Gå til innhold

Del dine beste husmortips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss lage en tråd med smarte tips og triks.

Da tenker jeg på ting som har med huset og familien å gjøre.

F.eks hvordan man får frisk lukt i huset, flekkfjerning, matlaging, hvordan unngå bananfluer, osv.

Alt mellom himmel og jord som kan gjøre hverdagen enklere og smartere -fra husmor til husmor!

Her kommer mitt tips:

Hvis vi får besøk på kort varsel og jeg ikke rekker å vaske og lufte ut skikkelig, har jeg alltid stående en sprayflaske med en blanding av tøyskyllemiddel og vann. Da sprayer jeg litt rundt i huset, så lukter det friskt og godt.

Den en fin å bruke på sofaputer, gardiner, i bilen og på klær som lukter "skap".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt tips ang matlaging: Vi har 5-ukers plan når det gjelder middager.

Handler mat en gang i uka. Hver søndag kutter vi grønnsaker som tåler det uten og bli dårlige. På den måten tar det mindre tid i hverdagne. Vet til enhver tid hva vi skal ha, så er det noe som kan forberedes kvelden før, gjør vi det.

Etter at vi startet med dette, spiser vi langt sunnere og mye mindre halvfabrikata enn før;)

Skrevet

bakepapir i bunnen av kakeformen. Bare klem det i kanten og klipp av det utenfor. Genialt, for da er det lett å ta av kaken fra formen etterpå og du slipper å skrubbe plata nedi.

Skrevet

Rydd litt hver eneste dag og ha en fast plass til ting.

Tenk smarte oppbevaringsplasser.

Skrevet

Ofte vil jeg vaske opp bare en eller et par ting som står på kjökkenbenken, f.eks en kjele. Da har jeg alltid en spruteflaske med oppvaskmiddel og vann stående på kjökkenbenken. Så - sprut sprut så er det alt som skal til for at det skal bli rent.

På den måten varer Zalo eller YES-flaska en evighet. Jeg sparer penger og tar vare på miljöet.

Skrevet

Dytter litt, jeg. Vil gjerne ha flere supre tips!

Nå kom jeg på no. I Sverige kan man få kjöpt noe som heter gall-tvål (Hemtex har den). Det er såpe gjort på gallen fra grisen eller kua. Den er super på vanskelige flekker. Tar bort grönske og fettflekker!!

Skrevet

Takk for gode tips!

Enig i trikset med ferdig utblandet zalo ved oppvaskbenken. Jeg har en liten dispenser til vask av ting som ikke går i oppvaskmaskinen. Ingen grunn til å sprute på masse ufortynnet zalo når bare en dråpe er nok:)

Microen rengjøres enkelt og miljøvennlig med en skål sitronvann. Jeg skviser en halv sitron. La stå på full guffe i 5 minutter og alt skitt løsner. Tørk av.

Seigt belegg (fett) på vifta over komfyren eller oppå kjøkkenskap fjernes effektivt med barberskum. La det virke ett minutt eller to, og tørk av. Her kan det lønne seg å kjøpe en billigvariant for å unngå bråk i heimen:)

Skrevet

Scotch Brite flekkfjernings svamp.

Fjerner tusj på vegger eller gulv , fjerner fastbrent fett på komfyrer eller vanskelige flekker på kjeler.

Gir også skinnende ren oppvaskkum og kraner :-).

Skrevet

Nå skal jeg ikkke si at det var Scotch svamp jeg hadde, eller en av de andre merkene...men... Skulle fjerne tusj på lakket kjøkkenbord, og det ble faktisk mattere der jeg "tørket" (ja, skrubbet er jo riktigere å si...)

Skrevet

Alle som har barn fra ca 9-10 mnd til 2 år som skal spise selv og griser mye.

Kjøp en sånn stor plastplate som er ment for å ha under kontorstolen og legg under barnestolen. Denne beskytter gulvet mot skje, gaffel og andre harde ting barnet kaster ned, og det er superenkelt og lett å vaske av etter hvert måltid.

Skrevet

Jeg har ingen tips, men likte tråden. Så DYTT!:)

Skrevet

det tipset for å rense mikroen skal jeg jammen prøve =)

Skrevet

Sånn gallesåpe er enkel å få tak i her hjemme på berget også. Heldigvis. Den er enkelt og greit bare helt genial.

Kjøpes f.eks. på helsekostforretninger eller hos Clas Ohlsson, heter "Flekkfjerningssåpe" og jeg tror det vanligvis står "Gall-tvål" på dem også. Den ser ut som et vanlig såpestykke, men utrolig brun-grå-beige-trist i fargen. Men fungerer som bare tusan! På alle mulige slags klær, til og med på ull. Og det den ikke fjerner i første vask, det tar den i neste, bare å gni flekken inn på nytt og vaske på vanlig måte - en gang til.

Bør være standardutrustning på ethvert vaskerom!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...