Gå til innhold

Hva synes dere om navnet Benoni?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke tenkt til å bruke det, men det ble foreslått, og når jeg tenker over det er det jo et spennende navn. Jeg har bare bestemt meg for noe annet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker jo såklart umiddelbart på Hamsuns romanfigur Benoni.

Men egentlig er det er litt fint navn, ja, når man får smakt litt på det.

Skrevet

Nemlig! De aller fleste vil jo ha hørt navnet før, om ikke annet så grunnet den boka. Men navnet oppsto jo ikke kun for å komme i en bok. Det er jo et reelt navn, som flere vil oppdage at finnes i deres slekt om de bare leter litt. Jeg synes det kan brukes.

Skrevet

Uvanlig, men mye finere enn mange av de navna som brukes i dag.

Skrevet

Jeg synes Benito er bedre. Får sånne koselige fascistiske assosiasjoner:)

Skrevet

Kjipt med et navn som er en sjakkåpning da, ville kanskje funnet et navn med litt finere betydning

Skrevet

«Benoni» er et hebraisk uttrykk (Rakel ga sin andre sønn navnet Ben'oni, 1. Mos 35,18) som betyr «sorgens sønn». Åpningen fikk dette noe dystre navnet av Aaron Reinganum som analyserte åpningen i 1825 mens han var deprimert.

sorgens sønn er det det dere får?

Skrevet

Ei venninne av meg hadde en hest som het Benoni. Han var mannevond.

Skrevet

Jeg synes det er fint jeg. Mange fine navn betyr ting uten at dette påvirker den som heter det.

Skrevet

jeg vet hvor morsomt mine barn syns det er å høre at navnet betyr det og det. Og tenker da at når det har en sånn betydning som sorgens sønn er dette veldig kjiipt

Skrevet

Synes det høres ut som et navn på en klovn....:-/

Skrevet

Jeg tenkte med en gang på Bob Benoni, en lokal overhappy afrikansk radiofyr her i Tromsø :-)

(Men hvis du ikke bor i Tromsø, så betyr jo det null og nada for deg)

Skrevet

Ååååå så gøy! Utrolig nok hadde jeg glemt han, men han var faktisk kjæresten til ei som jobbe i barnehagen da jeg var fire. Herlig menneske, mener jeg å huske. Sunes ikke det er noe belastende å måtte dele navn med han. Bor ikke i Tromsø mer, da vi var der kun for mammas utdannelse. Bor i Harstad nå. :) HI

Skrevet

Æsj så vanskelig det skulle være å få svare i dag. Hva skjer med all denne tregheten på forumet de siste dagene?

Jeg hadde helt glemt det, men Bob Benoni var faktisk kjæreste med ei som jobbet i barnehagen min da jeg var 3-4 år gammel. Husker han godt, og mener han var sprudlende blid og veldig flink med barna. Han brukte å komme for å spille musikk for oss. Vi flyttet fra byen etter mammas utdannelse, så har ikke hørt om han siden. Gøy og høre at han holder på enda. Jeg synes ikke det er så galt om noen bruker det navnet. Å dele navn med Bob Benoni er ikke belastende i mine øyne. Men nå starter jeg jo med å si at vi har bestemt navn, og at det ikke ble Benoni. Liker bare navnet uansett jeg og håper det blir mer brukt en dag. :) Hi

Skrevet

He he, så morsomt at du kjenner til ham :-) Ja helt enig, han er en herlig og sprudlende fyr, alltid blid og hilser på alle.

Skrevet

Elsker det navnet. Min tippoldefar het det:) Han bodde også i nerheten av Hamsun,hehe......Og jeg skal selv bruke det til min sønn :)

Skrevet

Han Benoni som Hamsun skrev om bodde på sommarøy. Der kommer min oldemor fra, men vi er ikke i slekt med Benoni. Kun naboslekt. :)

Skrevet

kjerringøy, mente jeg. Dårlig tid og fort i svingene xD

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...