Gå til innhold

Merket for livet av veltet tekopp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, dette skjedde noen i slekta mi, skål med kokvarmt vann, de skulle lage grøt og snudde ryggen til et øyeblikk, det var nok til at barnet fikk veltet vannet over seg. Skader i ansikt og på hender/ kropp.

Jeg har alltid vært veldig striks på varm drikke i nærvær av de minste, og ser at det er det tryggeste. Iskaffe og iste er godt det også ;-)

Skrevet

Min bror greide som ettåring å velte en tekopp over seg - fikk den i hodet. Det er 24 år siden, og jeg husker fremdeles smertehylene hans så godt inn i ryggmargen (jeg var fire) at her plasseres varm drikke LANGT utenfor rekkevidde til den er såpass lunken at den ikke skolder om man skulle velte den over seg. Han hylte så skjærende og så lenge at jeg får helt vondt bare av å tenke på det. Satt i dusjen med kaldt vann til ambulansen kom, og hylte så han kunne knust glass.

Han tilbragte en uke på sykehus innsmurt i salver og tullet inn i bandasje og har fremdeles arr - men ansiktet og hodet berget faktisk på mystisk vis tålelig bra og har ikke fått merker. Antagelig knalla koppen i hodet så vannet i hovedsak sprutet ned på armene.

Varm drikke og små barn er en fryktelig dårlig kombinasjon, rett og slett.

Skrevet

kaffe og te med melk i er forresten også greie alternativer. Og svart kaffe er ikke så verst når den er blitt kald nok til at du tåler å holde en finger nedi heller :)

Skrevet

Samboeren min har arr over hele den ene armen etter at han helte kaffekjelen over hodet når han var liten. Moren var veldig kjapp med å ta han under vann, men konsentrerte seg om hode og overkropp og fikk ikke med seg at han hadde skadet armen også. Hun oppdaget det først når hun så huden "boblet" og da var det for sent!

Heldigvis, takket være hennes raske reaksjon, har han ingen andre arr enn på den armen!

Skrevet

Da vesla begynte å åle seg rundt, måtte jeg true min selvsikre samboer med "skilsmisse" for å få han til å slutte å ta potetkjelen fra ovnen og bort til vasken, mens jentungen var på gulvet. Han påsto på den ene siden å ha full kontroll med det han drev med. Jeg påsto på den andre siden at ingen er så flinke å holde en kjele med vann, hvis det kommer en veps, man får vondt i hjertet osv. I tillegg er voksne forbilder for husets andre medlemmer, og jeg ønsket ikke at de eldre barna skulle se det som naturlig å gå rundt med en kopp te eller kakao, mens lillesøster krøp rundt.

Jeg vant!

Skrevet

Huff, får helt vondt i sjela. Akkurat sånn som barnet på bildet så Bo ut i februar i år. Kaffekopp over hele overkroppen, armer og ansikt - vi tilbrakte to uker på sykehus, og som hun over her sier; man glemmer aldri de hylene. Blir i grunn litt kvalm av å skrive om det.

Her glemte vi også å kjøle ned armen, så han har et ganske stort arr der. Ansiktet ble helt fint igjen, og på mage og overkropp kan man skimte litt ujevnheter i fargen - men dette skal visst gå bort.

Grusomt!

Skrevet

Har skoldet meg selv og fikk 2. grads forbrenning, og jeg må bare si at det er ekstremt smertefullt! Fikk ny forståelse for hvorfor brannskadede holdes i kunstig koma. Jeg har derfor en velutviklet "varm drikke"-nevrose når det kommer til barn. Her er det ikke lov å holde barnet på armen når man drikker kaffe!

Skrevet

Ja, dette var fæle greier. Men jeg reagerer litt på ordlyden din Frk. Journalist i F&B.

Skrevet

Nei, det er så aldeles ikke lov å drikke kaffe/varm drikke med barnet på fanget her heller!! har en 5 måneder gammel datter som i det siste har blitt veldig facinert av hva vi har i hendene så da kan uhellet skje fortere enn en aner!!

Dessverre er det nok en del som er litt "det skjer alle andre, men ikke meg" holdninger. Gjett hva, hvorfor skulle det ikke skje nettopp deg? Alle kan være uheldig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...