Gå til innhold

Når begynte dere å gi grøt?


junigutt2010venterjulibarn2011

Anbefalte innlegg

Når kan de smake på litt grøt, min er 3 mnd. Vet at det er for tidlig, men om en måneds tid kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min er i dag 3 mnd og en uke. Vi kommer til å begynne forsiktig med smaksprøve på grøt nå fremover. Han er ikke fornøyd med bare mme om dagen og drikker masse, mye sutrete også. Kjøpt hirsegrøt fra Holle som vi skal begynne med. Tror vi begynner med tynn grøt med skje istedenfor å gi velling på flaske.

 

Men hvis bebbisen virker fornøyd med å bare få mm eller mme, lønner det seg vel å vente til bebbisen selv trenger noe annet og ikke se på alder.. 3 mnd er vel i tidligste laget, men føler ikke vi har noen valg siden vi ikke har en fornøyd gutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår er 6 mnd om få dager, og vihar nettopp begynt å gi grøt.

Hun fikk aldri smaksprøver, vi gikk rett fra små porsjoner til full porsjon iløpet av få dager. Noe som forøvrig har gått kjempefint. Ingen magetrøbbel eller avføringsstopp e.l.! :-D

(Og hun har blitt fullammet hittil)

 

Det anbefales vel fullamming frem til babyene er 6 mnd, men at man gir smaksprøver fra de er 4 mnd. Med mindre det er grunn til annet, selvsagt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med grøt ett par dager før han var 4mnd. Skulle gjerne begynt før, men når alle var imot det, så ventet jeg så lenge.. :s Men jeg ser jo at jeg kanskje burde begynt før, nå har jeg en mett og mer fornøyd baby.

 

Begynn når du føler det er rett.. Men begynn gradvis med tilvenningen. Noen barn trenger grøt før 4måneder, men det varierer jo fra barn til barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynte med litt grøt og fruktmos når lillemor var 4 mnd. Hun ville ha pupp en gang i timen hele døgnet, så følte det var på tide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har flaskebarn her også, men vi overstiger 1 liter i døgnet (pittelitt over). Ser at noen begynner å gi smaksprøver. Min er 3 mnd. Er nysgjerrig på hvordan d gikk hos dere med barn under 4 mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

førstegang;) :

Her gikk det KJEMPE fint å innføre grøten før 4mnd. Han var 3 mnd da vi begynte og innen han var 4mnd var han oppe i full porsjon.

Det lønner seg nok å starte på formiddagen med grøt, for får den lille vondt i magen så slipper du å være våken hele natta pga dette.(tips jeg fikk av HS). Mini var også oppe i over literen i døgnet, var derfor vi måtte begynne. Fikk en mye mer fornøyd gutt etter grøtstart:)

her var ikke velling noe suksess, så han fikk grøt med en gang. vellingen kom bare ut igjen og han brakk seg.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det kan være lurt å prøve om morgenen første gangen, fo r se om de tåler det. Hvis ikke kan jo både du og babyen få lite søvn den natta. Men om det går bra tenkte jeg å gi på kvelden ja. Begynne helt forsiktig med bare tynn tynn velling, og så øke litt gradvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var ment som svar til innlegget ovenfor det jeg svarte på egentlig:) Trykket visst litt feil. Og så ser jeg jo at noen allerede har svart det samme som meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4 mnd dagen. Hun syns det var SÅ godt og spiste mer enn et par skjeer for å si det sånn :P Merket heller ikke at hun ble uvel i magen ut av å spise grøt.

Det anbefales at man venter til de er 4 mnd, da grøt kan være litt tungt å fordøye. Men man kan prøve å lage litt velling før den tid.

Hvis barnet ditt legger fint på seg, så trenger han/hun ikke grøt før det er 4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

 

Litjgutt spiste 300 ml (!!!!) i sted før han ble mett. Det er første gang han har spist så mye på ett måltid, og da får han mat hver 4. time. Men han har faktisk fått samme mengde mat siste mnd (180 ml pr måltid), og det sier seg selv at han vokser og trenger mer mat. Tror jeg skal starte med velling om en uke. ( da er han over 3 mnd). Får prøve oss litt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 ml på et måltid er jo kjeeempe masse. Min (3 mnd og en uke) får 200 ml per måltid, synes det er mye, men kunne nok spist mer hvis han hadde fått..

 

Vi har nå begynte så vidt med hirsegrøt til lillemann. Begynte med et par ts skjeer for noen dager siden, litt mer i går. Han har hatt "vanlig" bæsjebleie begge dagene, så har ikke blitt hard i magen av det han har fått sålangt hvertfall. I dag ga jeg ganske mange ts, men absolutt ikke full porsjon ennå, virket som han liker det. Han åpner munn og svelger unna. Og etterpå var han så blid og fornøyd frem til han fikk vanlig flaske før leggetid, og sover nå som en stein. Han pleier å være rimelig sutrete på kveldstid.. So far so good:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var første gangen han spiste så mye altså:) Men mellom de to siste måltidene (kl 16 og kl20) så er han utrolig grinete og sutrete. Men i går da han fikk så masse mat (kl. 16), så hadde vi en drømmekveld:) Han sov og lo og bare var kos. Likevel så la han seg etter 20.00- maten som vanlig. Derfor så aner d meg at han på en måte kanskje får for lite mat, selv om han legger på seg og har d bra.

 

Grøt d blir:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Min var 2,5 mnd når jeg merka at min trengte mer mat enn MME. Begynte med velling når hun var 2,5 mnd. Og begynte med grøt på dagen når hun var 3 mnd. Alle babyer forskjellige av behov, så er ikke sikkert at det passer for alle babyer så tidlig. 

Jeg fikk grønt lys av helsestasjonen siden hun ikke fikk vondt i magen av det.

Anonymkode: 35d71...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...