Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #1 Skrevet 1. september 2010 Er det vanlig? Er førstegangsfødene, hadde en hard fødsel. Jordmor som var tilstedet hadde aldri opplevd lignende, måtte oppereres/lappes sammen i to timer etterpå. HUn så jeg hadde revna tilsammen 20cm. Hvor mye har dere revna? Har fremdeles problemer med å gå på do. Mye smerter. Er dette vanlig? Er litt beskymret for å ikke bli normal igjen "der nede!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #2 Skrevet 1. september 2010 Du svarer vel igrunn på ditt eget spørsmål når du sier at jordmor aldri hadde opplevd maken. Da er det med andre ord ikke så vanlig. God bedring!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #3 Skrevet 1. september 2010 Er det lenge siden du fødte da? Jeg hadde styrtfødsel og revnet godt. Jeg turde ikke spørre hvor mye, men de måtte hente inn en kirurg for å sy meg og han holdt på i over 1 time, så det var nok mer enn et par sting. Jeg hadde vel skikkelig vondt i en uke, så gikk det over til å bli mer levelige smerter. Husker ikke hvor lang tid det tok før jeg var helt smertefri. Hadde lenge problemer med å gå på do, men det avtok etterhvert. 5-6 mnd etter på var alt tilbake til normalen her i gården i alle fall. God bedring :-)
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #4 Skrevet 2. september 2010 nei, det er IKKE vanlig. revnet ikke.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #5 Skrevet 2. september 2010 Hei du! Det er ikke vanlig å få vite hvor mange cm man revner, men im man revner mye får man ofte vite grad (feks grad 3 a). Du revnet nok mye på kryss og tvers, for mellomkjøttet er jo ikke så "langt". Vet du noe om det? Revnet du helt til endetarmen feks? Man kan jo også revne innvendig. Får du oppfølging? Har du fått info omjvordan du kan stelle deg? Det fins råd, men det vil være vondt en stund.. Avhenger sv person til person hvor lenge. Nesten 100% sikkert blir du normal igjen. For noen få, plages man lenge (jeg plages med smerter under samleie og under mens ett år etter fødsel). Amming forsinker prosessen, ettersom hormoner gjør slimhinnene skjøre. Sender deg masse tanker. Store revner gjør ofte barseltida slitsom og ødelegger ganske mye for oss som opplever det.. (jeg revna helt til rumpa, litt ut mot skinka og hele veien fra skjedeåpningen til livmorhalsen). Klem! (os, uten avsnitt, for da forsvinner teksten for meg på iphonen
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #6 Skrevet 2. september 2010 Det hører nok sjeldenheten til å revne så mye, men det er vanlig å revne under fødsel. Jeg revnet grad 3b, vet du din grad? Hadde du total ruptur. Det som er viktig er at du er til kontroll litt ekstra etter fødselen, 6 ukers kontrollen er for tidlig, jeg var 4 mnd etter og 1 år etter. Det kan oppstå mange problemer med underlivet når man har revnet så mye, men man kan også være heldig å ikke oppleve noe. jeg var heldig og har nesten ikke hatt noen problemer, måtte ta en del knipeøvelser, men ellers er alt som før. Jeg ble sydd i 2 timer. Og de har vært kjempe flinke, alt ser ut som før. Og tro du meg jeg har studert meg selv med speil der nede. Har heller ikke hatt problemer i sexlivet. Min største skrekk var hard mage, hehe. Så drakk lenge dulco for å holde avføringen myk.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #7 Skrevet 2. september 2010 Viktig at du trener opp underlivet igjen, du må være strukturert! Jeg sydde i 3,5 timer på kirurgisk, hadde totalruptur. Men har blitt helt frisk igjen, og har til og med født et barn til etter. Jeg var steinhard, og gikk til NIMI til fysio, og hadde bekkenbunnstreninger der.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #8 Skrevet 2. september 2010 Hei, jeg kjenner meg også litt igjen. Revnet vel ikke så langt siden jordmor sydde, men ble betent pga suturtråden. Dro ut 10 cm lange tråder fra skjeden flere uker etterpå, tøt betennelse ut i alle sting, og måtte akutt på legevakta. Underlivet sto i bue ut. Hadde problemer med avføring i ca 9 mnd etterpå, grodde ikke ordentlig. Fikk aldri vite hvor langt jeg revnet, men måtte jo ha revnet helt bak.. Jeg stolte på jordmor og trodde disse smertene var normale. (Aldri mer!!) Gå ofte til legesjekk hvis du har problemer!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #9 Skrevet 2. september 2010 Uuuuh! 20 cm?? På den mest følsomme plassen på hele kroppen? Stakkars dere!! Glad jeg tok keisersnitt, kjenner jeg nå... (selv om komplikasjoner skjer der også, så vil jeg heller ha sår på magen enn i underlivet...)
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #10 Skrevet 2. september 2010 Ja, det er noe ordentlig dritt. Og grunnen til at mange får fødselsangst. Hjelper liksom ikke at det er liten sjans for sånne revner når det skjer deg..
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #11 Skrevet 2. september 2010 Nettopp! Dette er en av grunnene til at jeg HAR fødselsangst. Jeg ville blitt alvorlig deprimert og ikke i stand til å ta meg av barnet mitt (frykter jeg), hvis underlivet mitt ble ødelagt, eller hvis noe annet gikk galt med meg eller barnet under fødselen. Enkelte er tydeligvis i stand til å ta sånne utfordringer på strak arm - jeg er ikke villig til å ta den sjansen. Derfor søkte jeg om ks, og fikk det. Så kunne jeg slippe tanken på sånne grufulle ting og heller tenke på babyen som kom (såklart, komplikasjoner oppstår under ks også, men hovedfokuset mitt er underlivet mitt og babyen). Hilsen 11.32
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #12 Skrevet 2. september 2010 Forresten; vet dere at revning (bortsett fra 4. grads ruptur) ikke føres inn i statistikken over komplikasjoner under fødsel? Mens ALLE komplikasjoner etter et keisersnitt føres inn i statistikken. Dermed blir det fremstilt som at keisersnitt er mye farligere enn vaginal fødsel. Nå vil jeg påstå at revning, uansett grad, er en komplikasjon for ei nybakt mor. Men det syns ikke helsevesenet (og bitre damer som er i mot ks). De vil fremstille vaginal fødsel som kjempenaturlig og fantastisk, uansett!!!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #13 Skrevet 2. september 2010 Nå er det vel slik at vaginal fødsel ER naturlig da, ikke bare noe folk vil FREMSTILLE som naturlig. Jeg synes det rett og slett er feigt å velge ks kunn fordi de er litt redde for å revne. Det beste for barnet og mor er jo å føde vaginalt. Ks er for de som har alvorlige komplikasjoner slik at en naturlig fødsel ikke er mulig. Men hvis man bare er redd for å føde så synes jeg man er feig.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #14 Skrevet 2. september 2010 "De vil fremstille vaginal fødsel som kjempenaturlig og fantastisk, uansett!!!" Eh.. ja, vaginal fødsel er "kjempenaturlig", hvor mange dyr vet du av, som tar keisersnitt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå