Gå til innhold

En tankevekker for dere som velger abort.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skrive vansker, så beklager mulige skrivefeil :)

Jeg er motstander av abort. Jeg mener at det skal virkelig en god grunn til og ta en provosert abort før det er riktig. Jeg mener det skal være så alvorlig som at man ble voldtatt o.l før det skal være riktig og lovlig. Det er min mening, og jeg har rett til og mene det! Hvorfor jeg mener det? Grunnen er, mange mener at et embryo/baby ikke er et liv, men uansett er det faktisk på vei til og bli et liv, om man har den meningen. Og jeg mener det er et liv så snart unfangelsen har skjedd (Igjenn min mening).

Leste at noen hadde skrevet at de sparer barnet for lidelser ved og velge abort pga en graviditet eller et barn ikke er passende. Jeg personlig skjønner ikke hvordan noen kan si noe slikt. Hvis jeg hadde vert et tenkende embryo ville jeg nektet og legge med død pga min mor var enslig/narkoman/ung etc! ikke FAEN om jeg skulle dø pga det!

Er så lett og ta valg for andre, men hva ville du gjort viss det var deg som lå der inne og var helt avhenngig av hva din mor ønsket? Ville du virkelig lakt deg død fordi din mor hadde andre planer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greit at det er din mening, men noen ganger er det bedre å tenke det.

Jeg har venner som har tatt abort, og det var det riktige valget. Mannen til hun ene var psykopat, han gjorde alt for å få selvtilliten hennes ned slik at hun aldri ville forlate henne. Flott far? Nei. Hun tok abort og gikk fra ham to mnd'er etterpå, er nå gift med en fantastisk mann og de har en datter sammen.

Hva du ønsker, synes, vil og mener kan være vondt for mange å høre hvis de har vært i den situsajonen og har tatt abort. Du gjør ikke livet lettere for noen. Få mennesker som er i en fryktelig situasjon og skal ta abort lar ikke være pga det du skriver, de får bare det enda værre enn det de har.

Nå er det slik at det er selvbestemt abort inntil uke 12. Så får du bare godta at ikke alle tenker som deg, og at de ikke er forferdelige mennesker som dreper barna sine av den grunn.

Skrevet

Hvorfor noen velger å lage barn med en psykopat er jo en annen sak. Ikke fortell meg at alle som tar abort har brukt prevensjon som sviktet, det er tull.

Passer det ikke å bli gravid? Nei vel, det skulle du tenkt på før du ble det.

Skrevet

Lenge leve frivillig abort. man kan bli gravid med et uhell og det må da være opp til en hver enkel om de vil beholde barnet eller ikke. Det er ikke alltid det passer å få barn.

Hadde jeg blitt mor i en alder av 18 (da mener jeg meg og ikke andre som takler det helt fint i "ung" alder) år så hadde jeg ikke kunnet gitt barnet et lykkelig harmonisk hjem. Jeg unner ingen barn å vokse opp i et slik helvete jeg gjorde.

Har vært mye intens jobbing med selvutvikling i 6 år nå for å endelig kjenne at jeg er klar til å bli en god mor som kan elske ubetinget.

Selv om ikke du ville tatt abort og det ikke er riktig for deg så kan det og er riktig for andre.

Skrevet

Hei,

Dette er ikke en tankevekker for "dere som velger abort". Det er din personlige mening, og den skal du selvfølgelig få ha.

Men retten til å bestemme over egen kropp er dypt befested i Norge, og jeg personlig er veldig glad for det. Det handler vel i bunn og grunn om å innse at ikke alle liv er like. Selv om du (eller jeg) ikke ville tatt abort i en spesifikk situasjon så kan man faktisk ikke kreve at dette skal være likt for alle landets kvinner.

Et embryo på 12 uker har ikke hjerne og tenker "mamma hvorfor vil du jeg skal dø" å påstå det er bare tull, og brukt som argument for å skape dårlig samvittighet for mennesker som av ulike grunner føler at de er nødt til å ta abort.

En annen ting er vel at det er et fåtall som bruker abort som prevensjon (som det så ofte hevdes her inne). De gjør ikke det. Tror heller ikke at så enormt mange tar valget med lett hjerte.

Nei, mitt råd er stikk fingern i jorda, innse at du og dine meninger ikke er representative for alle landets kvinner, og prøv for guds skyld å akseptere at andre kan mene (og gjøre) noe annet enn det du ville gjort uten å være avskum av den grunn.

Skrevet

Det skal være en veldig god grunn til at noen tar abort synes jeg.

For de som ikke bruker prevensjon og er bevisste på at man kan bli gravid, men velger å "fortrenge" det, helt til den dagen kommer at testen er positiv.. og da tar abort.. det synes jeg ikke noe om.

