Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. september 2010 #1 Skrevet 1. september 2010 Går på lav-kcal (Grete Roede-aktig, men ikke kurs) og er litt lei av knekkebrød, hehe... Kanskje jeg får noen fristende ideer fra dere? Dere andre som evt følger matinntak med lite kcal, hvordan ser en dagsmeny ut hos dere?
flypapir Skrevet 1. september 2010 #2 Skrevet 1. september 2010 Da jeg brukte vektklubben byttet jeg ofte ut knekkebrødene med frokostblandinger av ymse slag. Synes weetabix er toppen, samt havrefras og ulike andre frokostblandinger. Bare sjekk ut innholdet i dem før du kjøper, er mange som inneholder MYE kcal... Ellers er det jo godt med salater med ulikt oppi, evt noe middagsrester om man har noe magert... Nå er min slanketid på vent og jeg dytter (dessverre) i meg en hel masse kcal hver dag. Alt for å døyve graviditetskvalme...
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 1. september 2010 Ja, jeg kjøpte en frokostblanding i går. Var vel ca 120 kcal for en porsjon stod det på pakken. Supert, tenkte jeg, skal jo ha melk på også. Satte skålen på vekten, helte oppi og ble ganske lang i masken da jeg så at 30g (som de mente var en porsjon) knapt nok dekket bunnen i skålen min. Vet ikke hvordan det er med andre, men jeg blir IKKE mett av litt bunnslam i en skål med melk på, hehe... Måtte doble porsjonen og ble da fort sulten igjen. Dette var en av dem med minst kcal i. Men den var god da :-) Uff, misunner deg ikke kvalmen...stakkars deg! Har vært der selv noen ganger, så føler virkelig med deg.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 1. september 2010 #4 Skrevet 1. september 2010 Ja, jeg har selv gått på Grete Roede og blitt lang i maska over porsjonene med frokostblanding. Nå går jeg ikke på kurs, og spiser så jeg blir mett, men sørger for å velge en sunn kornblanding (f.eks. Go'dag blåbær) og skummet melk. Ellers er jeg også litt opptatt av karbohydrater uten at jeg er lavkarbo-frik! Spiser mye rugsprø, knekkebrød multigrain eller Hansens Supergrove. Spiser nesten aldri "vanlig" butikkbrød lenger. Det finnes også et polarbrød Extreme som jeg tror er ganske grovt (men kjenner ikke noe særlig til dette). Hvis du har tid, kan du jo også sørge for å lasse på med pålegg og heller kutte ned på brødet, for eksempel brød med egg og tomat, skinke og masse grønnsaker etc. Salater med avocado, egg, tunfisk og annet som gir proteiner fremfor karbohydrater. Prøv også å spise mer rent kjøtt og fisk til middag og kutt ned på mengden med ris og pasta. Jeg har også byttet ut alt med fullkornsvarianter. (Fullkornspasta, villris, fullkornspita, grove hamburgerbrød etc.) Tenk også over hvis du spiser ute på cafe at du ofte får en stor, dobbel baguett med pålegg, da pleier jeg å legge pålegget over på den ene halvdelen. (Pluss at jeg tar bort mesteparten av osten hvis det er ost og skinke). Her er en artikkel som ble lagt ut her tidligere som jeg synes var veldig bra: http://www.lommelegen.no/php/sl/artikkel.php?visart=6503 Håper du fikk noen tips!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 1. september 2010 Fikk masse tips, supert :-) Noe av det har jeg alt gjort, som å bytte til fullkorn og mer rent kjøtt, men er på ingen måte utlært. Må si jeg ser litt frem til å normalisere kostholdet igjen, men det er enda en del kilo igjen før jeg stopper. Har gått ned 9 kg nå siden slutten av juni og har 6 kilo igjen. Målet er å klare det før jeg fyller 30 år i november slik at jeg ser flott slank ut til det. 30 års-krise? Jeg? neeeida, hehe... Trener også altså, bare for legge til det, så gjør det på den riktige måten med hardt arbeid og sunt kosthold.
