Nikki_29 med 2 prinsesser Skrevet 1. september 2010 #1 Skrevet 1. september 2010 Er det for ille å sende jenta i barnehagen med janus sin fine ull krepp bukse og en tynn genser av ull og bomull når det er 7 grader og regn i luften? Grunne til at jeg spør er fordi min datter og sikkert de andre også ble gjennomvåt da de var ute i regnværet og hun hadde da på seg de samme klærne som vi leverte henne i, altså vanlig bomulls klær og derav jeans.. Tanken min i morges var da at, okei, de orker ikke skifte til fleece eller andre klær, så da får hun heller komme i barnehagen med behagelig klær og heller skifte til vanlige etter at de har vært ute.. Min samboer er derimot ikke tilhenger av ull... Nesten så han har fobi.. Men jeg mener den ullen som er i dag godt kan brukes nesten hele året...
marinas skatt Skrevet 1. september 2010 #2 Skrevet 1. september 2010 Ull kan man jo egentlig bruke hele året . Den er jo varmeregulerende :-). Ull er varm selv om den er våt og kjøler ned om det er veldig varmt. Trenger jo stort sett ikke like mye klær når man har ull innerst. Her har lillemor atopisk eksem som blir verre ved bruk av ull , ull foret med bomull har ikke helt de samme egenskapene. Bomull blir kaldere enn ull om den blir våt / svett...
Mrs. Bouquet Skrevet 1. september 2010 #3 Skrevet 1. september 2010 Jeg har også fobi mot ull. Jeg takler det ikke spesielt bra, får enten ståpels eller jeg blir rød og varm av det. I tillegg har jeg tilgode å finne en ulltype/merke som ikke klør. Så bare vær klar over at det kan føles like ille for barna dine, spesielt når de har en far som ikke tåler det. Jeg tror det er arvelig. Du kan fint bruke ull nå, men av den tynne typen. Vet ikke hvor gammelt barnet ditt er, men kanskje det kan få bestemme litt selv om det er ok.
labine Skrevet 1. september 2010 #4 Skrevet 1. september 2010 Har du prøvd devold active? Det er helt supert! Hørte det fra fler før jeg prøvde til sønnen min, men må innrømme at jeg ikke trodde på det før gutten prøvde det første gang...Det har et lag med noe annet enn ull underst, husker ikke hva det er nå men det er ikke bomull. Det er dyrt - men det holder lenge. Vanlig ulltøy kunne ikke mellomste arve fra eldstemann men det går bra med devold, og tror nok at minste også kommer til å arve.
Nikki_29 med 2 prinsesser Skrevet 1. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 1. september 2010 Han tåler det, han bare syns det virker unødvendig, altså for tidlig å begynne med ull sånn i følge kalenderen eller noe... Virker ikke som hun reagerer i det hele tatt
labine Skrevet 1. september 2010 #6 Skrevet 1. september 2010 Klart du kan sende jenta i barnehagen med ull nå jeg sendte min med ullbody, ullstrømpis og bare et kort skjørt uttapå idag. Da vi kom til barnehagen var de ute så jeg tok bare høstdressen over Hu som er pedleder syns det var bra at snuppa har på ull i dag og her er det sol og ti grader, med litt trekk i lufta
Nikki_29 med 2 prinsesser Skrevet 1. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 1. september 2010 Får en kjøpt devold på vanlig sportsbutikk, ull er nå ikke billig uansett,så kan like gjerne kjøpe noe som er bra..
labine Skrevet 1. september 2010 #8 Skrevet 1. september 2010 Gsport har iallefall. Sikkert andre sportsbutikker også. Den typen som heter active er to lag, mens mulitsport er et. Multisport har vi ikke prøvd...Jeg pleier å kjøpe om jeg finner det på tilbud, eller på jakt og fiskedagene på skogmuseet i Elverum - der er det iallefall de to siste årene vært en butikk som har hatt med seg devold klær til en veldig rimelig pris.
labine Skrevet 1. september 2010 #9 Skrevet 1. september 2010 Og det er også såpass pent at gutta bruker overdelen uten genser utenpå når det bare litt kaldt ute og så har de en "innejakke" utenpå når det blir kaldere slik at de lett kan justere hvor mye klær de har på seg inne kontra ute....
Nikki_29 med 2 prinsesser Skrevet 1. september 2010 Forfatter #10 Skrevet 1. september 2010 Syns ikke prisen så noe ille ut, helt vanlig i forhold til andre ull plagg mener jeg. Skal jaggu stikke innom gsport en dag
Gjest Skrevet 1. september 2010 #11 Skrevet 1. september 2010 Frøkna her har hatt ull-tskjorte i bhg flere dager allerede hun. Sommerull - tynne, deilige plagg! Supre klær nå utover, og nå er vi i september, så da er ull "lov" (her ble ull-plagg forøvrig også benyttet i mai, juni, juli og august - alle månedene uten R!!!)- De litt "dyrere" ullklærne i dag, klør ikke, så det er heller ikke et argument. Ullklær er toppen hvis man vil ha varme barn! Her brukes til og med ull-boxer når kulda setter ornt'li inn!
