Gå til innhold

Ville du brukt bunaden din i bryllup?


Mille**

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det gjorde jeg i bryllupet til en venninne i fjor.

 

Nå ville jeg kanskje ikke gjort det i vennebryllup, men kommer til å ha bunad når broren min gifter seg om ikke så lenge. Da skal jeg ha en annen kjole i reserve, så jeg har mulighet til å skifte når behovet melder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et vennebryllup, mannen min skal være forlover. Festen skal være på en seter, så det hadde egentlig passet veldig med bunad. ;o) Men er litt i tvil, kan jo bli litt styrete med den skiftingen. Selv om vi har leid rom og skal overnatte....hmmm.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp! Da trår man ikke feil iforhold til "kleskoder";- og den kjolen man bytter til på festen trenger heller ikke følge "Koden" like striks som om man kjøper seg en ny til hele festen :o) Den "Lille sorte" er oftest helt akseptabel etter bunad, men noen synes det "blir feiL" i kirke og under middag......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, har nemlig en liten sort en som jeg tenkte jeg skulle få sydd litt om. Da har jeg antrekkene i boks, thanks! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer... er ikke bunaden (nå til dags) ment som et antrekk til fine anledninger?

 

Skjønner ikke helt hvorfor du må skifte etterpå, men nå har ikke jeg bunad selv og kan ikke alle "reglene":-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort kjole syns jeg ikke hører hjemme. Og hvorfor i alledager skifte? Har vært i mange brylluper men har da aldri opplevd at noen har skiftet ;o)

Og ja, bunad brukes i bryllup. Om man ikke skulle det, hva er vitsen med den? ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at mange pleier å skifte etter kaffen fordi bunaden er utrolig tung og varm å gå i/danse i/feste i. Greit å ta på seg noe lettere utover kvelden. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bytter rett og slett fordi bunad er litt upraksis..Og her jeg bor er det mange som hopper i "den lille sorte"....:o)

 

Altså, bunad og fest, ikke smart...SYnes uansett bunad og alkohol ikke passer. Dessuten er det en drakt til mellom 20-50 000, da vil man ikke risikere og ødelegge den med rødvinsflekker eller "fylletull" (trenger ikke være en selv, men andre som er uheldige) og igjen;- Fryktelig upraktisk og danse i..Ja generelt og bevege seg på andre måter enn å sette seg ned, reise seg opp og gå frem (helst ikke i trapper)..Som man gjør på 17.mai og konfirmasjoner....:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ser den, men de bryllupene jeg har vært i har ikke vært med overnatting så derfor det kanskje ikke har falt seg naturlig for folk å skifte. Ikke vet jeg ;o) Men ser du allerede har planen klar så da er det jo null problemos :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare finne noen som kan sy om kjolen, hehe....

 

Vet forresten at mange går med bunad i bryllup, men lurte på om det var mest den eldre garde, ikke oss unge damer. *kremt* ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de bryllupene jeg har vært har mange hatt på seg bunad i kirken og under middagen, så har de skiftet til kjole når kaffe og dans begynner. Det har ikke vært bryllup med overnatting, man har bare med seg en bag/ liten koffert og skifter på toalettet.

 

Selv har jeg ikke orket denne skiftinga, så jeg har alltid bare hatt på meg kjole, bunaden bruker jeg til 17.mai, dåp og konfirmasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du bruke bunad i bryllup, og nei, jeg fatter ikke vitsen med å skifte fra bunad til kjole.

 

Ser noen snakke om rødvinsflekker og fylletull - i all verden, hva slags brylluper er det dere deltar i?

 

Har vært i mange brylluper, men til d.d. ikke opplevd sånt, trodde et bryllup var en litt høytidelig og staselig feiring, jeg, og ikke et fyllekalas... Jeg var bl.a. i et bryllup for en del år tilbake der i alle fall 90 % av rundt 170 gjester hadde bunad - og det var absolutt ingen som skiftet.

 

Bunad er tungt, ja, men ikke spesielt varmt, det er jo naturstoffer, i hovedsak ull og lin som aldri er hverken for varmt eller kaldt, egentlig. Og hvorfor i all verden kan man ikke danse og gå i trapper i bunad? Har dere ikke bunader som er tilpasset dere, da eller? Bunaden min er skreddersydd til meg, og den følger meg i mine bevegelser, det eneste jeg må gjøre, er å løfte litt på skjørtet når jeg går opp en trapp, samt samle litt på den store stakken når jeg setter meg. Den er tung, men veldig behagelig å ha på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt bunad både i mitt eget bryllup og i andres. Det der med å skifte til kjole har jeg aldri skjønt noe av. Bunaden er jo festplagg nr en, og jeg synes det er rart at gjester med de flotte bunadene plutselig kommer halvnakne til kaffen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,så lenge det ikke er veldig varmt så hvorfor ikke?

 

Jeg har bunad og har brukt den i bryllup mange ganger,men styrer unna midt på sommeren da.Bunad og varme er ikke noen god kombinasjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ALDRI vært i bryllup som ha utartet seg til "fyllekalas",- men har likevel opplevd at jeg, og andre har sklidd og falt (matrester/drikkesøl som ikke var blitt tørket opp bra nok), å søle med rødvin på en bunad kan være skjebnesvangert, trenger ikke være FULL for at det skjer??? Man snubler på vei til/fra dansegulvet,- og nei, min bunad egner seg ikke særlig godt til dans. den er utrolig varm uansett.:Er både tykk vest og stakk helt ned til anklene..Og ja den er sydd til meg, og passer fortsatt 17 år etter den ble laget!! Og den er veldig god å GÅ i, men med alt sølvet som henger seg opp i hår, og særlig i sjalet over skuldrene og veska som henger og slenger så er det så "Mye og passe på":..

 

Mulig at det er derfor det er mer vanlig og bytte etter middag, enn ikke her jeg bor..Bunaden har mye "dall" på seg som letter henger seg opp/rives av/ ødelegger ANDRES klær osv osv....Det er iallefall noe man begynte med alt på mine besteforeldres tid......Var ikke særlig mange som hadde bunad da, men min bestemor, på da 75 (for 10 år siden) sa at også hun var i bryllup som ung og så at de som bruke bunad byttet ette rmiddag!!!!:.SÅ det er "tradisjon" for det her iallefall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...her var det flere meninger. Nå er det sånn at jeg vet hvilket bryllup jeg skal i, det er mange unge gjester så at det blir en del fulle folk regner jeg med. Har ikke tenkt å drikke meg full selv, med eller uten bunad, men tar ikke sjansen på at andre fulle folk søler på bunaden min. Dessuten, som jeg skrev tidligere, så orker jeg neppe å gå med bunaden fra kl 16 på ettermiddagen til langt på natt. Halvnaken kommer jeg uansett ikke til å gå, så det var en som av en eller annen grunn trodde at jeg skulle skifte fra bunad og komme halvnaken tilbake. ;o)

 

Takk for svar. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en glimrende ide jeg:))

Gjorde det selv i et familiebryllup. Hadde bunad frem til etter middagen, da skiftet jeg bare til en lang kjole, og det var jeg i grunn glad for når effekten av vinen satt inn og jeg danset zorba i de sene nattetimer:)

 

Kos deg i bryllup i helgen:)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde gått med bunaden, og skulle jeg ha drikke noe etter middagen, hadde jeg selvfølgelig byttet.

Av respekt for bunaden,så sitter jeg ikke å drikker når jeg har den på...

Og jeg reagerer faktisk hvis jeg ser noen som er beruset i bunad....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...