Gå til innhold

Overvektige barn?


Inger¸.•°´¯♥

Anbefalte innlegg

Dattera mi er 5 år og 30 kg (ca 110cm)! Er veldig lei meg for at det har blitt sånn, for jeg skjønner at mye av skylda ligger på oss foreldre. (hun er også arvelig belasta, da både min mann og jeg er store, men ikke overvektige) Jeg synes hun ser tykk ut, og hun er vel å anse som overvektig.

Men hva skal jeg gjøre for å snu det så tidlig som mulig?

Hun spiser normal kost. Har blitt litt mye "kosemat" og godteri og is i sommer, men normalt spiser vi alle bare godtreri på lørdager. Og heller ikke da er det mengder. Hun er en aktiv unge som klatrer i trær, hopper på trampolina og vil gjerne gå på turer. Stort sett blid. Det ser ikke ut til dette plager henne nevneverdig.

Har tenkt å ta opp dette i bhg, for de gjør ikke ting enklere; serverer eplebiter MED sukker, vafler og is jevnlig, sukker og kanel og mye smør på grøten osv).

Jeg vil også snakke med helsesøster og evt ernæringsfysiolog. Men jeg må bare "manne" meg opp først. Gruer meg litt til det.

 

Hvordan skal jeg snakke med min datter om dette? Kan vel ikke si "du er for tykk?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dere finne på noen fysisk aktiviteter sammen? Svømming, gå tur, turn/trampett, dans og lignende. Gjør det til en fast og lystbetont ting.

Kan dere gå til barnehagen?

 

Jeg tror på regelmessige, faste måltider, 4-5 ganger om dagen. Kutt ned på kjøtt og dropp brus helt.

 

Tror det er lurt å ta kontakt med fastlege og helsesøster så fort som mulig. Er man overvektig som barn er sjansene større for at man får problemer med vekt som voksen også. De har også kanskje gode råd for hva du kan si til barnet ditt. Fastlegen kan også sjekke at de ikke er andre medisinske årsaker til vekten hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har "turdag" hver onsdag, der vi sykler eller er ute på tur hele dagen.

Vi går også til bhg, men det er 200 meter, så det utgjør ikke så mye for treninga sin del.

Ellers drikker vi (hele familien) sjelden brus og saft. Mest i helgene. Men ungene er svært flinke til å spørre på vann som drikke. Etter middagstid har vi alltid hatt en regel som sier:vann eller melk (ekstra lett) dersom dere er tørste. De spør aldri på å få brus i butikken heller, heldigvis. Ungene er også glade i frukt, kan lett spise 5 om dagen. Så det er jo flott.

 

Føler at jeg gjør mye riktig, så jeg vet ikke helt hva som har gått galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filifjonka

Du bør aller først legge av deg den tunge byrden av skyldfølelse du går og bærer på nå. Det hjelper ingen, og det er heller ikke slik at det nødvendigvis er din feil. Noen mennesker legger på seg lettere enn andre.

 

Du bør ta opp en del ting med barnehagen. Epler serveres selvsagt uten sukker! Frukt skal da ikke sukres. I tillegg bør de kutte ned på vafler og is. Dette bør ikke være hverdagskost for noen barn, uansett om de er tynne eller tykke. Og barnehagen må faktisk ta inn over seg at også de har et ansvar for kostholdet den tida barna er der.

 

Så gjør du noen enkle grep hjemme. Kutt ut melk som tørstedrikk. Selv ekstra lett inneholder kalorier og melkesukker. Sats på kun vann. Fruk tinneholder mye sukker, sats på grønnsaker i stedet. Mange grønnsaker er gode og fristende, særlig rå og oppkuttet.

 

Når du lager middag, sørg for at du legger maten opp på tallerknene til alle. Ikke la dem forsyne seg selv. Slik har du kontroll over mengdene. Nå mener jeg slett ikke at du skal sulte barnet ditt, for all del, men prøv å finne ut hvor mye hun faktisk spiser og hvor sunt det egentlig er. Vi innbiller oss ofte at vi lever på "et sunt norsk kosthold", og så viser det seg at det faktisk ikke er så sunt likevel.

 

Når du har fått oversikt (det kan hjelpe å skrive opp), ringer du helsesøster og ber om en prat. Gå alene, evt sammen med mannen din. Ikke ta med jenta! Hvis helsesøster har kompetanse til å hjelpe dere, fint. Hvis ikke, be om henvisning til ernæringsfysiolog.

 

Målet må ikke være å slanke jenta, men å holde vekta stabil mens hun vokser. Og for all del, unngå at hun på noen måte får inntrykk av at det er noe galt med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Støtter deg i at du bør ta kontakt med helsestasjonen. De kan hjelpe deg til å vurdere situasjonen. Både i forhold til i hvilken utstrekning det her er snakk om et overvektsproblem og deretter hvordan du kan gripe det fatt.

 

Jeg tror du spurte om hvordan du bør ta det opp med datteren din. Mitt råd vil være at du ikke gjør det. La tiltakene du bestemmer deg for bli en del avhverdagen din. La ikke datteren din få inntrykk av at dere slanker henne. La det bli en del av en livsstil dere lærer henne i stedet for at hun risikerer å sitte igjen med en følelse at det er noe galt med henne og på den måten risikerer å få et dårlig selvbilde og kroppsbilde.

 

Jeg mener det var en artikkel om barn og slanking i Foreldre og barn elle i Mamma for1/2 - 2 år siden. Den artikkelen syntes jeg var veldig god. Der var det en mor som forklarte hvordan hun gjorde det med sin datter. Hun virket veldig fornuftig og reflektert og fikk i alle fall meg til å tenke litt. Det er ingen lett jobb.

 

Du må ha lykke til. Ikke ha dårlig samvittighet. Det at du tar tak i dette og vil gjøre noe viser jo at du vil datteren din sitt beste. ...og jeg er helt enig med de andre om at dere må ta dette opp med barnehagen. Kanskje dere kan ta det opp på foreldremøte dersom dere ikke når frem til de ansatte. Det er jo virkelig helt unødvendig med så mye sukker i en barnehage.

 

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet om flere barn som har vært overvektige når de er liten. mange fortvilte foreldre.. men når barna har blitt noen år eldre er de strekt seg så mye at de er slanke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men en bør vel likevel ta en prat med helsesøster og fastlege for å utelukke medisinske grunner til overvekt hos så små barn mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"sjelden brus og saft. Mest i helgene."

 

Dette høres ikke så veldig sjeldent ut faktisk. I vår familie er saft noe vi kjøper inn bare et par ganger i året.

 

5 frukter hver dag er heller ikke spesielt lurt, da det er mye sukker i de aller fleste frukter. 5-om-dagen gjelder frukt og grønnsaker og det anbefales at kun max 2 av disse er frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...