Gå til innhold

Gifte ring, hvilken hånd?!?!


mamman til Anna07_4.mars.2012

Anbefalte innlegg

Hvilken hånd bruker man gifte ringen på? jeg har min selv på venstre hånd sammen med forlovelsesringen. men ser at mange har på den andre, og skal mannen ha på den venstre også????

 

Nei man skulle ikke tro at jeg var gift da jeg ikke vet dette en gang;D

 

og er det ikke sånn at man skal bytte til den andre hånden hvis man blir enke?

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høyre hånd er vel mest vanlig her i norge.

Vi har på vestre hånd grunnet jobben til mannen og at jeg har mer hovne ledd på høyre hånd.

 

Svenskene har på venstre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i norge er det høyre mens resten av verden (kanskje med unntak av danskene,litt usikker hva de gjør) har den på venstre fordi den da blir nærmere hjertet:) vi har den på venstre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Norge er det mest vanlig å ha gifteringen på høyre hånd. Men de aller fleste andre land har den på venstre for å ha den nærmere hjertet. Eneste unntaket jeg kjenner til er Spania som også bruker høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter virkelig gammel, norsk skikk skal man bære giftering på høyre hånd. Dette fordi i "gamle dager" ble når man inngikk avtaler og andre viktige "ting" som handel, avtale om festing osv bekreftet dette med ett håndtrykk. Å inngå ekteskap er en slik avtale og derfor bærer man ringen på høyre hånd. (i ekteskaps "talen" i kirken bruker man ofte frasen "så gi hverandre hånden på det".

 

De fleste andre land bærer giftering på venstre hånd, dette sies vist å være fordi venstre hånd er nærmest hjertet.

 

Er sånn jeg har forstått "greia" i allefal :-) Så jeg bærer min på høyre ringfinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som de andre sier her. Høyre i Norge.

 

Vi har på høyre, men må innrømme det hadde vært mer praktisk å ha p¨å venstre. Jeg gjør jo alt mulig med høyrehånden så den ringen er litt i veien av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...