Men om folk går på prevensjon og blir gravide så er det opp til dem. Da har de hvertfall gjort det de kan for ikke å bli gravide.

Så klart er det andre grunner til at jeg mener folk kan ta abort som voldtekt osv.

Men for de som er unge og uansvarlige og blir gravide, de synes jeg skal beholde barnet uansett om de er 16 år, om de ikke har brukt prevensjon.

Men igjen, ikke sikkert jeg hadde tenkt sånn jeg gjør nå når jeg var 16 år, men det er da sånn jeg tenker nuh.

Skrevet

Hvor er tankevekkeren hen? Skjønner du kanskje ikke hva tankevekker betyr? Alt jeg ser er din antiabortsynspunkter. De var ikke originale, ikke tankevekkende og ikke nødvendige.

Skrevet

..og det er ingen som kan tvinge eller tro at de kan bestemme over et annet menneskes kropp.

Abortmotstandere: vil dere at enda flere skal bruke opp våre skattepenger på OS og annen støtte jenter/kvinner uten økonomisk selvstendighet får, fordi det passet veldig dårlig å få barn da de nettopp fikk det, eller fordi de ble tvunget til å få det?

Det er herlig at verden ikke er så trangsynt at man ikke har lov til å råde over sin egen kropp, og sitt eget liv.

Og hvis det var jeg som lå inni min mors mage, og hun tenkte å ta abort..Ja ærlig talt da ville jeg nok ikke ha tenkt så mye. Jeg hadde jo nemlig ikke hatt en hjerne til å tenke med.

Skrevet

..Og dere som sier at man de som tar abort burde ha tenkt på prevensjon da de knullet, og at de nå kans kylde seg selv; og dermed må bære frem barnet: En graviditet og en baby skal IKKE være en plikt eller noen som er påtvunget av andre. Det skal være et valg, og en glede.

Du kan ikke bare si: "Du tenkte ikke på prevensjon, så nå kan du takke deg selv!"

Er graviditeten en straff? Skal graviditeten fullføres bare så jenter/kvinner lærer og ta konsekvenser?

Skrevet

Dette er jo bare helt tåpelig...

Jeg ble gravid med kjæresten min da jeg var 16 år. Det var en av de første gangene jeg hadde sex, og vi brukte kondom. Men uheldigvis for oss sprakk kondomen.

Jeg valgte abort. Og det var ikke et lett valg, men et helt riktig valg for meg.

Jeg er fortsatt sammen med den samme mannen og vi har senere fått to barn, og har nr 3 på vei.

Synes det blir helt feil at personer som aldri har opplevd å bli uønsket gravid, skal sitte å synse om at folk bruker abort som prevansjon osv... Dere aner ikke hva som ligger bakom.

Jeg er veldig glad for det valget jeg tok. Vi var alt for unge til å kunne ta oss av et barn, og ville mest sannsynlig gått fra hverandre. Isteden ventet vi til at vi var klare, og har nå to, snart tre nydelige barn, som har en mamma og pappa som er voksne nok og elsker hverandre..

Skrevet

"Jeg er motstander av abort. Jeg mener at det skal virkelig en god grunn til og ta en provosert abort før det er riktig. Jeg mener det skal være så alvorlig som at man ble voldtatt o.l før det skal være riktig og lovlig. Det er min mening, og jeg har rett til og mene det!"

Så et "tenkende embryo" kan da "tenke" at det er i orden å ta det bort dersom det er voldtekt inn i bildet??

Du mener at dersom man blir voldtatt, så har man lov til å ta abort, men i hvilke andre situasjoner har man lov? (du skrev o.l.)

*Venter i spenning*

Skrevet

Blir så forbanna provosert over slike idiotinnlegg.

Enten er man totalt imot abort, eller så er man for, så bestem deg.

En voltekt gjør ikke et foster mindre verdt av den grunn, det har akkurat like stor livets rett som et barn som er planlagt. Det er uansett ikke barnets feil.

Heldigvis har vi en abortlov her i landet som sikrer kvinnen kontroll over sin kropp og om hun ønsker å bære fram et barn inntil 12uke i hvertfall.

Dette er en lov vi skal værne om og prise oss lykkelige for at vi faktisk har, tidligere var det flere kvinner som både mistet livet eller ble infertile pga illegale aborter hos diverse kvakksalvere og "kloke" koner, og trolig ble flere fostere abortert langt utover 12uke den gang enn i dag.

