Gå til innhold

Hva trenger man egentlig? Vanskelig!!!


ReNaTe_86

Anbefalte innlegg

Jeg venter mitt første barn og synes dette med innkjøp er kjempe vanskelig!

Vogn, seng, stellebord og bilstol er jo greie da. Men jeg tenker på alt det andre... Hva MÅ man egentlig ha klart før fødsel? Har skjønt at det er veldig kjekt med feks ullklær, men hva og hvor mye?

Noen med litt peiling og erfaring som kan hjelpe meg litt? Det hadde jeg satt stor pris på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babyen vokser mye den første tiden, så det kan være lurt å ikke kjøpe for mye. Om du har noe av hvert basisplagg; bodyer, strømpebukser, sokker, kjøredress, luer, noen kosedresser osv.. Etter hva jeg har fått tips om er det mye man ikke rekker å bruke siden de vokser mye og så får man jo mest sannsynlig mye i gave. Vent med det du kan vente med, tenker jeg, så ser du fort hva du bruker og evt hvor mye du trenger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går for ull i stort sett alle plagg den første tiden. De minste bodyene til Nøstebarn er veldig tøyelige og niesen min brukte sine til hun var 6-7 mnd. De hadde vi 3 av. Så selv om de koster litt mer ble det ikke noe dyrere i lengden, de vaskes lite og tåler mye. Veldig gode til å regulere temperaturen som de nyfødte ikke er mestere på enda, og så blir de ikke våte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøstebarn har også veldig mange fine oppskrifter om man er så heldig å ha en mor eller bestemor som liker å strikke babyklær! :)

 

Selv strikker jeg et babyteppe med garn fra nøstebarn. Skal visst være slik at når man strikker det selv blir barnet beroliget av å ha det rundt seg siden det har mamma sin lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ull er bra, men min eldste fikk utslett av å ha det rett på kroppen. Han er ikke noen eksemunge, men blir veldig fort tørr i huden. Jeg vil derfor anbefale å kjøpe inn litt av hvert. Noe ull og noe billigere bomull fra kjedene. Så ser du også selv ganske raskt hva dere liker og hva det er verdt å skaffe mer av.

 

Ellers: mykt og godt, uten hetter og for mye dill til de små. H&M har noen veldig greie saker der du får to bukser og to bodyer til nesten ingen penger. Det er greit å ha en del basisplagg, så du ikke må vaske klær HELE tiden. Kjøp derfor stort sett billig, og noen "stas"plagg. Kjedelig grunnutrustning kan jo også piffes litt opp med en søt jakke eller en siklesmekke Et par luer, noen par sokker (dersom du kjøper bukser uten fot) og en et par myke, gode tepper. De liker godt å tulles godt inn, etter min erfaring. Og med tepper er det veldig lett å regulere temperaturen for dem ved behov.

 

En myk og varm dress kan være godt å ha når man skal hjem i november. Denne kan imidlertid godt være romslig, heller for stor enn for liten! Hvis den kjøpes i strl 50 eller 56 kan det være man bare rekker å bruke den en gang - på vei hjem fra sykehuset. De vokser sinnsykt fort, disse små! Og hvis det er kaldt ute, kan det fort drøye litt med å ta den første trilleturen.

 

Gulpekluter og vaskekluter er det vanskelig å få for mye av. Bilstol er jo et must (monter dette i god tid - ikke noe kjekt for far å stå og dille med det i sykehusgarasjen).

 

Det kan være greit å ha en tåteflaske og ME i hus, hvis det skulle skjære seg helt med amminga og ungen skriker som besatt.

 

Bleier må du ha i hus:-) Om det blir Pampers, Libero, tøybleier eller andre merker finner du ut av etterhvert.

 

Det du IKKE trenger til å begynne med er bæreseler og slikt. Hvis ungen er en bæreunge finner du fort nok ut av det.

 

Det er så enormt mye å velge mellom der ute at det er lett å bli fortvila. Fortvil ikke, på et øyeblikk er du den som vet aller best i hele verden hva akkurat ditt lille vidunder trenger for å ha det godt:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Str 56/62. Helt utrolig at de varte så lenge, jenta er da riktignok helt normal i størrelse :) Trenger ikke vaskes like ofte som andre klær heller for det lukter ikke surt av de hvis det kommer litt gulp på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over. Om du er i tvil hvilke bleier du skal bruke, så ikkje kjøp inn, men benytt deg av gratisprøvene du får av libero og pampers. Det er nok bleier der til en dag og to, og så tar du (eller send noen andre) en tur på butikken når du har bestemt deg. Min erfaring der er at det kan være greit og bytte på, plutselig fungerer ikke libero og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...