Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #1 Skrevet 31. august 2010 Jeg skjønner at dere som mener det ikke har hatt eller har opplevd kreft selv på nært hold. Kreft spiser deg opp levende, og du kjenner deg selv dø litt etter litt for hver time som går. Har dere noen gang kjent den følelsen av at du SKAL dø snart? Har du kjent på den følelsen av at legene sier det er ingenting de kan gjøre mer? Du skal dø fra familien din. Du skal dø fra mannen din. Barna dine skal vokse opp uten en mor. Du får aldri kjenne en varm sommernatt igjen. Den siste jula feiret du i fjor. Tror dere at disse dødsdømte menneskene legger seg ned for å dø da, uten å gjøre alt som står i deres makt for å prøve å snu situasjoenen?? Jeg selv ville gjort A L T som sto i min makt for å berge mitt eget liv, eller til noen jeg kjente, hvis det var det som kunne redde meg/dem. Jeg ville spurt etter penger på facebook, hengt opp plakater, gått ut i media og alt annet, hvis det var penger det sto på. OG jeg ville IKKE skammet meg over dette. Slik tenker man bare ikke når man først står på dørterskelen til døden. Man tenker ikke over at andre kan bli fornærmet over tiggingen. Så når det er sagt...Hva sier det om dem da; dem som faktisk blir irritert, lei og fornærmet over at en person som skal dø snart prøver alt for å oppleve morgendagen? Eier dere ikke empati? Sympati? Nå er det desverre mange svindlere der ute som vil jukse til seg støtte og penger på falsk grunnlag, og som samtidig ødelegger troverdigheten for dem som virkelig trenger disse pengene. Og det er så ufattelig synd... Hadde jeg klart å samle inn penger til min egen kreftsyke søster, så hadde hun vært her den dag i dag. Norge hadde gitt henne opp, og hadde "ikke penger" til å gi henne den behandlingen som hun trengte for å overleve kreften. I utlandet har de den behandlingen, men ironisk nok er det for dyrt for et av verdens rikeste land.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #2 Skrevet 31. august 2010 Jeg tenker sånn at om jeg eller noen i min familie skulle få kreft ville jeg prøvd absolutt alt av behandlinger som fantes om det så måtte bety at en måtte be om økonomisk hjelp.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #3 Skrevet 31. august 2010 Ja, jeg synes faktisk det er litt frekt. Det er forøvrig helt greit at noen ønsker å støtte en person med penger. Men at noen skal tigge penger av ukjente synes jeg er utidig. Jeg har faktisk stor tro på det norkse helsevesenet og ahr også tro på at de samarbeider me utenlandske kolleger når det er nødvendig. Vi er fantastisk heldige som har tilnærmet gratis helsehjelp her i landet og det skal ikke være nødvendig med slike innsamlingsaksjoner. Jeg ahr selv sett mange inna\samlingsaksjoner hvor målet er heller tvilsomme kurer i utlandet. Jeg ønsker faktisk ikke å bidra til at disse leverandørene (som svært ofte er svindlere og som utnytter folks sårbare situasjon når de er syke) tjener mansse penger på ting som er tull og fanteri og i væste fall helsefarlig. Jeg tviler sterkt på at heksevesenet i norge sier nei til behandling i utlandet for en syk person (kreft eller ikke) - dersom det er dokumentert at denne behandlingen er livreddende. jeg vet jo selvsagt ingenting om deres situasjon, men tviler som sagt på at Norge nektet din søster en livreddende behandling i utlandet fordi den var for dyr. sannsynligvis lå det andre argumenter bak, som f.eks at denne behandlingen ikke hadde dokumenterbar effekt. Hvordan har du garanti for at din søster hadde overlevd dersom hun fikk denne behandlingen?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #4 Skrevet 31. august 2010 Jeg syntes det er helt fint å tigge/be om penger til slik behandling. Men jeg syntes da også at du må gi ut informasjon om behandlingen du skal motta. For å ene et konkret eksempel, denne mirakela, ei marhe med svulst på hjerne som tigger penger og har fått inn store summer til alternativ behandling. hun har egen blogg og er på facebook. Hun skriver om hvor ille hun har det og hvor mye pnger hun trenger til alternativ behanling, som fungerer på henne. Hun får masse sympati og folk sender henne penger, og det syntes jeg er helt fint. Men når folk spør henne om denne alternative behandlinen svarer hun ikke, ikke et sted har hun skrevet om hva denne alternative behandlingen går ut på, og da vil ikke jeg sende penger, jeg har selv sent henne spm om hva den går ut på, men får ikke svar. Det syntes jeg blir spesielt!