Lille tripsi Skrevet 1. september 2010 #6 Skrevet 1. september 2010 Det med å normalisere kostholdet rekner jeg med du er litt obs på, dvs du kan aldri spise som du gjorde før du startet slanking. Jeg var 63 kg før jeg statet slankinga og i følge grete roede (utrekning vekt og høgde) skulle jeg ha ca 2000kcal for å vere stabil (1400 når jeg slanket meg). Nå veier jeg 52 kg (er 159 viss du lurte ) og skal bare ha 1600 kcal dagleg for å ha jevnlig vekt. Dvs 200 Kcal mer en når jeg slanket meg, så jeg spiser nesten som da jeg slanket meg. Det har blitt en livsstilsendring. Bare sånn du er obs og ikke går på en smell når du er ferdig:) Tips er å finne ut hva kcal inntak du trenger dagleg når du har nådd målet ditt, for det er ikke det du hadde Jeg lager omelett med grønnsaker, skinke el kylling. ..pastasalat med lite pasta men mye salat, lager dressing selv som jeg har på...havregryn med melk metter godt el havregrøt. Og dette er mat min 1 åring også spiser .)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 1. september 2010 Ja, jeg er obs på at jeg ikke kan fråtse uhemmet når jeg er ferdig slanket ;-) Jeg er ganske høy (172,5 cm) og med bred benbygning. Begynte på 79,5 kg. I dag stoppet vekten på 70,7 kg og målet mitt er å ligge på ca 65 kg +/- en kg. Altså ligge og gynge litt rundt den vekten. Jeg har jo aldri gått på kurs, men fant en kalkulator på nett som tilsa ca 2100-2200 kcal for å være stabil (utenom trening) når jeg var på mitt tyngste. Mener det skal ligge på ca 1800-1900 når jeg er ferdig. Nå forsøker jeg å ha et snitt på ca 1400. Blir ofte en dag i uken jeg er oppe i 1700-1800, og en del dager jeg ligger på ca 1300. I tillegg trener jeg ganske mye, ligger i snitt på 3 trimpoeng for dagen, altså ca 21 på en uke. Går jo mye kcal ut her. Men egg er jo full i kcal? Er omelett så lurt da? Ellers så bør jeg vel bli flinkere til å spise salater, hørtes veldig godt ut :-)
Lille tripsi Skrevet 1. september 2010 #8 Skrevet 1. september 2010 1 egg er 125 og 2 egg er da 250 kcal og grønnsaker du har i er det nesten ingen kcal i, og det er så lett å lage. Egg er det proteiner i og ingen karb, noe som er bra når man er på slanking.
Gemini77 Skrevet 1. september 2010 #9 Skrevet 1. september 2010 Jeg er ikke på noen diett (veier 65 kg og er 180 cm høy). Spiser helt vanlig. -2 knekkebrød til frokost m/vann -2 brødskiver til lunch m/vann -vanlig sunn hverdagsmiddag Det er det.. de dagene jeg trener så spiser jeg i tillegg 2-3 knekkebrød på kvelden etter treningen med masse vann til.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 1. september 2010 #10 Skrevet 1. september 2010 Gulrot og vann før frokost. havregryn/havregrøt med litt frukt og melk til frokost 2-3 hjemmelagde knekkebrød til lunsj + kaffe salat av ymse slag med kylling/tunfisk/egg/skinke til etterlunsjmåltid grønnsaker og ren fisk/kjøtt til middag frukt eller noe godt på ettermiddagen 2-3 hjemmelagdeknekkebrød til kveldsmat Grønnsaker eller noe annet godt/biola + en eller annen frokostblanding senere på kvelden igjen
abella Skrevet 1. september 2010 #11 Skrevet 1. september 2010 Lag gode salater! Jeg pleier å bruke et utvalg av disse ingrediensene: tomat, brune bønner, kyllingbiter, ostebiter, paprika, linser, cottage cheese, mais, salat, blomkål, sukkererter, scampi, pinjekjerner, egg og en dressing av olje, balsamicoeddik og krydder. For at man skal like salat og den skal mette, må man velge noen gode proteinkilder som man tilsetter, ellers blir det en vane som bare dør ut etterhvert. (Ellers blir salat noe kjedelig, som ikke metter...) Ellers spiser jeg ofte youghurt naturell med bær fra fryseren som mellommåltid.
