Gå til innhold

Hva er dagpengesatsene?

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vet det er en viss prosent av inntekt, men hvor mye/lite??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det et par år siden jeg fikk dagpenger en kort periode, da fikk jeg 60% av lønna mi ( de regnet ut gj.snittslønn ut fra inntekt de 3 siste årene)

Skrevet

62,4% tror jeg, for å være nøyaktig, av gjennomsnittet av de siste 3 år, evt siste år hvis det gir bedre uttelling.

Skrevet

Dagpenger ved arbeidsledighet

Dagpengesatsen er 2,4 promille av årsinntekt siste år eller gjennomsnittlig arbeidsinntekt de siste tre år. En må ha tjent minst 1,5 G= kr 109 322 siste år, eller 3G=kr 218 643 de tre siste kalenderårene for å få dagpenger. Maks beregningsgrunnlag er 6 G = kr 437 286. Et dagpengegrunnlag på kr. 200 000 gir kr 480 pr dag. Dette blir i gjennomsnitt 62,4 prosent av tidligere inntekt før skatt.

For hvert barn under 18 år som forsørges ytes kr 17 pr dag. Det utbetales dagpenger for 5 dager pr uke eller 260 dager pr år. Maksimal varighet er 104 uker, men hvis arbeidsinntekten har vært lavere enn 2 G=kr 145 762, men høyere enn 1 G=72 881 kr, får du dagpenger i en periode på maksimum 52 uker.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Fyttiheite.... pokker pokker pokker! Jaja, men takk for svar da!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Men det blir naturlig nok lavere skatt da, sant?? Helt grønn her jeg...

Skrevet

Hvor mye skatt du blir trukket avhenger av hvor mye du har tjent og får utbetalt i dagpenger og hvor lenge man går arb.ledig mener jeg å huske. Jeg trakk like mye skatt av dagpengene som jeg gjorde når jeg hadde full lønn men jeg gikk bare ledig i 8 uker ca.

Husk at man får karantenetid om man sier opp jobben sin selv da :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvis man tjener 500.000, og betaler skatt deretter, så kan man jo ikke betale like mye skatt av dagpenger???

Jeg har ikke sagt opp noe som helst, det er vel mer mannen som er blitt sagt opp...

Skrevet

Neimen usj da- så kjedelig! Men når han HAR blitt sagt opp får han i det minste dagpenger fra dag en, mager trøst kanskje men :-)

Vet du, jeg er usikker på det der med skatten. Har du lest på nav sine sider.?

Skrevet

62,4 % av inntil 6G er rett ja, alle har 3 karantene dager også er det 8 uker om man har sagt opp selv eller om en er selvforskylt blitt sagt opp

Om han har tabelltrekk skal han nok ha en lavere tabell, og om det er en prosentsats så spørs det hvor høy denne er, mange får satt ned skatten mens de er på dagpenger, men det må gjøres gjennom skattekontoret. Kan gjøres på skatteetaten.no, der fyller man ut hvor mye man har tjent hittil i år, hvor mye skatt man har betalt hittil i år og hvor mye mere man forventjene i år, så regner de ut og om de gjør om skatteprosenten eller tabellen da går endringen til nav automatisk. viktig at han registrerer seg som arbeidssøker på nav.no senest første dag han er arbeidsledig da dagpenger først vil gjelde fra registreringsdato, det gjelder også karantenetid..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...