Gå til innhold

For 100 000- ville dere

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. Betalt ned boliglån? Har 1,2mill i lån, verditakst 1,7mill.

Eller kjøpt ny bil? Jeg har en gammel bil, 2000mod. Er i veldig god stand, aldri vært noe problemer med den. Kjørt 110 000km.

Men, om jeg skal få noe igjen for den, må jeg selge den nå. Regner med å få rundt 50 000 + for den, det er liste prisen, på finn ligger de på 70 000).

Vet jo at jeg før eller senere må kjøpe ny bil. Så spørsmålet er jo hva som vil svare seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er en 2000 mod en gammel bil ?

Skrevet

Ville kjøpt ny bil. Du får skattefordeler med boliglånet, og 100 000 mindre er ikke så mye på et boliglån. Derimot er det mye å ta opp som et eget billån senere, altså man merker det bedre på økonomien med 100 000 - 150 000 kr i billån , men bitte litt billigere boliglån, enn samme boliglån og ikke noe billån. Litt knotete forklart kanskje, men du håper du skjønte hva jeg mente?

Skrevet

Jeg ville betalt ned på boliglånet. Bilen ville jeg brukt i mange år til.

Skrevet

og satt inn en del på sparing. Om du ikke har en bra bufferkonto allerede da?

Vi har en bil på 12 år nå, som det aldri er problemer med. Har også en nyere, som det bare er tull med.

Skrevet

Man sitter ikke å sparer med 1% rente og har tilsvarende økt gjeld hvor man betaler 3% (eller hva rentene måtte lgge på på nåværende tidspunkt)

Det er dirkete ulurt. Bufferen bør jo være i ledig kapasitet på boliglånet, ikke i en ulønnsom konto.

Skrevet

Hva skal du med ny bil hvis den gamle er i orden. Prisen på biler faller mest i starten. Det med at du må selge den snart for å få noe for den er bare tull. Er du økonomisk kjører du bilen så lenge den er i orden.

Jeg ville uten tvil betalt ned på lånet om det var det som var alternativet.

Skrevet

Det kommer jo ann på hvilken buffer man snakker om. 2-3 månedslønner er greit å ha parat i tilfelle noe spessielt skjer, men ut over det er jeg enig med deg at det er greit å ha bufferen i ledig kapasitet i biliglånet.

Skrevet

cashet ut halvparten av gjelden min...Et skritt nærmere boliglån og bedre råd:)

Skrevet

Har 30 000 på buffer. + 30 000 på bsu konto(men de er ikke disponible). Så har jeg en leilighet som leies ut. Der får jeg minst 800 000 utbetalt om den selges (arvet, eier sammen med min søster).

Har relativt god økonomi, ikke at jeg kan reise til syden 5 ganger i året, men jeg klarer å spare rundt 4000 kr i mnd.

Men er (ung)alenemor da, så vi er jo totalt avhenig av min inntekt.

Jeg har overhode ikke behov for ny bil, er bare så kjedelig om jeg får 20 000 for den, så må jeg låne 100 000 til å kjøpe ny:s

HI

Skrevet

Jeg pusset opp et totalt nedslitt kjøkken for den summen(litt over da), og økte verdien på min bolig med minst det dobbelte:)

Jeg ville betalt hus, og heller latt bil ordnes senere. Hus øker i verdi, mens bil minker.......

Skrevet

da jeg arvet 100 000,- gikk de til nedbetaling av noe gjeld, nye møbler til soverommet, noe oppussing av leilighet, noe utstyr til lillegutt, en gave til mannen, spa til meg selv....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...