Gå til innhold

Skal vi samle tips til spennende matpakker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanlige brødskiver blir fort kjedelig dag ut og dag inn. Jeg så tråden om innbakte pølser og tenkte vi kunne samle tips til hvordan gjøre matpakker mer spennende. Jeg kan starte med noen forslag:

- salat: ha i forskjellige ting som barnet liker (skåret i passe biter) f.eks. cherrytomater, agurk, pastaskruer, skinke, kylling, små kalde kjøttboller, ananas, paprika, avocado, eggebåter, gulrotstaver, sukkererter, osteterninger, oliven (det liker i allefall min lille gutt) ++

- omelett (med masse godt i)

- grove pizzasnurrer, snurrer med ost og skinke eller annet fyll

- wraps eller pitabrød med fyll (gjerne middagsrester)

. varier brødtypen: bare det å bytte kjedelige grovbrødskiver med f.eks. en grov baguette, maistriangler, tebriks, rundstykker, polarbrød e.l. kan være den lille forandringen som gjør matpakken litt mer interessant

- kald fiskekake med f.eks. egg og kaviar er veldig godt pålegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

til de minste: smoothie (f.eks fra ella´s kitchen)

Skrevet

Matmuffins ;)

Muffins med sammalt hvete og diverse korn, kanskje aprikos, blåbær, gulrot....

Skrevet

-couscous er knall godt, med feks pølsebiter, kjøttboller, kyllingbiter el. og masse gode grønnsaker

-wrap er også en hit, særlig dagen eter taco, men kald kjøttdeig og grønnsaker inni

-pastasalat

-matpai

- bare grønt til å ha på osteskiven piffer opp veldig.

Viktig med en GOD matboks som holder maten fersk og god.

Skrevet

Jeg pleier å variere litt og putte noen ting i små bokser (nille) oppi matboksen hennes. En brødskive, litt frukt/grønnsaker og gjerne noen middagsrester. Hun er veldig fornøyd med matpakkene sine og spiser godt. Snart 3 år gammel.

Noen varianter:

-En skive brød med godt pålegg (for tiden er fiskepudding populært som pålegg).

-En fiskekake, kalkunpølse, omelettbit eller noe annet fra gårsdagens middag skåret opp i strimler eller terninger.

-En liten boks med frukt. Min erfaring er at det er mer innbydende hvis det er skrelt og delt. En kiwi i båter, noen mangobiter, noen druer eller pæreskiver er godt. Det kan også godt være noen grønnsaksbiter, f.eks er avokadobiter gode og næringsrike. Cherrytomater eller blomkålbiter er også populært.

-Av og til får hun en smoothie (ellas kitchen) eller en joghurt eller danonino drikkejoghurt med seg.

Skrevet

Skal ikke gjenta alt som er skrevet.

- Grove vafler er supert å ta med. Vi lager de på forhånd og fryser de. Når de skal spises så er det bare å putte de (deles opp) i brødristeren om morgenen (i fryst tilstand). Da er de crispy og gode til skolen. Ta på godt pålegg.

- Hjemmelagde grove baguetter med godt pålegg (Tunfisksalat, eggsalat, kylliingsalat, italiensk salat osv) og grønnsaker.

- Omelett m/brød

- Grove scones m/pålegg.

- Fylte pitabrød m/kylling og tzatziki (evt annet de liker).

- Wraps m/kylling, laks, skinke osv + rømme, salat...

- Grove pannekaker m/skinkefyll eller texmexfyll

- Spyd m/brød, kylling, skinke, cherrytomat, agurk, paprika osv.

- Rissalat

- Middagsrester

- osv

Mange av tipsene har vi fått hos ernæringsfysiologen for å få jenta vår til å spise litt mer :D. Håper det var noe spennende her :D.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...