*Rutletutt* Skrevet 2. september 2010 #12 Skrevet 2. september 2010 Følger ikke en lavkaloridiett "med vilje" lenger, men er så matlei og kresen på mat at det bare blir sånn;-) Har tenkt akkurat det samme som deg angående frokostblandinger...hvem i huleste spiser en porsjon på kun 30g?! Ikke jeg i hvertfall...jeg spiser stort sett All Bran med Cultura naturell til frokost - og da er bollen stappfull, he he - jeg er mest sulten om morgenen, så det er nok da jeg spiser mitt største måltid. All Bran er det vel endel sukker i (ikke nøkkelhullmerket), men den er ellers sunn med masse fiber (som metter bra og holder meg til lunsj og som er veldig godt for magen) og smaker kjempegodt, så da får det bare være...er ikke så mye kalorier i faktisk - en av frokostblandingene med lavest innhold av kcal faktisk. Ellers er det å lage sin egen frokostblanding er god idè. Jeg gjør det også noen ganger. Blander havregryn eller 4 korn med linfrø, solsikkefrø, gresskarfrø og litt frukt og nøtter. Til lunsj spiser jeg stort sett knekkebrød med bla leverpostei, skinke-eller kalkunpålegg, mager hvitost og agurk + tomat. Mellommåltid er en frukt, stort sett et eple. Middag er mer problematisk...jeg er IKKE et middagsmenneske, så "vanlig" middagsmat orker jeg ikke. Stort sett går det i grove brødskiver (som Ingers Rugbrød eller ICA sitt butikkbakte gourmet spelt - det supergrove), hjemmebakte knekkebrød eller Solruta spelt med diverse pålegg. Steker skinke sammen med oregano og har det på sammen med mager hvitost, salatblader og agurk + tomat. Eller så lager jeg er god omelett med skinke og har dette på. Lager ofte salater med enten kylling eller skinke, sammen med fullkornspasta eller fullkornsris. Har også sorte oliven, fetaost og noen ganger pinjekjerner oppi, for å få litt mer "mat" i salaten. I helgene lager jeg hjemmelaget pizza (grov, tynn bunn og topping + skinke og ost) som spises sammen med mye salat, eller taco av kyllingkjøttdeig eller fajitas med kylling og spiser dette som en salat, med en fullkornstortilla til. Drikker masse vann (bla 0,7l før frokost) og masse grønn og hvit te. Hva kaloriinntaket ligger på aner jeg ikke, men det er nok sånn passe vil jeg tro. Jeg legger i hvertfall ikke på meg...;-/
ellen-propellen Skrevet 2. september 2010 #13 Skrevet 2. september 2010 Jeg spiser på samme måten som deg Alva og tipset mitt ang frokost er rugbrød. Bakeriet mitt har ingers rugbrød eller Grete Roede spelt brød. Med kokt skinke eller hamburgerrygg er det sunnt,godt og slankende. Nesten "normalt" er det og så jeg føler ikke jeg "ofrer" noe. Bakeriet jeg handler på har også noen supergode grove knekkebrød med masse frø ol i.De har nesten ingen kalorier. Så sjekk nærmeste bakeri om de kan hjelpe deg. Nå prøver jeg bare å få bakeriet til å selge Grete roede kake og,det var ikke så lett hihi.Men drømmer litt om å kunne kjøpe meg ett stykke "slankekake".mmmm.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 2. september 2010 Forfatter #14 Skrevet 2. september 2010 Skal ta en tur på bakeriet og høre hva de har :-)
Mom2Two Skrevet 2. september 2010 #15 Skrevet 2. september 2010 Favorittlunsjen her for tiden er en bøffelmozzarellaost (ekte vare), masse cherrytomater og basilikumblader. Love it! Det er en god variasjonsmulighet på kjipe lunsjer og frokoster i hvert fall:) Erm.. vet ikke helt kcaloriinnholdet i osten, men det er jo minimalt med kcal i tomatene og basilikumbladene i hvert fall:-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå