Gå til innhold

Har du tenkt på hvordan du vil føde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å føde i oppreist stilling fordi jeg ønsker å bruke tyngdekraften mest mulig og utnytte bekkenet. Og så tenker jeg det er lettere ift pust. Leser i Fødselsboken fra Sandvik om alle fordelene med å føde i oppreiste stillinger, så ønsker i utgangspunktet det. Blir ikke skuffa om jeg ender på rygg/sittende heller da, hehe.. Sengene er vel kanskje så gode å føde i, at en får utnyttet tyngdekraften? Noen som har erfaring på dette?

Vil tro det er slitsomt i beina/hofter o.l å føde i stående stilling, og kan ikke si jeg har trent opp mine lårmuskler, og andre muskler... gulp..

Virker greitt å bruke saccosekk, gå-stol og fødekrakk. Noen med erfaringer?

Jeg ville egentlig prøve og føde i vann, men har ikke muligheten til det i Kr.sand. Vann som smertelindring vil jeg prøve, om badekaret er tilgjengelig. Og akupunktur. Rekker jeg alt dette tro? Akupunktur bør en starte med tidlig, og badekar bør en vente med til lengre ut i fødselsforløpet, er det ikke så??

Og pusteøvelser, og musikk, og mannen min, og svigerinna mi, hehe...

Ellers er jeg åpen for både lystgass, fentanyl og epidural.

Hm,, spent på hvilken fødsel detta blir!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ta det som det kommer. Har født 3 barn før, og tenker at det eneste jeg vil gjøre anderledes nå, er å prøve å være oppreist under pressriene, som du sier.

Man vet aldri hvordan de fødslene vil utvikle seg uansett, så tror det viktigste er å ha et åpent sinn, og være klar for alt.

Og ikke minst: Ikke gi opp! Det er vel kanskje det som er vanskeligst når det står på som verst:)

Skrevet

Jeg venter mitt barn nr 3.

Jeg tenker at jeg denne gangen skal bruke tyngdekraften noe i starten. Men jeg vet av erfaring at det kommer til et punkt hvor riene mine blir så sterke at jeg ikke klarer å stå på beina... Det er i hvert fall den følelsen jeg har hatt tidligere.

Lykke til med fødselen! Alltid spennende med fødsel... Man vet aldri hvordan det blir, og må finne ut av det etterhvert :-)

Skrevet

jeg planlegger å holde meg oppreist lengst mulig med prekestol el å holde meg til, og etter hvert knestående mot en saccosekk.

fødekrakker har jeg hørt er uheldig med tanke på revning. Liggende i sengen med benholdere var min første fødsel og ikke noe jeg ønsker å oppleve igjen.

Skrevet

Hei :) Skal si du har tenkt på dette! ;)

Jeg har også tenkt på dette med tyngdekraften, vil utnytte den bedre og mer bevisst denne gangen! Sist fødte jeg halvt sittende i en fødeseng, og holdt beina mine selv... Funka fint under pressriene, men vil også prøve om jeg kan være mer oppreist generelt :)

Sist brukte jeg også badekar og det var deilig hvis du har muligheten, og ønska meg akupunktur men det var ingen på vakt som kunne dette. Så jeg endte opp med lystgass og fentanyl de siste timene... Og hørte også på musikk hele veien, og mannen min som sa "pust inn.... og ut..." :)

Kjenner meg altså igjen i mye av det du skriver ;) Fødte forresten også i Kristiansand... :) Og så fint at du er åpen for det meste, og forberedt på at ting kan endre seg underveis, det er fint! Tror det er veldig positivt å være så forberedt som man kan...

Lykke til! :)

Skrevet

haha, og så heter jeg andersen til etternavn ;)

Skrevet

Tja... Med mine 3timers fødsler og et stykke til sykehuset så er vel ikkje valget så stort:p Komme inn å legge seg ned å føde:p Uff:D Hørtes litt drastisk ut men. MEN visst e rekker det vil e gjerne føde i vann:)

Skrevet

Jeg stod oppreist under hele åpningsfasen sist, og vil gjøre d samme igjen denne gangen også (hang over prekestolen). Under pressingen stod jeg på knærne opp langs sengekanten- likte det ikke så veldig godt egentlig, men ble rådet til det av JM pga tyngdekraften. Ble snudd på rygg helt på slutten, dette er visst vanlig prosedyre for å forhindre revning. Ble null revning her ihvertfall, bare et par små pyntesting=)

Skrevet

Dere som har fødd stående:

Blir det ikke slitsomt å ikke på hvile skikkelig mellom takene?

Jeg skal snart ha min tredje. Har kun ligget i seng med bena i holdere de to første gangene. Første gangen gikk det såpass fort at det ble ikke anledning til noe annet. Andre gangen var jeg så sliten at det var godt å få hvile liggende mellom riene.

Liker tanken på det å utnytte tyngdekraften. Samme med smertelindring i basseng/badekar. Men igjen; blir man sliten av ikke å ligge?

Skrevet

Takk for mange fine innspill!

Ja, jeg er åpen for det meste. Ønsker å være så forberedt som jeg kan.

Håper jeg får ei god jordmor som vil veilede meg godt. Ingen ønsker vel å revne, så jeg vil styre unna, så langt det lar seg gjøre ;), de stillingene som gir størst risiko for det.

Sesilia: Skal du føde i Kristiansand denne gangen også? Når har du termin?

Ps: Vi har nettopp byttet etternavn, tatt et gardsfamilienavn i min manns slekt.

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Har termin 22.9 og skal føde i Kristiansand! :) Har ei svigerinne som nettopp har født der, og har vært på besøk på pasient hotellet - det var knallfint! Får håpe vi kommer der! :) Når er din termin da?

Vi har faktisk også et gårdsnavn (mitt familienavn), men har det før andersen ;)

Skrevet

Jeg har termin 23.sept, så da er det vel stor sjanse for at vi treffes der! :)

Har sett informasjonsfilmen om pasienthotellet på helsefilm.no, virka jo greitt der :)

Skrevet

Ja, man får jo som regel veldig god veiledning av JM underveis i fødselen, så ikke krise om man ikke har forberedt seg så godt i forkant heller;)

Jeg syntes ikke det var slitsomt å stå under hele fødselen, for jeg stod jo og hang over prekestolen/ sengekanten - og hvilte godt på den måten egentlig. Var på sykehuset i aktiv fødsel i ca 7 timer, og stod hele tiden, bortsett fra de siste par pressriene, ikke noe problem det=) Var jo såklart sliten etterpå, men ikke hovedsakelig i beina hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...