Gå til innhold

Har det skikkelig kipt, er langt nede nå :( hjelp


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har hatt det tungt ganske lenge og etter en hendelse på jobb i dag har alt blitt mye værre. Ser svart på det meste og føler meg skikkelig uvell. Vet ikke om jeg klarer å gå på jobb igjen og lurer på hva som må til for å få en sykmelding. Jeg er utslitt, har hodepine og vond nakke, føler meg uvell, kvalm og gråter ofte sånn helt uten videre.

 

Har hatt noen tøffe saker på jobb, og får full støtte fra de rundt meg, men klarer allikevel ikke legge sakene bak meg og gå videre. Hvordan skal jeg klare å komme meg opp igjen? Blir litt for engasjert i jobben, og klarer ikke legge sakene fra meg når jeg går hjem. Dette går ofte utover nattesøvnen min og stressnivået er ofte alt for høyt. Hvor lenge skal jeg klare å leve med dette? Går jo utover familien min når jeg er så sliten.

 

Trenger hjelp og støtte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ta med en venninne og gå en lang tur og prat ut. Det pleier jeg å gjøre når jeg er nedfor. Og hvis jobben er for tøff for deg så ville jeg tatt en tur til legen og fortalt om det og kanskje søkt meg en annen type jobb (vet jo ikke hva du jobber med da) innen for en annen sektor kanskje hvor de psykiske belastningene ikke er så harde. Lykke til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne tatt en tur, men er alene med barnet og har veldig sjelden mulighet for barnevakt. Dessuten er det taushetsplikt, så er ikke så mye jeg kan fortelle. Føler meg ganske alene om dette og syns jeg har havnet i en dårlig spiral jeg ikke kommer meg ut av. Jobben er kjempeinteressant, men må kanskje innse at jeg ikke er rette person der. Må få hjelp til å komme ut av den negative tankegangen. Skjer mye positivt på jobb og jeg har gjort det rette i de vanskelige situasjonene og vet de er fornøyd med den jobben jeg gjør. Det er bare inni hodet mitt det ser så mørkt ut og jeg henger meg opp i de små tingene som sliter meg ut.

 

Andre som har det slik? At dere storstett fokusere på det negative, når det er flere positive ting også. Blir liksom litt hakk plata på meg når det oppstår slike hendelser, og jeg sliter med komme meg videre.

 

Vet ikke om dere skjønner dette, men har iallefall hatt det tungt ganske lenge og vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å gå til en coach som kan hjelpe deg på rett spor i livet?

med taushetsplikt, er det lov til å snakke om episodene uten at nevner navn? det er jo viktig at du får snakket med noen om tankene dine så ikke alt surrer rundt i hode ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få sykmelding fra lege må du vøre syk.

Føler du at du ikke mestrer å møte på jobb i morgen, så ta en egenmeldingsdag:) dersom du har full støtte på jobb, så har de sikkert også forståelse for at du tar en dag fri.

 

Hvis du på sikt mener du ikke mestrer jobben, bør du kanskje se deg om etter noe annet. Du har egentlig ikke krav på sykmelding dersom du er arbeidsfør til andre jobber...

På sikt er det vel ikke bra for hverken deg eller familien din at du har en jobb du blir utslitt av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med arbeidsgiver ang hvordan du har det og be om veiledning slik at du kan bearbeide det du opplever på jobb.. Det har de mange steder man møter mange vanskelige situasjoner som f.eks barnevern, sosialkontor, sykehus avd osv osv.. Kan ikke arbeidsgiver tilby noe hjelp og du føler du ikke kan jobbe så må du se deg om etter en annen jobb.. Har mine tvil om en lege vil sykemelde deg på dette grunnlaget for du er jo arbeidsfør - bare ikke i denne jobben... Kan hende jobben går med på kort oppsigelsestid slik at du fort kan komme deg over i en annen jobb?? Første råd er iallefall - snakk med arbeidsgiver! Husk at de har plikt til å tilrettelegge for deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er snakk om psykiatri her og snakker ikke om jobb til andre enn de jeg jobber med. Har prøvd å få tilrettelagt på jobb tidligere, men tror ikke de ser behovet fordi jeg gjør en god jobb i den jobben jeg har og forde jeg ikke er sykemeldt. Da må det jo bety at jeg har det bra på jobb.

 

Må vel kunne få en sykemelding til jeg finner krefter til å klare hverdagen og finne ut hva jeg skal gjøre videre. Er liksom ikke bare å søke nye jobb, når jeg ikke vet hva jeg ønsker. Vil helst ha jobben jeg har og lære meg å takle slike situasjoner bedre... Er ikke bare i dag jeg har det tungt, har vært slik lenge nå og har allerede brukt opp veldig mange egenmeldingsdager når kroppen ikke vil mer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke få sykemelding for å finne ut hva du vil gjøre videre. Sykepenger er ikke enstønad man får i påvente at man skal finne en jobb man har lyst på.

 

Sykepenger kan du få dersom du er syk. Hvis du har hatt det tungt lenge pga jobb, sør du vel for din egen del og for familien sin del finne på noe annet å gjøre.

Er du frisk nok til å sitte i kassa på Rimi eller jobbe på SFO, skal ikke staten betale deg stønad fordi du tilfeldigiv ikke har lyst på disse jobbene.

