Gå til innhold

Enda ett halvt år til jeg skal begynne, men har begynt å tenke på Bachelor oppgaven. Har tenkt å skrive om rus eller psykiatri. Noen som har noen aktuelle problemstillinger som ønskes å deles med meg?


Gjest MMJ

Anbefalte innlegg

Går på Sosionomstudiet, 3 år. Skla ikke begynne på bachelor-oppgaven før i januar... men tenker og tenker, er så i tvil om hva jeg skal skrive om og hva slags problemstilling. Det er så mye interessant!

Er i praksis nå på dagsenter for rusmisbrukere og stortrives i den jobben! Fantastisk jobb de har de som jobber der fast! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skriv om schizofreni...

 

Vet om få schizofrene som ikke har et rusproblem. Så hører du med det nye rusmottaket på aker sykehus hva de har av informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skrive om bo- og behandlingstilbud for de med klare og alvorlige dobbeltdiagnoser og de utfordringene de fører med seg i behandling og forsøk på rusfrihet. Ifht boenheter kan du også kontakte Oslo Boligbygg som forvalter en del boliger for dobbeltdiagnoser.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv om ungdom, psykriatri og rus... de faller ofte utenfor fordi de ikke blir tatt på alvor tidlig nok. Mange foreldre osm roper om hjelp men får til svar at det er "ADHD" el. og at det er bare "sånn det er". Før man vet ordet av det har de begynnt med selvmedisinering og havner utpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv gått på sosionomstudiet og jeg skrev bachelor om metadon/subutex. Men det er vel litt "utgått" nå..

Ei venninne som gikk vernepleier skrev oppgave om pårørende i psykiatrien. Det var kjempespennende å lese om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltdiagnoser er veldig spennende, og veldig aktuelt. Rusmisbruker og å få satt en diagnose. Å få en diagnose som schizofreni krever at en er rusfri med symptomene. Å holde seg rusfri er ofte umulig/vanskelig for mange, og de får ikke diagnosen sin. Å ikke ha en diagnose kan gjøre at de går glipp av mye de har rett på gjennom NAV for eksempel.

 

Rusutløste psykoser og hvordan klare å motivere personene til å ikke ruse seg. Ofte er suget etter amfetaminrusen større enn frykten for psykosene. Enkelte kan komme inn gang på gang etter en alvorlig psykose, hvor de også har vert voldelige alle gangene, men allikevel så klarer de ikke å la være å ruse seg.

 

Gravide og psykoser, foreldre og alvorlig sinnslidelse. Barn som pårørende.

 

Tror det er mye spennende å skrive om innen rus og/eller psykiatri =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

-voksne barn av alkoholikere/rusmisbrukere (altså hvordan blir livet ditt som voksen når barndommen har vært preget av de voksnes rus.

 

det er et kjeeeempespennende tema, som har vært brakt mere og mere på bane de siste årene. Det er f. eks skrevet 13 påstander om dette og du kan jo f.eks ta utgangspunkt i disse.. google "voksne barn av alkoholikere så får du opp masse spennende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal drøfte den nyeste debatten, kan du jo skrive om gratis heroin-utdeling, som videreføring av legemiddelassistert rehabilitering.

 

Dobbeltdiagnoser og behandling er også en veldig aktuell og reell problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal drøfte den nyeste debatten, kan du jo skrive om gratis heroin-utdeling, som videreføring av legemiddelassistert rehabilitering.

 

Dobbeltdiagnoser og behandling er også en veldig aktuell og reell problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...