Skrevet

...og en "tankevekker" til deg som mener det beste er å vokse opp - uansett hvor dårlige forholdene er, uansett om mor er narkoman eller for ung eller hva som helst:

Jeg var i utgangspunket født til et godt hjem, med gode og voksne foreldre, etablert i trygge jobber... Senere skilte de seg, min mor ble psykisk syk og min far gav opp farsrollen, og jeg vil faktisk si at hadde jeg kunnet velge for meg selv så hadde det vært bedre å ikke bli født - alt avhengig av hva man tror på og ikke i forhold til å definere "et liv" så kunne jeg da heller blitt født til et godt og trygt hjem - og uansett ville jeg ikke vært bevisst på at jeg "gikk glipp av" å leve. I dag sitter jeg og er ikke arbeidsfør på grunn av omfattende psykiske skader min mor har påført meg som jeg antagelig aldri greier å bli kvitt - og som hemmer meg i arbeidslivet. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at du gjør et barn en stor bjørnetjeneste når du tror at å vokse opp i et hjem som er skadelig er bedre enn å bli fjernet på et så tidlig stadium at man ikke egentlig er et liv enda. Da er det langt bedre å bli fjernet og borte før man er seg selv bevisst.

Og si hva du vil; barnevernet griper ikke alltid inn - i mitt tilfelle skulle de selvfølgelig vært på banen, hadde de visst hva som foregikk hadde de tatt meg på hastevedtak på timen... Men de var aldri inne i bildet. Og jeg vet av barn som er tatt av barnevernet og plassert i gode hjem, men som allikevel har skader som er like ille og verre enn mine, etter å ha vokst opp med psykisk syke foreldre eller foreldre som ikke evner å ta hånd om dem. Ofte kan faktisk ikke barnevernet gripe inn før barnet har fått varige skader - fordi det først da er mulig å bevise forholdene.

Livets harde realiteter - men jeg antar at når man har vokst opp trygt og godt så er det vanskelig å se for seg hvor vondt et barn kan ha det dersom det er født til foreldre som ikke taklet rollen. Det er faktisk mulig - og det skjer, rundt deg også, at barn vokser opp i en så fortvilet situasjon at de klorer seg til falske håp om en dag å komme seg vekk, eller ganske enkelt gir opp og lar alt flyte. Det er faktisk ikke et liv det heller...

Jeg har hatt det bedre enn en god del barn, og vil allikevel gå så langt som å si at kaldt og kynisk hadde jeg profittert på å bli fjernet og heller født i et annet hjem.

Skrevet

Jeg hører så ofte, og her også fra HI, folk som kommer med kontroversielle synspunkt, og argumenterer med at "jeg har rett til å mene det". Hva er det et forsøk på? Å få andre til å akseptere synspunktet? Det er da aldri noen som har sagt at dere ikke har rett til å mene det dere mener. På lik linje har vi rett til å uttrykke at vi er uenige. Det er det som er bra med landet vi lever i. Alle har rett til å si hva vi mener, og jeg blir så utrolig provosert av offerrollen folk inntar når de urettmessig underforstår at noen har nektet dem å uttrykke sin mening.

Skrevet

"hvis jeg hadde vært et tenkende embryo"... jøje meg. Dette virker omtrent like reflektert som et embryo ville vært i stand til...

Skrevet

Jeg synes heller ikke det er en tankevekker. For mange av de som tar abort har vært gjennom den tankerekken før de gjør valget sitt, men ser allikevel ikkenoen utvei.

Man kan diskutere til man blir grønn, her kommer man alltid til å være uenige.

Skrevet

Har du lest boken "Men tankene mine får du aldri"? Bare et lite tips

Ikke det at innholdet har noe med abortmotstand å gjøre. Syns bare tittelen kunne vært nok for å spre budskapet til deg.

Skrevet

Haha, 10:12

Spiker'n på hodet! :)

Men fra spøk til alvor. Ser at det er noen over her som sier at man må enten være helt for, eller helt imot. Og der er jeg uenig.

Abortspørsmålet er komplisert og vanskelig. For veldig mange blir det umulig å skille mellom "rett" og "galt" på en svart/hvitt-måte, fordi for å komme til en logisk konklusjon må man kjøpslå med grunnleggende menneskelige verdier.

For at abort skal være "riktig", må man underkjenne livet i magen.

For at abort skal være "galt", må man anerkjenne individet i magen.

Sannheten, for meg, ligger et sted midt i mellom.

Om noen år er jeg lege. Skulle det bli nødvendig, kommer jeg sannsynligvis til å benytte meg av min reservasjonsrett, slik at jeg ikke trenger å delta i inngrep/behandling som vil føre til abort. Jeg vil imidlertid gjøre mitt beste for å hjelpe, støtte og tilrettelegge emosjonelt og administrativt for pasienter som ønsker å avbryte sitt svangerskap, nettopp fordi det er en rettighet vi heldigvis har i Norge.

Det er nok ytterst få som tar lett på avgjørelsen om å avslutte livet i magen.

Skrevet

Og jeg er tilhenger av selvbestemt abort.

(Og akkurat de skattepengene betaler jeg med glede, jmf inlegg høyere opp her).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...