umuliusen Skrevet 2. september 2010 #1 Skrevet 2. september 2010 Åh, hver gang jeg ser DNBs reklame her på BarniMagens nettside blir jeg sur...De vil at vi skal spare til barna våre og så har de bilde av en jente som sitter i en haug med bamser og en gutt som sitter ved siden av en haug med biler... Hvorfor trenger man å vise sånne gammeldagse kjønnsroller??? Mange gutter liker kjempegodt å kose med bamser og er ikke det minste interessert i biler!!! Teksten er : Kan de samle kan de spare... Skal jentene samle på bamser og guttene på biler???Hvor teit er det??? Er det bare meg som misliker slike reklamer??
Hurra133 Skrevet 2. september 2010 #2 Skrevet 2. september 2010 Nei, det er dumt. Jeg leste for ikke så lenge siden i aftenposten at trenden blant barnebøker er blitt at det stadig er tydeligere forskjell på "guttebøker" og "jentebøker". Det er faktisk mye vanskeligere å finne kjønnsnøytrale barnebøker nå enn det var for noen år siden. Selv har vi både prinsessebøker og bilbøker som vi leser for gutten vår. Han er glad i prinsesseboken. Men han er nok enda galere etter biler, ja.
umuliusen Skrevet 2. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 2. september 2010 Godt å høre at det er flere som reagerer...jeg synes samfunnet beveger seg bakover med tanke på likestilling. Det med barnebøkene er jo et annet kjempegodt eksempel. Jeg kjøper helt bevisst ikke slike bøker. Selv var jeg barn på 1970-tallet..når jeg ser på bildene fra da så ser jeg store forskjeller: jenter og gutter hadde likt tøy. Det fantes ikke et eneste rosa plagg i min garderobe. Pastellene kom først på 1980-tallet..I dag er jo rosa-veldet for jentene enormt... (og gutten min på 5 år ble kalt "homo" av andre gutter for han hadde på seg rosa t-skjorte...) Føler meg maktesløs mot samfunnet. Det er så mange som ikke synes det er så farlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå