Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #1 Skrevet 3. september 2010 Jeg lurer på hva andre foreldre mener om dette, for jeg vet ikke om det er jeg som er for LITE streng eller om det jeg føler er normalt... Min baby er 7 mnd gammel, og hittil mener jeg at jeg ikke har hatt noen grunn til å kjefte på henne, siden hun er så liten og ikke forstår hva som er riktig eller galt. Hun er en engel, så har ikke hatt noen grunn til å kjefte enda heller. Nå i det siste har hun begynt med noe når hun spiser grøt, å spytte/blåse ut maten innimellom, som oftest når hun ikke vil ha mer, men det varer ikke lenge, for jeg slutter å gi henne når hun begynner slik, og tenker at hun er mett. Mine svigerforeldre derimot, mener jeg bør kjefte på henne når hun gjør dette, fordi de mener det kommer til å bli mye verre dersom jeg ikke gjør noe med det. Bør jeg allerede begynne å kjefte?! Jeg mener det er HELT unødvendig, for dette betyr jo ingenting. Mener jeg heller bør begynne å kjefte når hun virkelig begynner å gjøre ting hun ikke har lov til/farlige ting, når hun har blitt litt større og kan begynneå forstå ting... Hva mener dere andre? Når skal man egentlig begynne å være streng/kjefte...?
Gjest Filifjonka Skrevet 3. september 2010 #2 Skrevet 3. september 2010 Hva menes med "kjefte"? Hvis definisjonen er å hisse seg opp og bli sint på ungen og komme med masse ord (som hun allikevel ikke forstår) så er jeg enig med deg. Det er helt bortkastet, og kan være mer til skade enn til gavn. Antagelig vil det på sikt gjøre henne usikker og engstelig. Hvis det derimot menes et "nei", sagt sånn passe kontant, men uten å bli sint og bråke, da er jeg mer på glid. Antagelig har du rett, hun gjør det fordi hun er mett. Men du kan jo likevel prøve å fortelle henne - litt forsiktig- at det ikke er greit.
Lylja Skrevet 6. september 2010 #3 Skrevet 6. september 2010 oioioi svigers er verst?! ;-) Stol på deg selv og din egen magefølelse. Det er du som er mor og du som bestemmer. Man kan kort og greit svare på slike "velmente råd" med å si, Ja, jeg hører hva du sier, men det er jeg ikke enig i. Ikke unnskyld deg eller kom med forklaringer, for det trenger du ikke. Hvis du likevel føler at du må forklare deg, kan du si at " jeg tror ikke at det å bruke kjeft på barnet mitt er den metoden jeg vil benytte meg av. Jeg vil heller vise henne hvordan og hvorfor, slik at hun skal bli trygg på seg selv og på meg. På den måten tror jeg hun vil mestre bedre" Det er tross alt vår rolle som foreldre å vise barna våre veien i livet. Det tror jeg vi gjør best ved å være gode eksempler. Kjefter man på barna sine, straffer osv, viser vi de ikke hvordan det faktisk skal gjøres. Små barn blir bare utrygge og forvirret av kjeft. Mener jeg ihvertfall;-)
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 19. september 2010 #4 Skrevet 19. september 2010 Helt 150% enig med Lylja
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2010 #5 Skrevet 14. oktober 2010 Min datter er 7 mnd og gjør noe av det samme med grøten. Kjefte er ikke riktig, men en kan vel si på en rolig og ordenltig måte "nei, ikke spytt ut maten"??? Det er utrolig hva de skjønner???
lille sprelle Skrevet 14. oktober 2010 #6 Skrevet 14. oktober 2010 kjefting? Nei - har ingen effekt annet enn å få en redd unge.... Har jo akkurat lært å spise, så ikke rart at hun prøver ut. Det er vel hennes måte å si i fra at hun er mett på da! Det er jo lov til å med rolig stemme si at hun ikke skal gjøre det, men effekten?
Pink Skrevet 21. oktober 2010 #7 Skrevet 21. oktober 2010 Min unge er 14mnd, og kjefting synes jeg er en dårlig måte å reagere på. Her fungerer det best om jeg bare tar bort maten og tiller meg ved kjøkkenbenken og driver med noe annet noen sekunder, da blir det som regel stille. Og så spiser vi videre når han har roa ned. Kjefting skaper bare usikkerhet hos en liten baby, han skjønner vel ikke hvorfor noen bjeffer til han.....
Anonym bruker Skrevet 14. november 2010 #8 Skrevet 14. november 2010 Å kjefte på en baby vil bare skape utrygghet. Babyer kommuniserer ikke som oss og gir da uttrykk på andre måter. Min datter spytter ut maten og leker med den når hun er mett. Det er hennes måte å si i fra på og jeg respekterer det. Jeg håper inderlig at du ikke bruker svigerforeldrene som barnevakt. Tenker på skrekk og gru hvis de tyr til den form for barneoppdragelse som bla kjefting på så små barn :-( Uff og uff!!! Konklusjon: kjefting vil faktisk gjøre det mye verre. Følg hjertet ditt og gjør som du mener er best og si til svigers at kjefting er uakseptabelt uansett alder. Det går an å ha en konstruktiv samhandling med barn Jeg er motstander av kjefting, har blitt kjeftet på nok av min far i oppveksten. Det er så destruktivt og slitsomt. Aldri om min datter skal få den samme utryggheten. Jeg vil heller si nei hvis jeg må og forklare hvorfor. . og evt overse dårlige adferd hvis mulig. Å være konsekvent er bedre enn kjefting. P.S: ikke glem å rose der barnet fortjener det :-) Lykke til med svigers. . . .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå