Gå til innhold

Er det greit å kalle en kvinne "lesbisk"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker selv aldri dette ordet, fordi jeg oppfatter det som ufint. Jeg kan ikek helt forklare hvorfor, men det gir meg negative vibber. Hvis jeg av en eller annen grunn er nødt til å poengtere seksualiteten til en kvinne som foretrekker andre kvinner, sier jeg homofil.

Er det egentlig noen grunn til å føle det slik? Er det bare en fiks ide jeg har, eller er det et småguffent ord?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om hun er lesbisk (eller "læbisk" som min gamle mormor sier) så er det greit å si det. Om hun ikke er lesbisk så kan det nok bli oppfattet som litt ufint å omtale henne som det

Skrevet

Er hun lesbisk så er det overhodet ikke noe problem å omtale henne som nettopp det, men det er heller ikke feil å kalle henne homofil.

Skrevet

Gjør ikke noe å bruke det ordet, kjenner et par og de sier selv at de er lesbiske! Samme som et par gutter jeg kjenner kaller seg homofile/homser/homoer.

Uhøytidelige mennesker da så kanskje andre tar det ille opp??

Skrevet

hmm jeg synes også ordet er litt på kanten, men er kvinnene lesbisk så er hun lesbisk.

Skrevet

Søsteren min har kvinnelig samboer, og hun kan ikke fordra å bli kalt lesbisk. Vet at hun har flere venninner med samme legning som mener det samme. Jeg gjør som hi, og sier homofil.

Skrevet

Er det vanlig å bruke det ordet? I min omgangskrets er det ingen som sier det, det oppfattes helt klart som nedlatende, på linje med neger.

Skrevet

Jeg er lesbisk og synes det er greit, ordet i seg selv er nøytralt, men er enig i at det er noe med det. Kanskje fordi det å påpeke at kvinner i det hele tatt har en seksualitet har vært litt tabu? Tenker litt på samme måte om klitoris og vagina – ord jeg synes er ubehagelige å si. Pluss at det er et langt ord som har så mange s-er i seg, det er så tydelig hva man sier. ;-) Homo er lettere sånn.

Men jeg vet ikke hva ellers jeg skal kalle meg. Skeiv er for østlandsk og moderne og kjønnsstudieaktig. Lady lover, kanskje? Forslag, anyone?

Skrevet

Jeg er og homofil! Jeg liker gutter ;) Mihihi! Fra spøk til alvor, synes du kan kalle en spade for en spade. Om en kvinne liker andre kvinner så er hun LESBISK!

Skrevet

Nei, hun er strengt tatt homofil. Det er det legningen heter. Lesbisk er et folkelig ord på en kvinnelig homofil.

Skrevet

Tja, det kommer vel an på hvem man snakker om/til, og om de liker det eller ikke- og hvordan man sier det.

Jeg mener det ikke negativt når jeg omtaler noen som lesbisk, for meg er det et nøytralt ord. Men jeg kaller ikke noen for lesbe, som i "hun er lesbe", av en eller annen grunn gir det meg negative konnotasjoner. Jeg sier heller ikke at en mann er homse når jeg omtaler ham, da sier jeg at "han er homofil".

Skrevet

Jeg blir fornærmet dersom noen kaller meg lesbisk, selv om jeg har jentekjæreste. Trodde faktisk folk flest visste at det ikke er et ok ord å bruke.

Skrevet

Djizes, fra caplex dette: lesbisk kjærlighet, kvinnelig homofili, av øya Lesbos, hvor dikterinnen Sapfo levde. Og så: Sapfo el. Psapfo, ca. 600 f.Kr. gr. dikter fra Lesbos. Ble i oldtiden regnet blant de fineste lyrikerne. Skrev kjærlighetsdikt og bryllupshymner. Selv om hennes livsomstendigheter er usikre, har hun gitt opphav til ordet 'lesbisk'.

Lesbisk er ikke så ille altså, men greit at man ikke kaller folk lesbe f.eks, det blir jo en annen ting for da bruker man ordet på en nedsettende måte. I utgangspunktet burde jo lesbisk bli oppfattet som noe fint.

Skrevet

Det er mange her inne som foretrekker å si lespisk har jeg lagt merke til.

Skrevet

Altså, etymologien til ordet fitte er også ganske fin. Men det hjelper ikke, det er allikevel det styggeste ordet i det norske språket.

Skrevet

Pr def: homofil kvinne.

Vil si det er helt greit, så lenge kvinnen faktisk er homofil. Lesbisk er i stedet for å si kvinnelig homofil.

Homo betyr lik som, det samme osv. Filos betyr venn.

Skrevet

Hei!

Jeg er selv lesbisk, altså gift med en kvinne. Vi har også barn og jeg føler vi har et vanlig a4 liv. Jeg har ikke noe i mot å bli benevnet som lesbisk, men det er sjelden jeg bruker det selv både om andre og megselv. Jeg føler ofte at om noen omtaler meg som "hun lesbiske venninda mi" er det en merkelapp som om det sier alt om meg.. Når folk blir kjent med meg blir mange overrasket da de finner ut at jeg er gift med en dame fordi jeg er så feminin. Det er jo prototypene som skiller seg ut, og dem blir det faktisk færre av, med det er oftr dem som synes.

Men jeg liker enda mindre og bli omtalt som homofil dette fordi jeg mest ser for meg denne betegnelsen om menn ,,,

Jeg tror det er bilder i hodet vi får av ordet som gjør hvilken betegnelse man bruker...Men når alt kommer til alt er vi jo alle mennesker. Går det ikke bare an og si hun er i forhold med en kvinne/mann...

Jeg blir ikke fornermet, lei meg eller noe av å bli kalt lesbisk det er jo det jeg er og det er jeg komfortabel med, men mest av alt er jeg meg og mer enn bare lesbisk

Gjest Persille☠Kadalma
Skrevet

Jeg har mange lesbevenner, de fleste sier også det, at de er lesber.

Eller skeiv. Men det er ikke så ofte man bruker de ordene for å beskrive akkurat.

Skrevet

Oi, nå ble jeg faktisk overrasket, trodde ikke det var noe stort issue å bruke ordet lesbisk? Ville nok ikke sagt det direkte til noen, men det ville jeg jo ikke til en homofil heller, og i de fleste tilfeller sier man jo ofte "hun er sammen med en dame" for eksempel. For meg ville det vært merkelig å si "hun er homofil", her har jeg tydeligvis gått glipp av noe...

Skrevet

Har en venninne som det er helt greit å kalle lesbe. To andre foretrekker å bli kalt homofile.

Så lenge den homofile er komfortabel med det du sier ser jeg ikke problemet. Dersom noen føler seg støtt av det synes jeg ikke det er greit.

Jeg kan forøvrig si neger om afrikanere, men tar meg selv idet. Ordet, uansett opprinnelse, er ikke spesielt positivt ladet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...