Gå til innhold

Komplikasjoner forrige fødsel, ks neste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Litt usikker på den overskriften, men håper noen gidder å svare meg.

Jeg har 2 barn på 6 og 1 år. Første fødsel gikk som en drøm, men hun som er 1 år var det ikke så enkelt med. For å gjøre en lang historie kort, så tok fødselen under 30 min (!!) det endte med at morkaka løsna for fort (?), noe som gjorde at jeg blødde mye, de sleit med å stanse blødningen, pluss at ungen ikke pusta. Hun hadde navlestrengen rundt halsen, pluss at fødselen rett og slett gikk for fort, så hun hadde vann på lungene. Det var fullstendig kaos på fødestuen, da de plutselig hadde 2 kritiske pasienter (meg og babyen). De tok med babyen på intensiven før jeg rakk å se henne, fikk ikke se henne før mange timer etterpå. Den følelsen var ikke god. Jeg ble satt i gang da vannet gikk 2 dager før, men de mente hun ble litt prematur siden ul terminen ikke var før 3 uker etterpå, jeg kranglet masse med de da jeg hadde mens termin samme dag, pluss at jm som jeg gikk til kontroll til regnet ut at det var umulig at ul terminen stemte, da far hadde vært bortreist en periode, men det ville de ikke høre på.

Så til saken:

Nå prøver vi å få en til, men jeg er livredd for den fødselen. På barsel sa de flere ganger at dette måtte ikke skremme oss til å få flere hvis vi ønsket for vi kunne få ks hvis vi vil. Er det så "lett"? Det er faktisk så ille at jeg vet ikke om jeg orker å gå i 9 mnder å grue meg til dette. Og hva hvis jeg får planlagt ks, så blir det så stor forskjell på mens og ul termin. Med begge hadde jeg stor forskjell i mens og ul terminene, og begge kom mye nærmere mens termin.

Ble mye rot her nå, vanskelig å prøve å gjøre det kort, men håper virkelig noen kan svare meg, kansje dere har hatt planlagt ks før?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk ks med nr to, etter en heller traumatisk langvarig fødsel med nr 1, som endte i hastesnitt.. Ingen kan tvinge deg til fødsel dersom du har vert gjennom en fødsel tidligere med høy risiko for deg og barnet. Det tar de rett og slett ikke sjangsen på! Men de prøver ofte å overbevise deg om at "denne gangen kan det gå heeeelt fint"..

Vel, det var bare ikke godt nok for meg, jeg var overbevist om at store babyen min kom til å dø ved forsøk på fødsel. Selv om de nok konkluderte med såkalt "fødselsangst", så er jeg den dag i dag sikker på at det var en reel frykt for noe som ville ha skjedd.. Jeg er samme lille dama som sist, og baby enda større..

Greit å ha vert i fødsel før, slik at de ikke ser på deg som en førstegangsfødene (uten noe i svangerskapet som tilsier komplikasjoner) som "bare"rykter det ukjente og det å miste kontroll en stund.

Da tror jeg de går langt i å prøve å overbevise deg om at du bør prøve å føde.. (Og nå tenker jeg IKKE på de som sliter med fødselsangst) Jeg vet jo godt at en normal fødsel er det beste for mor &barn, men når det ikke er muligt å oppnå det, så er roen ved et planlagt snitt langt å anbefale foran ett hastesnitt, med fare for mor &barn! Håper du får innvilget tidligt, slik at du slipper å grue deg så lenge!

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg vil jo aller helst føde på vanlig måte, men jeg tør rett og slett ikke. De fleste som har vært gjennom vanlig fødsel uten komplikasjoner, vil vel neppe ha ks etterpå, så det er jo ikke fordi jeg tenker på smerte eller sånn.

Har lest litt på keisersnitt debatten, der jeg ser det er en del som har fått ninvilget for å så byttet lege eller noe som har gjort om til at de ikke får ks, så blir litt skremt, men jeg får bare håpe og tro at det ordner seg. Hvis jeg hadde visst nå at jeg ikke kom til å få det tviler jeg på at jeg i det hele tatt ville bli gravid.

Det høres ikke lett ut da, men jeg skjønner at mange førstegangs fødende vil ha ks, uten god nok grunn, det er vel derfor de prøver å overbevise.

Bra det ordnet seg for deg da :)

Skrevet

Jeg tror nok det vil være mye lettere for deg å få innvilget ks enn en førstegangsfødende som ikke har en spesielt tungtveiende grunn (f.eks. misbruk), ja. En ting du kanskje bør tenke litt på, er at sjansen for store blødninger statistisk sett faktisk er større ved ks enn ved vaginal fødsel...

Uansett, dette er noe du må ta opp med gynekolog ved sykehuset hvor du skal føde! Da får du gått gjennom forløpet av forrige fødsel ordentlig, du kan få høre hva sjansen er for at noe slikt evt skal skje igjen, hva de evt kan gjøre for å hindre at det skjer, og om de vil anbefale ks eller ikke. Jeg har selv en traumatisk fødsel som endte i hastesnitt bak meg, og jeg har blitt møtt med stor forståelse for de vonde tankene mine så langt i dette svangerskapet, i alle fall. De som jobber på føden er jo mennesker, klart de skjønner at det var en forferdelig opplevelse for deg! *klem*

Skrevet

Hei:)

sitter med de samme tankene som deg, og jeg er også gravid. hadde en tøff fødsel med førstemann hvor det endte med vakum og et knekt halebein hos meg. Har fått innkallelse til samtale med jordmor der vi skal sammen skal finne ut om jeg skal føde vanlig eller ks blir aktuelt. skal takle smertene ved en vanlig fødsel til, men orker ikke la et knekt halebein ødelegge tiden etter fødselen slik som sist.

snakk med legen din så vil nok han/ hun henvise deg til jordmor.

Skrevet

hei,

jeg tenker på det samme. jeg fødte i 23 timer, sønnen min ble etterhvert prøvd tatt ut med vakuum,men den glapp,så med tang, noe som gikk. jeg revnet fra a-å + ble klipt. sønnen min pustet ikke på 3 min da han ble født, og jeg fikk ikke sett han før han ble kjørt til intensiven og jeg på operasjonssalen. han fikk fødselssvulst på hodet siden han hadde stanget så lenge i bekkenet, jeg hadde pressrier da jeg hadde 6 cm.han kastet opp og vi fikk ikke holde han på flere dager pga tøff påkjenning for han.......

jeg er livredd for å føde igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...