Gå til innhold

Noen med distrè barn her? 6-7 årsalder.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt som er svært distrè, på grensen til at jeg blir bekymret. Han glemmer at han skal komme rett hjem fra skolen hvorpå jeg finner ham på SFO etter leteaksjon.

Han glemmer små beskjeder, må alltid få kun èn beskjed i gangen. ("Ta av deg de skitne klærne". ***Han gjør det*** "Gå å vaske hender" )

 

Om jeg sier "Ta av deg de skitne klærne og gå å vask hendene" faller han bort og ender opp med å gjøre noe helt annet.

 

Han glemmer at han skal ha med seg skolekameratene på skoleveien (i nabohuset) og går rett til skolen.

 

Han er aktiv og blid. Leser og skriver (1. klassing) Kjeder seg på skolen og er dermed et uromoment i klasserommet. Han må få beskjeder flere ganger før han gjør det, og underveis kan han "falle bort" og gjøre noe annet. (i stede for å kle på seg faller han bort i reklame på TV)

 

Han er en fantastisk gutt ellers, men er redd for ham.. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normalt, og lite å gjøre med, annet en å fortsette å legge til rette så han får med seg det han skal, korte, enkle beskjeder, en beskjed i gangen, enkle oppgaver, og mye ros når han klarer å henge med. Har hatt/har samme opplegget her med tre på henholdsvis 8,9 og 11 i perioder. Og vær tålmodig. Beskjeden "nå er det middag" tolker faktisk ikke mine som noe de trenger å vite om, og de fortsette som de bruker med spilling, lesing, lek osv. Beskjeden må være "gå å vaks hendene" "kom å spis nååå" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han ikke gutt da? Vi sier jo alle at mannfolkene ikke kan ta flere beskjeder/gjøre flere ting på en gang så hvorfor skulle de klare det som små?

 

Hihi, beklager kunne ikke dy meg :-P

 

Tror nok de fleste barn er slik. De går mye i sin egen verden og skal de huske på fler ting på en gang er det stadig noe som distraherer dem. F.eks noe på tv, leketøyet som ligger i sofaen, gutten som sykler forbi på utsiden osv. Da blir ofte den første tingen gjort, men ikke den andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en førsteklassing, og syns ikke dette høres unormalt ut. Vær tålmodig, fortsett å gi korte, enkle beskjeder, så skal du se det går seg til når den værste 6-år-og-det-klør-i-kroppen-tiden er over:-)

 

Om han allerede kan skrive og lese, er det ikke rart han kjeder seg på skolen og blir et uromoment. Min førsteklassing skjønner svært lite av ord og bokstaver, så han må være litt til stede, men om din allerede kan det, skjønner jeg at det blir kjedelig for han... For det er jo veldig grunnleggende det de lærer.

 

Lykke til, og prøv å ikke bekymre deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...