Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #1 Skrevet 2. september 2010 Hei! Jeg er en voksen dame som har fått et svært etterlengtet barn for noen måneder siden. Alt går bra med oss :-) For mange år siden ble jeg seksuelt misbrukt (ikke av familiemedlemmer) og jeg slet med dette og ensomhet etterpå. Gikk i terapi og var til og med innlagt. Var ikke "syk", men ensom/ulykkelig. Ble uføretrygdet. Nå er jeg student ved Universitetet. Det som skjedde preger meg overhodet ikke i forhold til mitt barn. Men det jeg lurer på er hvor mye Nav vet om meg. Får de informasjon om innleggelser? Får de informasjon fra sykehuset? Har de oversikt over hvem jeg har gått i terapi hos som har kommunal avtale? Takknemlig for svar :-)
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #2 Skrevet 2. september 2010 Nei Nav får ingen informasjon om deg med mindre du f.eks blir sykemeldt eller de må innhente helseopplysninger om din tilstand, og det kan de jo ikke gjøre uten ditt samtykke. Men har de godkjent at du kan studere når du er uføretrygdet? Håper du har snakket med dem før du begynte studiene da det ikke er lov og påbegynne studier uten og informere nav før man begynner og mottar økonomisk støtte fra dem! Lykke til, synes det er flott du har begynt og studere og gjør noe for og komme deg ut av situasjonen du har vært i!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #3 Skrevet 2. september 2010 Tusen takk for svar! Det var godt å høre at Nav ikke sitter med masse info om meg. Jeg har snakket med de to ganger på telefonen ang studiene. De sa det var ok at jeg prøvde å studere mens jeg mottar uføretrygd. Men saken er jo at jeg kommer til å være "ordentlig" student i flere år framover. Kanskje jeg bør kontakte de igjen etterhvert og da også få skriftlig svar på at det er ok å studere og motta trygd.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #4 Skrevet 2. september 2010 Synes heller du bør be dem om og få det skriftlig at du kan studere og samtidig motta uføretrygd, i tillegg kan du jo ha krav på utdanningstønad når du studerer fra nav. Kan du ikke be om et møte med dem da? Og er du usikker så tar du med deg en person du stoler på!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #5 Skrevet 2. september 2010 Det beste rådet en kan gi deg er nok at du ALLTID må få ALT skriftlig. Det er fort gjort at NAV sier de aldri har sakt noe, og så sitter du der og skal tilbakebetale penger de mener du har fått "etter du ble frisk nok til å gå på skole." Så få det skriftlig ja. Kanskje var det ok "at du prøvde" men uten at du vet det er det en grense for hvor lenge det regnes som prøving før du mister rettighetene dine?
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #6 Skrevet 2. september 2010 Så lenge du har fått innvilget en uføretrgd har selvfølgelig NAV infrmasjon om din sykdom, diagnose, behandlingsløp osv. De har sannsynligvis ingormasjon fra din fastlege, epikrise fra du var innlagt, spesialisterklæring fra terapaut osv. Du får ikke uførestønad dersom du er ensom og ulykkelig, men pga en godkjent sykdomsdiagnose. Og Ja, NAV får informasjon om innleggelser men kun hvilken instituasjon og for hvilken periode du var innlagt med mindre institusjonen har sendt epikrise til NAV eller din fastlege har vedlagt epikrisen i en legeerklæring til NAV. NAV kan vi gitte tilfeller godkjenne at du studerer mens du har uførestønad. men det skal da skrives en aktivitetsplan med din saksbehandler på NAV og NAV må godta studieløpet som et attføringsløp.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #7 Skrevet 2. september 2010 Takk for alle svar! :-) NAV sitter nok med informasjon om innleggelsen som skjedde rett før jeg fikk uføretrygd. Og diagnosen jeg fikk etc. Jeg skal ta kontakt med NAV og forklare situasjonen med studier igjen. Vil ikke risikere å måtte betale tilbake noe senere. HI
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #8 Skrevet 2. september 2010 NAV sitter ikke på mer informasjon enn det som er nødvendig for å behandle aktuelle saker. Med andre ord får ikke nav beskjed om behandlere, innleggelser osv med mindre det har betydning. Dersom det tidligere er kommet inn info feks i forhold til uføresaken din er ikke dette nødvendigvis tilgjengelig for "alle" likevel. Sensitiv informasjon behandles konfidensielt, og kun enkelte personer har tilgang til dette. Er uvesentlig hvorfor du har blitt ufør, og det vil ikke påvirke situasjonen din nå. Hvis du ønsker kan du kreve å få se dine sakspapirer hos nav, jfr forvaltningsloven. Lykke til videre!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #9 Skrevet 2. september 2010 Så fint at dere tar dere tid til å svare :-) Jeg har tenkt at jeg kan be om å få vite hva slags opplysninger NAV har om meg. Synes det er greit å vite :-) HI
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #10 Skrevet 2. september 2010 Du kan rett og slett be om å få innsyn i mappen din. Enten ved at du kommer til NAV, får se den og går igjen, eller om du henter kopi av hele mappa de har på deg. Jeg valgte det siste, da NAV til stadighet klarte å miste/rote vekk papirer eller hele mappa. Greit å ha mest mulig kontroll selv da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå