Gå til innhold

Bilsetejungelen! Hjelp?


Nonsense

Anbefalte innlegg

 

Vi skal kjøpe bilsete nummer to til gutten vår på 1 år og 3 måneder nå på lørdag, og har gått oss vill i bilsetetester og aner ikke hva vi skal velge. Hvis noen har mulighet til å hjelpe hadde jeg vært evig takknemlig! (dog jeg gjetter at det sikkert har vært maaange som har spurt om det samme før...)

 

Her er litt info som kanskje kan være til hjelp til anbefalinger:

 

- Guttungen veier omtrent 10 kg og er rundt 80 cm, trur jeg...

- Vi har en relativt liten Alfa Romeo-bil, så bilstolen bør vel ikke være en av de største.

- Vi ønsker en bilstol som han kan bruke en god stund.

 

- Ideelt hadde vært en bilstol som kunne blitt satt framovervendt når han er stor nok til det og som ikke er altfor vanskelig å montere. Tenker på når besteforeldre skal passe han og må låne bilstolen også...

 

 

Håper noen kan komme med tips/erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt tips er Britax MultiTech, tar ikke så stor plass, men er litt vanskelig å montere,men om besteforeldre skal låne barnet så gjør som meg da vel...

Bytt bil med dem ;) for den perioden barnet skal være hos dem...slipper dere styret med barnesete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har forstått det er dette forgjengeren til britax multitech. Den har dårligere støtte ved sidekollisjoner enn multitechen og så er den sikkert vanskeligere å feste. Jeg klikket meg ikke inn på linken, men antar det er den testen det var med i og kom dårlig ut du linket til. Den testen tar ikke hensyn til om setet er bakover- eller forovervent eller et kombisete. De som er vanskelige å feste kommer dårlig ut og alle kombisetene har blitt testet forovervendt og et forovervendt sete som er vanskelig å feste (de første to gangene...) kommer dårlig ut på tester.

 

Vi har det og er veldig fornøyde. Tror ikke sønnen vår var så veldig mye større enn din når vi byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør hvertfall velge et sete med stålbjelker i ryggen på setet.

Har mest kjennskap til Akta Graco og HTS BeSafe, begge seter som kan snus. Akta Graco har best sidestøtte og er enklest å montere bakovervendt, ellers er begge gode seter.

Ta bilen med deg til en forhandler, og prøv om setet passer. I veldig mange biler, må den som sitter foran barnesetet, ha setet sitt lengre frem.

 

Anbefaler også å bytte bil når besteforeldre passer barnet, det tar litt tid å flytte et bakovervendt sete med forankringsseler og krykke/støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg lest en del om Bitax Two Way elite og synes den virker som en bra kandidat. Den tar ikke så stor plass, men holder opp til 25 kg og er lett å montere. Håper den er trygg nok da... Virker som den har litt dårlig støtte til hode/nakke, er det et heftig minuspoeng? Noen andre som har erfaring med dette bilsetet? Er den ikke litt "gammel"? Tenker om den er litt utdatert?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alt jeg har sett om tester av bilbarneseter, tror jeg du må velge:

Enten et sikkert sete eller et sete som "han kan bruke en god stund". De setene som spenner over flere vektklasser, gjør det generelt veldig dårlig i sikkerhetstester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt Britax Two Way elite, og er veldig fornøyd med den. Den er enkel å feste i bilen (vi har 2 biler som vi flytter den fram og tilbake i). Den har ikke så bra støtte til hode/nakke ja, men mener å huske den kom bra ut i en test ved sidekollisjoner. Jeg har i tillegg kjøpt en nakkebeskyttelse til lillesøster (og til storesøster).

Jeg har et sort sete og nei, jeg synes ikke den er litt "gammel", synes den er råfin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, folkens!

 

Vi har nå sånn omtrent bestemt oss for Britax Two Way elite. Ringte Hapyland i Sverige og spurte om de har den der, men det hadde de ikke (hvorfor det mon tro?). Hvor kan man få kjøpt setet?

Bor i Oslo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den testen du linker til er bare tull. Gikk gjennom det samme da jeg skulle velge sete ;) og multitechen gjør det veldig godt i andre tester. Og den er slettes ikke vanskelig å montere, hverken fremover eller bakovervendt. Letteste stolen jeg har hatt å montere, og det har blitt noen med 5 barn fordelt på 12 år ;)

 

For meg stod det mellom multitech og twe. Jeg valgte multitech fordi den hadde litt bedre nakkestøtte til små barn. Tenkte det var sikrere ved kollisjon, men også når barnet sover i bil så er det mer komfortabelt for barnet. En veninne av meg har twe og den er hun veldig fornøygd med (men hennes barn var nesten 3 år da hun kjøpte det) og den tar liten plass, men husk på at det må stå støttet mot setet forran (eller dashbord.) Men bwe skal visst være like trygt fordi det visstnok "vrir" seg og beskytter nake og hodet ved kollisjon.

 

på barnas hus koster den bare 1999

http://www.barnashus.no/nettbutikk/detaljer/bilstoler/britax-two-way.html

 

Multitechen er jo litt dyrere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...