foreldre der, de fleste kvinner, og ut i fra utseende tror jeg faktisk jeg var en av kanskje to-tre andre som var under 30 år. De fleste så ut som de var 35-45 år. Ble veldig forbauset over hvor få andre unge foreldre det var der.

Lurer på om mitt inntrykk er galt jeg. Er det ikke så mange unge foreldre likevel? Kanskje det bare føles slik siden jeg er mest med de av venninnene mine som også fikk barn i ung alder? Når jeg tenker meg om, så er jo de fleste fra klassen jeg gikk i på ungdomsskolen og vgs enten helt nybakte foreldre eller barnløse. Er det noen statistikk over dette? Altså hvordan fordelingen er på når man får sitt første barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I byer er vel foreldrene ofte eldre enn på landet der det ikke er mye annet å gjøre enn å få barn.

Skrevet

Kanskje foreldrene i klassen har flere barn fra før av? Så om dette er barn nummer 2, 3 eller 4 så er det naturlig at de er litt eldre

Skrevet

Når snittalderen for førstegangsfødende er 29 og du var i et møte med forldre med barneskolebarn, skal vel all statistikk tilsi at hovedtyngden er mellom 35 og 45.

Skrevet

Hvis har en førsteklassing og er under 30 år, er du ung mor. Gjennomsnittsalderen er 30 år for førstegangsfødende, og da vil man jo være 36 år ved skolestart til barnet. Og ikke glem at det kan være mange av disse foreldrene som var der som ikke hadde sitt første barn på skolen, men kanskje sitt tredje... Da vil de jo være litt eldre også...

Skrevet

Unge foreldre blir mindre og mindre vanlig. Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende er 32.

Skrevet

i klassa til eldstemann så var det mye "gamle" foreldre. Altså rundt 45-50 når han begynte på skolen. men mange av de hadde jo storesøsken som var 7-8 år eldre. Jeg var 26 når han begynte på skolen. Så jeg var den nest yngste mamma'n der. (yngste var 24). Nå er jeg 34, og det er fortsatt 4 år til minsten begynner på skolen. da blir jo jeg 38, så kanskje jeg føler meg litt mer hjemme på foreldremøter da....

Skrevet

Eller la meg korrigere: Mellom 35 og 39 (1.til 4. trinn) I Oslo er i hvert fall snittalderen ved barnefødsler høyere enn i resten av landet, sånn at ved en oslo-skole ville kanskje hovedtyngden vært 37-41? 13:26

Skrevet

Det finnes ganske mye statistikk på det. Se på ssb.no, der kan du finne tallene for ditt fylke :)

Skrevet

De dumme bor jo i byen, derfor er det flere unge mødre der enn på landet, så hahh!

Skrevet

Takk for svar, og for at dere svarte skikkelig :) Vi bodde på en bygd før, og der var vi ganske riktig flere unge foreldre ja, selv om vi var blant de yngste der også. Vi har to barn på skolen nå, men det var første gang jeg var på foreldremøte her.

Ble faktisk litt satt ut først, følte meg ikke helt hjemme først nei, men de jeg snakket med var jo kjempegreie. Håper jeg klarer å komme meg på go'fot med de fleste av dem :) Var flere som hadde eldre barn også. Når minste vår begynner i 1.klasse er jeg 34 år, så da begynner jeg vel å nærme meg snittet mer da.

HI

Skrevet

Ja, det stemmer nok at det ofte er flere unge foreldre på landet. Det er jo mer å holde med på på landet som ikke krever så høy utdanning og sånn sett er det jo greiere å få barn tidlig :)

Nord-Trøndelag har vel den laveste gjennomsnittelige alderen på førstegangsfødende, så vidt jeg husker, og et fylke mer preget av hogst, landbruk og fiske skal en vel lete lenge etter :-D

Skrevet

Om jeg hadde bodd i nærheten av deg ville jeg også vært på det møtet. Jeg er 41 nå og har enda en som går i b.hagen også, men da eldstemann begynte i første klasse var jeg 27 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...