Nikki_29 med 2 prinsesser Skrevet 1. september 2010 Forfatter #12 Skrevet 1. september 2010 Ja jeg mener det må være bedre for henne å ha på lette tynne ull klær enn dongeri og bomull som blir våt.. og når de tydeligvis ikke skifter før de går ut, så syns jeg den beste løsningen var å sende henne fiks ferdig. Viktigste må nå være at ungen får så gode muligheter som til å holde seg varm som mulig.. Klart når de står under takrennen og koser seg, så holder de seg ikke tørr, men desto viktigere med klærne under tenker jeg da...
Gjest Skrevet 1. september 2010 #13 Skrevet 1. september 2010 Ja, ikke sant! Under takdryppet er et veldig populært oppholdssted, og da er det fordel med ull under, fordi ull jo varmer selv om den blir våt. :-) Vanlige bomulls-strømpebukser har vi faktisk helt slutta å bruke, vi. Vi bruker heller de mest tynnslitte stillongsene nå utover høsten og på våren, og så er det ull innerst hele veien fra nå utpå høsten litt og til laaaangt utpå våren. Heldigvis så er frøkna her i huset veldig glad i ulltøy, så det er ikke no' problem å få det på henne. :-)
labine Skrevet 1. september 2010 #14 Skrevet 1. september 2010 og så lenge det er jenter det er snakk om så går det også an å ta på en lett kjole utenpå når man er inne så ser det litt mer påkledd ut uten å bli for varmt
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 1. september 2010 #15 Skrevet 1. september 2010 I dag har jeg fyrt i ovnen, (riktignok har jeg en baby som ligger på gulvet så trenger litt varme). Siste sommerdag var i går. Nå er det september og høst, brrr. For to dager siden merka jeg ullklærne til elste så alt er klart. Min konklusjon: Peis på, ull kan brukes hele året!
BlåBlå Skrevet 1. september 2010 #16 Skrevet 1. september 2010 Jeg sendte skolegutten min avgårde med et tynt ullag under regntøyet på uteskolen forrige uke. Bomull suger jo vann oppover armene, det gjør ikke ull.
Mia29 Skrevet 1. september 2010 #17 Skrevet 1. september 2010 Vi sendte jenta vår avgårde med korterma ull/silke body i dag. Har bommuls genser over også kan hun ta av den om det blir for varmt. Har ullstilongs og tynn langerma ullgenser liggende i barnehagen dersom det blir for kaldt, samt ullsokker og lue. I barnehagen vår er nesten problemet at de tar på de litt mye synes jeg så langt. En dag jeg hentet henne Hadde hyn tydeligvis våtet til de vanlige klærne sine og da hadde de kledd på henne tynn ullgenser i stedet for ny body eller bommulsgenser. Jeg ble jo svett bare av å se på henne. Men 8-10 grader med litt vind og overskyet kan bli kaldt når man sitter stille i sandkassa, så da kan det være godt med litt ull innerst. Man kan heller bare begrense hvor mye man putter utenpå hvis det blir varmere utover dagen. til de som er atopikere anbefaler jeg å prøve bambus fra lilleba.no Datteren vår har atopisk eksem så vi bør begrense ull-bruken. Har kjøpt en pysj i bambus og er kjempefornøyd. Det er ganske dyrt, men den er utrolig behagelig. Bambus hevdes å ha tilsvarende egenskaper som ull, så skal teste en stilongs og trøye til vinteren tenkte jeg. Det er da eksemen fort blir verst. Jeg er heller ikke så fan av ull-bommuls blandingene slik noen andre også skrev. Da bruker vi heller ull-silke.
Jentemammaen Skrevet 1. september 2010 #18 Skrevet 1. september 2010 Her er det fortsatt t-skjortevær midt på dagen, i hvert fall nesten, så ulltøyet er ikke tatt i bruk. Men jeg ryddet i skapene i går og fant frem alt ulltøyet. Tenker det er greit å ha det klart når høsten setter inn for fullt! Forresten, har massevis av ulltøy som har blitt for lite. Sikkert 15 bodier, mest fra Janus, men også Reflex og name it. Men noe er litt flekkete. Tror dere det går an å selge dette? Vil noen kjøpe tror dere? Hmm..
Nikki_29 med 2 prinsesser Skrevet 1. september 2010 Forfatter #19 Skrevet 1. september 2010 Å nei, er kanskje ikke så bra med ull bomull, trodde det var ganske greit jeg siden det er så vanlig.. Hm, ja da får jeg handle inn litt annet til denne sesongen da
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 2. september 2010 #20 Skrevet 2. september 2010 Typisk med flekker på ullplagg ja. Tror ikke jeg ville kjøpt slike plagg fra fremmede(på FINN feks). Kunne kanskje betalt en symbolsk sum innen familien/venner?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå