Gå til innhold

Hmmm hva hadde du/dere gjort ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg flytta inn i rekkehuset, har vi alltid snakket om til naboen at om vi fikk en gutt en gang skulle han hete Odin. Siden min samboer har det som mellom navn ønsket vi det. Fra før har vi to jenter og venter en spire i mars. Men nå skal naboen datter få en sønn i nov og de har bestemmt at han skal hete Odin. Kan ikke si det er hu som har kommet med det forslaget til datteren sin heller. Vi kjenner begge urolig godt. Men føler meg så dunket i ryggen. Nå vet jeg liksom ikke om jeg vil at han skal hete det om vi får en gutt. Ble igrunn kjempe irritert, har heller ikke sagt at jeg har blitt gravid igjen selv om jeg er 11+ 5. Men hadde dere gitt faen i det ? og kalt ungen deres det for det eller hadde dere funnet et nytt navn ? Det navnet der har vi hatt lyst på i 6 år, men mista lysten etter hu fortalte meg det. Men det kommer nok av irritasjon. Både jeg og samboren er så stygge at vi håper nå de har tatt feil og at hu får jente istede. Huff er ikke hyggelig å tenke sånn heller. Vi har iværtfall lært at vi sier minst mulig til naboen selv om hu er utolig hyggelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere bestemmer selv om dere vil kalle deres Odin. Drit i naboene, gutten din skal vel ikke bo der når han er voksen vel? Navnet har han i 80-100 år. Kanskje dere også flytter om 5-10 år, hvem vet..

Skrevet

Kall sønnen din det du vil, gjør vel ikke noe om naboens barnebarn heter det samme? Tviler vel egentlig på at hun med hensikt gjorde noe for å såre deg ;)

Skrevet

Takk, ja du har igrunn rett. Bare litt vanskelig å tenke når du er helt opphengt i at naboens datter skal plutselig kalle ungen sin det samme.

Skrevet

Man har ikke enerett på navn altså. Klart det ikke er så kjekt å høre at noen skal bruke "ditt" navn, men har det noe å bety egentlig? Hvor ofte ser du din nabos datter da? Alle i din familie vil jo tenke at Odin er din sønn - ikke din nabos barnebarn.

Glem det! Fortell naboen at du er gravid og at han skal hete Odin:)

Gratulerer!

Skrevet

Nok en grunn til å ikke slenge rundt seg med navn i hytt og pine når man planlegger barn.

Skrevet

Hva jeg ville gjort? Jeg ville meldt meg på et norskkurs så folk forsto hva jeg skrev.

Hvis man skal unngå navnene til alle naboers barn og barnebarn blir det ikke mange navn igjen.

Hormonell og paranoid, kanskje?

Skrevet

Tusen takk :) Trenger å høre det.

Skrevet

Man har ikke enerett på navn, men når det er slik at dere kanskje er mye sammen kan dere kanskje slenge på et mellomnavn? Selv har jeg en Odin Johan, og bruker mellomnavnet stort sett når han skal skilles fra en annen Odin vi kjenner, som bare heter Odin. Odin Johan, Odin Mikal (min favoritt etter Johan), Odin Emil, Odin Andrè, Odin Erik, Odin Elias, Odin Mareno

Skrevet

Jeg sjønner ikke problemet. Naboens datter vil kalle barnet sitt det samme som dere vil kalle deres? Hva så?

Skrevet

Du er tydelig vis en av de som ikke tåler å gå gravide.

Eller kanskje du er en av de som hadde hatt behov for å gå på høflighets kurs ? Er du ikke opptratt ? Noen har lese og skrive vanskligheter, og i mitt tilfelle er det skrive vanskligheter. Men mobber ikke de for det. Sier jo litt om deg. Om du er gravid eller ønsker deg barn. Stakkars barn, tenk om din sønn eller datter skal får det samme, skal du mobbe de å ? Og det er ikke noe du klare å fikse på. Har du fått det så har du det. Du kan få litt forbedringer men det er alt. Ønsker deg bare lykke til

Paranoid ? Nei

Hormonell ? Ja, regner med å ikke være den eneste her inn :)

Skrevet

Vi har med begge våre diskutert hvor langt ut i omgangskretsen man skal "unngå" navn som andre har valgt. Men for meg/oss har det vel ikke dreid seg så mye om følelser av typen å "ta" navnet, men mer at det blir veldig upraktisk når man heter det samme som mange andre.

Men naboens barnebarn har vel ikke noe å si?

Fortell den blide naboen at du er gravid med lille Odin, du. Og kommer det en liten Odin til på besøk innimellom så er vel de bare hyggelig :-)

Skrevet

http://www.ssb.no/navn/

nå er det nu engang slik at et navn ofte har flere bærere som lever samtidig. Det hadde på mange måter vært upraktisk med fire-fem milloner navn med bare en bærer i Norge. Sånn sett må dere nesten regne med at dere kan støte på barn med samme navn som deres sønn.

Vil du ha et "eget" navn får du gå for Ravngunn og Bersvein. Dersom naboen deres ville kalt barna sine det samme ville jeg tatt det ille opp nemlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...