Gå til innhold

Amming og morsmelkerstatning (NAN) - vondt i magen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er 3 uker nå, og vi har prøvd amming hele tiden fram til nå. Vi har slitt veldig med dette, pga at han ikje har klart å "koblet" seg på puppen min. Dette har resultert i veldig såre brystvorter, slik at jeg har pumpet meg innimellom og gitt han MM på flaske.

Nå virker det som om han ikke blir ordentlig mett av den mengden melk jeg får ut. Enten ved amming eller pumping. Har derfor gitt han litt NAN i tillegg.

De siste dagene har det virket som om han har hatt en del vondt i magen, og jeg lurer på om dette kan ha en sammenheng med at han har fått NAN av meg? Er det noen som vet om dette er vanlig i begynnelsen, eller om jeg kanskje bør prøve et annet MME-produkt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAN er litt tøffere for magen å jobbe med enn mm og det kan godt gi litt magevondt. Om det vedvarer kan du jo prøve en av de andre merkene, er flere som har fått det bedre m f.eks Collette eller lignende :)

Skrevet

Lillejenta mi fikk i hvertfall veldig vondt i magen av Nan. Da vi gikk over til Hipp, ble alt så mye bedre.. Så det skader ikke å prøve! :)

Lykke til med amming og alt! Vet hvor vanskelig det kan være når babyen ikke får skikkelig tak..

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Vi får prøve NAN noen dager til, gi det en sjanse. Hvis ikke prøver vi HIPP.

Prøver å legge han til brystet eller pumpe meg ofte også, slik at jeg kanskje får opp litt mer produksjon av melk.

HI

Skrevet

Får han ikke ordentlig tak når han skal spise? Dere har ikke ammepoliklinikk på sykehuset der dere bor? Vi fikk utrolig god hjelp derfra når vi slet. Første uka brukte jeg skjold for eldstemann bare fikk ikke ordentlig tak også hjalp de meg med å finne metoder slik at jeg kunne bruke skjoldet mindre og mindre :)

Lykke til :)

Skrevet

Joda, vi har vært på både helsestasjon og ammepoliklinikk. Når vi kom dit, så klarte han jo å få flotte tak på puppen med en gang. Hehe... det er typisk det, når man skal få hjelp:)

Noen ganger går det kjempe fint, da kobler han seg på med en gang. Andre ganger "krangler" vi lenge lenge før han får tak.

Men har funnet ut at jeg må prøve å legge han til brystet før han blir altfor sulten, for ellers er det håpløst.

HI

Skrevet

Hei!

Først og fremst: lykke til med ammingen - det går ofte bedre når de blir litt større. Her i huset ble i alle fall gutten vår bedre etterhvert, så ikke gi opp. Når det gjelder spm ditt er det ikke sikkert at det er NAN som gjør det. Det er ganske vanlig at babyer begynner å slite litt med magen når de er 2-3 uke for da har de begynt å spise ganske mye mer enn i begynnelsen (selv om det ikke er kolikk) så det kan være at det ville kommet uansett - NAN eller ei.

Det er ikke sikkert at det er et tema, men det gjør det vondt verre hvis babyen spiser FOR mye. Det er ganske vanlig at de gjør det, for de skiller ikke mellom vondt i magen og sult, så de vil ha mat ofte og overspiser - med resultat av vondt i magen :-( Det problemet hadde vi på samme alder (jeg pumpet også og ga flaske pga såre brystvorter). Gutten spiste da langt over 1 liter mm per døgn og han var ikke mer enn 2 uker! Hvis du mistenker at det kan være det for din gutt også ville jeg prøvd å ikke gi melk så veldig ofte for å se om det kan hjelpe litt :-) Det finnes også en hel del andre ting å prøve ut for vond mage/luftsmerter.

Skrevet

2010-håpet og mailykkeliten:

Takk for det, håper ammingen går bedre etterhvert ja:)

Det kan jo være som du sier at det bare er vanlig at han har litt magevondt. Jeg skal gi NAN noen dagers sjanse til, og se om det endrer seg noe. Hvis ikke så kan jeg jo prøve ett annet merke for å se.

Jeg føler egentlig ikke at han får for mye mat heller, vi hadde heller problem andre veien de to første ukene. Da hadde han lagt på seg bare 85gram siden vi kom hjem fra sykehuset. Dette har gudskjelov bedre seg den siste uken dette også.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...