Gå til innhold

Dere som fullammer........ Ønsker mange svar:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det når dere skal på fest? Pumper dere så mye melk at det er nok til kvelden/natta/dagen derpå? Eller bruker dere morsmelkerstatning?

Jeg har kjøpt flasker og smokker i dag, og skal begynne å venne på babyen min det neste uke, da er han en måned gammel. Gjør dette mye av prinsippets skyld, far kan mate, og jeg kan ta meg en tur utav huset av og til, tenker på f.eks frisørbesøk, tannlege, en liten kafètur osv. Hva synes dere om dette?

Når babyen er ca 2 og en halv måned er det en festtilstelning her jeg bor jeg har så lyst på, blir da å drikke alkohol (første fest etter fødsel...) Hvordan gjør jeg det med mat til barnet (se over..)? Synes dere det er for tidlig å dra på fest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drar en liten tur, drikker ikke alkohol og drar hjem når det er på tide å amme.

Baby går før alkohol og fest. Men det er godt å komme seg litt ut mellom ammingene når pappa er hjemme

Skrevet

Dette må du finne ut av selv. Her inne vil noen syns det er skammelig å ta seg en fest og barnet må få mme, mens andre syns det er greit å amme babyer under seks uker på oppadgående rus. Hvis du har lyst til å drikke alkohol, og slippe å dra hjem kl 22.00 for å amme, så drar du på fest og lar barnevakta gi mme. Men et tips: du burde prøve det en natt først, sånn at du kan være mer sikker på at babyen ikke får hetta, nekter å drikke mme og nekter å la seg roe av andre enn mamma med puppen. Tror ikke festen huskes med særlig glede da..

Jeg personlig, syns det du tenker om å ta deg en fest, er helt greit.

Skrevet

Hei,

jeg har litt problemer (?) med å pumpe, så vi gir mme de gangene jeg ikke er tilgjengelig :)

Er ikke så ofte at vi synes det gjør noe. Men har pumpe og da, så om det funker er jo det mye billigere og like greit om du klarer å pumpe.

Personlig synes ikke jeg det er for tidlig med en fest da. Men jeg drikker langt mindre etter at jeg fikk barn, i tilfelle noe skjer og de trenger meg.

Skrevet

Eldstemann fikk pumpemelk, minsta nektet å drikke flaske så da ble det ikke noe særlig farting på meg før hun begynte med litt grøt og sånt i 5.5 mnd alderen ;) Men småturer gikk greit, for hun spiste jo ca hver tredje time.

Ellers er det ikke noe galt i å gi mme da. Eldstemann tålte ikke vanlig mme og derfor var det enkleste å pumpe, men ellers hadde han fått mme de få gangene jeg var borte mer enn et par timer i strekk.

Skrevet

Om du pumper mye kan det gå ut over ammingen. Jeg pumpet aldri og ga aldri flaske, og klarte å fullamme til 6mnd. Men du må sette deg mål og kanskje snakke med ammehjelpen om noen av teknikkene dine kan hemme ammingen. For det har jeg lest her før, noen blir klok av erfaring men angrer. Det tenker jeg iallefall på, jeg vil ikke at noe skal ødelegge for det.

Du bør heller ikke drikke alkohol de første 4mnd, men det er jo ditt valg. Melkeproduksjonen går ned også. Om du gir mme vil jo også dette hemme melkeproduksjonen.

Men hva du enn bestemmer deg for så skriv det her. Greit å høre hvordan andre løser dette da det er titt og ofte at noen spør her.

Skrevet

Når jeg tar småturer ute av huset ammer jeg før jeg drar og kommer hjem før neste måltid.

Da jeg skulle i bryllup i helgen hadde jeg nedfryst MM som far ga på flaske. Jeg valgte å ikke drikke for å gjøre det enklere for meg selv med amming når jeg kom hjem, slippe å tenke på hvor mange timer siden jeg drakk før jeg ammet. Men det var for mitt eget hensyn.

Hva andre måtte mene om drikking etter fødsel skal du ikke bry deg om. Bare pass på at ungen tar flaske og ikke minst; vær nøye på å ikke amme før promillen er ute. Promille i blodet = promille i melken. Mao; når du kan kjøre igjen kan du også amme igjen. Bare pass på at du har MM til dagen derpå også med mindre dere gir MME.

Skrevet

Nå var vel første festen min når han var ett halvt år, men han var fortsatt avhengig av nattpuppen da..

Jeg pumpet meg, så ga gubben han av flasken. Når jeg kom hjem, (har samsovet med alle barna så lenge de fikk pupp om natta) så lot jeg gubben ha han i senga, så han ikke fikk sniki seg til en liten sup uten at jeg tenkte over at det kunne være alkohol i den.. (fort gjort å glemme når en er trøtt, derfor så tok jeg ikke sjansen på det).. Når jeg var utenfor rekkevidde, så tok han til takke med flaska og kosen med far

Skrevet

Det NN 09:44 skriver her er feil.

Pumping går ikke ut over ammingen. Tvert imot, hyppig pumping kan øke produksjonen.

Og man kan fint drikke alkohol før fylte 4 mnd. Det er før fylte 6 uker man ikke skal det.

Skrevet

Nei, så sant du føler deg klar så bare dra :-) Ha det gøy!

Jeg kjøpte mme og pumpet. Bedre å ha for mye melk, enn for lite ;)

Skrevet

Nei, det du sier er feil det er 4mnd. Ring HS eller lege og spør. Du kan faktisk skade baby om du drikker FØR den tid. Ikke kan jeg skjønne hvorfor det er sånn hastverk med å pimpe alkohol heller.

Og når det gjelder pumping så vil det ALDRI stimulere til melkeproduksjon som babyen selv kan. De trodde det før ja, ta en telefon til ammehjelpen så får du høre der. Er SÅ glad for at jeg fikk det med meg da jeg ser de som pumper ofte sliter mer med ammingen.

Skrevet

Det er vel heller at man pumper fordi man sliter og ikke omvendt annie 12:36. Man kan fint pumpe uten å ødelegge for ammingen, men hvis man sliter med melkeproduksjonen er det ikke sikkert at pumping er den beste løsningen. Ofte hjelper det mer å få til riktig ammeteknikk for eksempel og det er lurt å kontakte helsestasjon/lege/ammeklinikk for råd. Pumping kan være nødvendig i tillegg til å amme ofte.

Forøvrig en grei artikkel om pumping:

http://www.ammehjelpen.no/artikkel/123/Pumping

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...