Gå til innhold

Når begynne med sminke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det vanlig at jenter begynner å sminke seg.. selv begynte jeg sikkert ikke før jeg var 13-14... bonusdatter er ikke engang 10, og vil begynne nå? Er ikke det fryktelig tidlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jo, det er fryktlig tidlig. Jeg begynnte å rundt 12-13, bare litt øyenskygge og maskara. Sysn barn begynner alt for tidlig med sminke nå, når de er kommet i tenårene ser jo en del "ihjelspakkla" ut!

Hadde ikke latt min datter begynne før tidligst 11-12

Skrevet

Personlig syns jeg det er for tidlig. Min bonusdatter på 11 (snart 12) leker fortsatt med bamser og elsker My Littelest Petshop. VI er kanskje heldige.. Det er vel forskjell på barn fra sted til sted og fra barn til barn. Men 10 år og sminke klinger dårlig i mine ører.

Skrevet

Jo det er vel kanskje litt tidlig. Men hvordan er venninnnene hennes? Bruker de sminke?

Husker de som fikk mensen tidlig (rundt 11) sminket seg når jeg var ung, 20 år siden. Men da ble de kalt horete av både gutter og jenter.. Disse følte seg veldig voksne enn oss andre forståelig nok;)

Skrevet

Godt å høre at det ikke bare er jeg som synes det er for tidlig....

Skrevet

Synes 10 år er alt for tidlig ja, men litt når de begynner på ungdomskolen synes jeg de må få lov til, og da bør mor være den som hjelper til og lærer opp, eventuelt andre hvis mor også ser ut som hun har ramla i sminkeskrinet ;-).

Men da i moderate mengder. Hjemme får de lov å leke med sminke fra de er så gamle at de begynner å vise interesse.

Småjentene mine får lipgloss allerede nå hvis de skal pynte seg, det må være ok for en 10åring også, men unødvendig med mer.

Skrevet

Jeg begynte og sminke meg når jeg hadde fylt 18 år, bruker ikke noe særlig sminke selv idag, helst på fest eller om det skjer noe. Min datter på 11 sier at hun ikke vil begynne og sminke seg før hun er blitt værtfall 16. Selvfølgelig kan dette snu over natten, men hun har ingen interesse for det enda vertfall. Alle venninne hennes i samme klasse og klassen over, som hun ofte har besøk av, skjokkerer meg til tider med den sminken de kommer med. Gjerne bare fordi jeg ikke er vant til det. Men det virker ikke somom vår datter føler en trang til og gjøre som de, enda..

Skrevet

jeg begynte ikke med sminke før jeg gikk i 10kl. det var det ingen andre som gjorde heller. kommer nok til å holde igjen så lenge som overhodet med datteren min.

jeg hadde nok kanskje vært villig til å møtes på midten dersom det var slik at venninnene hennes hadde begynt med litt sminke. men hadde satt en absolutt grense ved en blank leppepomade og en anelse mascara helt ytterst på vippene. og det skulle jeg ha lagt selv. hun hadde heller aldri fått ha med seg sminke i veska. ingen pudder, øyeskygge eller farge på leppene. og aldri i verden noe rouge. barn skal ikke sminkes.

men å leke med sminke foran speilet er lov. de får bare ikke gå ut slik;)

Skrevet

Hun har en venninne som sminker seg som jeg vet om, vet ikke med de andre i klassen. Venninnen som sminker seg er nok av den litt mer modne typen vil jeg si.. og bonusdatter gjør nok mer dette fordi "alle" andre gjør det. Jeg har lyst å si at det for tidlig.. men nå er det ikke jeg som bestemmer her.. det er far og mor.

Skrevet

Jeg har en jente på 16 !7" og en på 13. Hun eldste begynte med sminke i 14-årsalderen, når hun begynet på ungdomsskolen, men da ikke så mye. Hun er fortsatt forsiktig med sminke.

Den yngste begynte da hun var 12. Vi syntes det var veldig tidlig, men siden en del av venninnene alt hadde begynt, lit vi henne få lov. HUn fikk da noe sminke av oss i litt lysere, dusere toner enn de hun selv hadde begynt å bruke.

Vi må stadig be henne roe ned sminkingen litt. Særlig pøser hun på med brunkrem, så hun ser helt gal ut. Det er jo idiotisk når man egentlig har en hus så myk og duggfrisk som en nyfødt baby. Alt man gjør med et 13-årig ansikt kan bare gjøre det mindre pent, for de er jo så nydelig fra naturens side.

Men prøv å få dem til å skjønne det - ikke sjans i havet. Så de får bare herje på, så skjønner de nok bedre etterhvert.

men 10 år er IHVERTFALL for tidlig.

Skrevet

Selv begynte jeg da jeg gikk første året på u-skolen.

Jeg er lærer på en barne og ungdomsskole. Jeg ser at det er vanlig å begynne det siste året på barneskolen nå.

Skrevet

Takk for svar.. greit å vite hva andre mener om saken. Selv bruker jeg veldig lite sminke, og begynte som sagt tidligst i 13-14 års alderen. Jeg vil nok prøve å få henne til å vente, og håpe foreldrene er enige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...