Gå til innhold

Hva er det med foreldre som.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...absolutt skal sende barna i bhg før de er friske?! Har jobber i flere barnehager og det er en gjenganger at foreldre sender barna med feber, diare, stygg hoste eller barn som er slappe til bhg uten tanke for det de faktisk kan smitte de andre barna! Barna skal bl.a etter diare holdes hjemme i 48 timer etter siste avføring, men der syndes det så det holder. Har spurt så mange foreldre om når barna sist hadde diare, og da er det mange som svarer med flakkende blikk og stotrende stemmer...Pinlig.......... Skjønner de ikke at barna ikke har det bra når de er syke? Skjønner jo at foreldre blir drittlei av å være hjemme fra en viktig jobb i kanskje over 1 uke, men å ha barn er faktisk deres viktigste jobb!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter, for detta lure æ også på.....

Skrevet

Jeg hadde dårlig samvittighet ovenfor arb.giver. Visste selv hvor irritert hun ble på andre som var syk. Jobbet i bhg. I bhg er det ikke slik at man får vikar på dagen. Har ikke rett på vikar før etter 16 dager syk. Altså ei sykemelding med forlenging..

Skrevet

Men får du ikke mer dårlig samvittighet ovenfor ditt eget barn og andres barn som blir utsatt for smitte?

Skrevet

Vi er ganske mange foreldre her i landet som ville være uten jobb om vi skulle gått hjemme med barna i ukevis hver gang de var syke. Fint at du har en forståelsesfull arbeidsgiver som lar deg være hjemme så lenge det trengs for barna å bli helt friske, men slik er det ikke for alle. I hvert fall tydelig at du ikke har jobbet i det private i en konkurranseutsatt bransje.

Skrevet

Jo, men som vikar er man avhengig av den jobben, du. Hadde det vært fast stilling hadde det stilt seg anderledes.

Jeg visste hva sjefen mente, og passet man ikke de målene var det lett å få ny vikar. Så mange som kom og gikk på mine år.. Hva hadde du gjort?? Gått på NAV? Viktig å være i jobb hvis man kan.

Men forstår absolutt problemstillinga.

Skrevet

Jeg har selv holdt datteren min hjemme lenger enn absolutt nødvendig når hun har vært syk(er så heldig og jobber hjemmefra med den muligheten), og jeg har vært så eitrande forbanna på andre foreldre som ikke har gjort det samme!

Ett eksempel er at datteren min ble smittet med øyekatarr i b.hagen, jeg hentet henne med en gang b.hagen ringte, løp innom apoteket og fikk tak i øyedråper, og holde henne hjemme ikke bare antallet dager en skal det etter at symptomene er borte, men to dager til bare for sikkerhets skyld. Leverer henne så i b.hagen igjen, og allerede dagen etter ringer b.hagen og forteller om verk i øynene igjen. Drar nok en gang for å hente henne, og når jeg er der observerer jeg en annen unge som løper rundt og ser enda verre ut i øynene enn datteren min. spør de voksne i b.hagen om dette, og de svarer at de har sagt fra til foreldrene, men det bedrer seg ikke og ungen blir ikke hentet før på slutten av dagen selv om de har ringt etter foreldrene....Hva er det med slike foreldre?

Skrevet

det er vel ikke snakk om å være hjemme i ukevis hvis barnet er sykt.. men at folk får dårligere samvittighet ovenfor arb-giver enn barnet kan jeg ikke fatte. og sende halv-syke barn i bhg der de kan smitte andre og igjen bli smittet tilbake er da ingen løsning. blir et problem også hvis barnet smitter de ansatte i bhg! heller ingen god opplevelse for barnet å være i bhg en hel dag i dårlig form..

Skrevet

det er så utrolig dårlig forståelse blandt folk.

noen har faktisk unger som er syke/halv-syke veeeldig ofte. Da går det desverre ikke å være hjemme bare fordi ungen ikke er helt pigg.

skal dere ha ungene deres i bhg får dere tåle smitte, ellers får dere holde dere hjemme og isolere dere. Med diare og oppkast må ungen være hjemme 1 døgn ekstra, det er jeg enig i.

Skrevet

Har man barn som er syke/halv-syke veldig ofte, bør man kanskje sjekke om de får nok riktig kost og at immunforsvaret ikke er svakere enn det bør? Noe er jo ikke helt riktig om barnet ditt er sykt støtt....Og å la det gå utover de andre barna i b.hagen er jo ikke veldig snilt hverken mot barna eller deres foreldre. Jeg vet at man må regne med litt mer sykdom etter at barn har begynt i b.hage, men det får da være måte på! Man skal ikke ignorere betennelser/infeksjoner/katarrer fordi ens eget barn er litt oftere syke enn andres, man skal jobbe for å forhindre det

Skal ikke isolere datteren min fra omverdenen fordi jeg er redd smitte jeg, men det får være måte på hvor lite andre foreldre skal bry seg om både egne og andres barn.

Skrevet

Der jeg jobbet(bhg) hadde vi en periode på nesten 2 mnder der diare florerte på avdeling( mest sannsynlig Norovirus). Noen foreldre gav totalt blaffen i at barna deres ikke var helt friske, og kunne ikke skjønne hvorfor vi sendte barna hjem gang etter gang......

Skrevet

Litt mer kunnskap rundt omkring hadde ikke skadet...

Noen fremstiller det som om barna deres blir syke FORDI andre sender ungene i bhg før de er friske, men de fleste sykdommer er smitsomme like før eller når de første symptomene viser seg. Altså FØR man har mulighet til å holde ungene hjemme.

Norovirus overlever LENGE på klær, leker, stoler osv. Bare spør Hurtigruta eller Cruise-skip- eiere... Det er fryktelig vanskelig å bli kvitt.

Når det gjelder øyekatarr hjelper det ikke med øyedråper hvis det er forårsaket av virus. Sorry, men jeg har ingen mulighet til å være hjemme en uke i slengen for å vente til det går over av seg selv. Sånn er ikke samfunnet vårt skrudd sammen, og jeg kan ikke gå rundt å ha dårlig samvittighet for absolutt alt og alle.

Selvfølgelig skal man ikke sende syke, slappe barn i bhg, men det er for barnas egen del, ikke av dårlig samvittighet for at andre kan smittes.

Skrevet

Ja, Noro er supervanskelig å få vekk. Jeg jobber på et sykehjem der vi fikk det, vi fikk det vekk på 3 uker, og det er VELDIG bra gjort, vi vasket og vasket med Vircon og klarte å drepe viruset! I en barnehage der barna et overalt er det nok mye vanskeligere å kontrollere, og da kan det vare i flere måneder.....:-/ Tenk litt på det før dere sender barna med diare i barnahagen..... Men ikke alle diare er Noro, det kan du få tatt prøve på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...