 

Når det ser sagt, så forstå jeg både situasjonen din og fortvilelsen. Hvilken tilrettelegging ønsker du da? Har du kommunisert dette til arbeidsgiveren din? Hvordan har de respondert på dette? Kan de i det hele tatt tilrettelegge slik du ønsker?

Det er faktisk grenser for hvilken tilrettelegging arbeidsgivere kan klare også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart du kan få sykemelding når du er deprimert/nedbrutt/utslitt. Folk får jo sykemelding for alt mulig så dette er da virkelig en reell grunn. Ta kontakt med fastlegen din og snakk med han, du får sikkert en sykemelding en ukes tid for å komme deg igjen etter tøffe opplevelser på jobb. Vet at det kan være brutalt å jobbe innen psykiatrien. En gravid venninne av meg ble angrepet av en psykisk syk pasient på jobb, lover deg at hun fikk sykemelding i etterkant av det. Jeg er ikke typen som sier til folk at de skal få sykemeldte seg i hytt og pine, men lytt til kroppen din og ta deg tid til å bearbeide opplevelsene dine. Så tar du grep om livet ditt i etterkant og ser om det kan være noen andre muligheter for deg. Men først fortjener du en pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt pålagt masse ekstraoppgaver som jeg egentlig ikke skal ha, men som ingen ønsker selv. Har ikke fått opplæring til dette, og har måtte lære meg alt dette selv. Ønsker ikke disse oppgaven, for da hadde jeg kanskje hatt overskudd til å gjøre den jobben jeg egentlig er ansatt for å gjøre. Har en vaskelig ledelse. De ekstraoppgavene går utover min egentlige jobb og motivasjon og er en del av grunn til at jeg er sliten for tiden.

 

Når jeg er så sliten som jeg føler meg fungere jeg ikke på jobb og heller ikke hjemme. Ikke normalt for meg å gråte meg i søvn og plutselig knekke sammen i gråt når jeg står å steller meg for å gå på jobb, helt uten grunn. Føler lyset er brent i begge ender, og har ikke mer å gå på.

 

Ønsker ikke å sykemelde meg fordi jeg ønsker ny jobb. Er for sliten til å tenke klart og ta fornuftge beslutninger nå. Vet at når jeg har engergien så har jeg også verdens beste jobb som jeg er god i og det er tilbake dit jeg ønsker meg. Kanskje en liten sykemelding hadde gitt meg det overskuddet og ny giv til å gå løs på jobben igjen. Akkurat nå hadd jeg nok ikke fungert i kassa på kiwi engang. Hadde ikke tatt seg bra ut om jeg plutselig knakk sammen og begynte å gråte der eller på noen andre arbeidsplasser...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du får sykemelding når du har det slik som du har det nå.. Kjenner meg veldig igjen når du beskriver situasjonen din. Jeg har vært der selv - og jeg ble langvarig sykemeldt.. Jeg gråt meg også i søvn, sov ikke, gråt i dusjen før jobb men når jeg var på jobb så hadde jeg tatt på meg masken og klarte hverdagen der.. Når jeg kom hjem fra jobb brøt jeg helt sammen igjen og til syvende og siste gikk det utover mann og barn. Jeg hadde heldigvis noen gode kollegaer som jeg snakket med og som skjønte hvor det bar og fikk meg avgårde til bedriftslegen.

 

Du må få snakket skikkelig ut enten med bedriftslege eller fastlege og prøve å finne løsninger på hvordan du skal få det bedre. Du trenger deg en pause for å komme deg litt ovenpå og få avstand fra ting..

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at når man blir sykemeldt skal man krysse av på sykemeldingen om sykemeldingen skyldes forhold på jobb. I ditt tilfelle skal du jo krysse ja for det er pga jobben du føler deg "syk". Når du så har krysset av på dette punktet PLIKTER arbeidsgiver å tilrettelegge for deg..

Om det er så at du har vanskelig ledelse så må du ta arbeidsituasjonen din opp med tillitsvalgt om du er organisert, evt må du nok en gang gå til ledelsen - og om ikke det fungerer ta det ett hakk videre. Jobben din har jo en arbeidsbeskrivelse for hvilke oppgaver som følger med jobben, og om ledelsen pålegger deg flere arbeidsoppgaver enn det som er skrevet ned så er det ikke lovlig...

Du sier at du er så sliten og ønsker sykemelding, men vil tilbake til samme jobben etterpå. Hva er poenget med sykemelding da? Du får riktignok litt pause fra jobben, men om ikke du griper fatt i situasjonen på jobb vil jo ingenting endres og om en liten stund er du tilbake akkurat der du er nå.. Du har mye mer å tjene på å gripe fatt i problemet som jo faktisk er at du har fått arbeidsoppgaver tredd ned over hodet uten opplæring og uten at de har spurt om det er greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sykemeldt nå selv pga jeg er utslitt og deprimert...

 

Om det er jobben sin skyld, eller noe annet har da ingenting å si for om du skal få syk mld! Du er utslitt, da har du krav på syk mld. Om du hadde fått en jobb på rimi i dag, så hadde du uansett trengt en stund for å komme deg på beina igjen. Kanskje du hadde blitt fortere bra med en annen jobb, men du er jo syk i dag uansett.

 

Ta det en syk mld du, så får du muligheten til å slappe av litt. Hvis du er alene med barn, så trenger du det overskuddet du kan få da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...