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #5 Skrevet 31. august 2010 Nå er det dessverre slik at det hender det norske helsevesen sier at det ikke mer mer håp og at kreftsyke mennesker har måtte reise til utlandet (uten å få det dekt) for å fortsette kampen. Jeg har tro på det norske helsevesen men ser jo at flere andre land er kommet lengre i kreftforskningen eller har andre behandlingsmetoder. Og det koster.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #6 Skrevet 31. august 2010 Jeg forstår at de gjør det, men gir ikke et øre. Noen har til og med egne middler bundet i hus, bil ol som de ikke bruker på behandling. Ser ingen grunn til å betale dem noe. Mange "behandlingsopplegg" i utlandet er også bare svindel. De lover at det skal virke, men i virkliheten er de bare ute etter pengene dine. At noen behandlinger er for dyre, det være seg for kreft eller andre ting, er noe vi må godta. Å gi alle den til enhvertid beste behandling, og kansje også eksprimentell behandling når alt annet er forsøkt, er for resurskrevende. Det tror jeg ikke det er noen samfunn som gjør. Samfunnet har andre viktige oppgaver også.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #7 Skrevet 31. august 2010 Hi Min søsters krefttype er svært sjelden, og utenom henne var det ikke så mange som hadde den typen her i Norge. I USA derimot hadde de leger som var spesialister innenfor dette feltet og som hadde reddet mange kreftpasienter med nøyaktig denne typen kreft. Det var hovedlegen som selv fortalte om dette..De fikk en lege fra USA til å komme til Norge, som var med under den ene operasjonen hennes, og han mente at han hadde det som trengtes i USA, og kunne behandle henne bedre der. Men Norge gikk ikke med på det, da de ikke hadde noen garanti, samt at det kostet flere millioner kroner for bare en pasient..
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #9 Skrevet 31. august 2010 Synes ikke det er frekt jeg. Det er jo ikke værre enn å ikke gi noe. Jeg har sett mange "tiggeoppslag" om både det ene og det andre, men jeg har gitt kun en gang. Da ga jeg fordi jeg visste pengene ble brukt til det de skulle, det var masse informasjon om behandlingen så folk kunne bestemme seg for om de trodde det var noe som kunne fungere eller bare humbug. Denne gutten var gitt opp av norsk helsevesen og jeg skjønner at familien var villig til å prøve det som sto i deres makt selv om utsiktene ikke var de største. Ved hjelp av denne innsamlingen fikk de muligheten til å hvertfall sitte igjen med tankene om at de kunne faktisk ikke gjort noe mer. Pengene som ble tilovers har de heller ikke tatt et øre av selv, men gitt til forskning på kreft. Så det er ikke frekt, det er bare å ikke gi.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #10 Skrevet 31. august 2010 TRO på det norske helsevesenet??? Ja jøss, ganske naivt hehe
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #11 Skrevet 31. august 2010 I Norge finnes Kreftforeningen som tigger om penger for de kreftsyke. Dette var et stygt innlegg, HI!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #12 Skrevet 31. august 2010 Eh, kan du utdype hvorfor dette var et stygt innlegg? Henger ikke helt på greip her..
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #13 Skrevet 31. august 2010 nei, det syns jeg er helt greit. Ingen som tvinges til å gi penger!
valkyrien Skrevet 31. august 2010 #14 Skrevet 31. august 2010 Jeg synes det er frekt ja! Og du skal ikke komme her og si at jeg ikke har opplevd kreft på nært hold. Min far og min bestefar døde av kreft med 3 mnd mellomrom, begge med grusomme smerter... Det er slik tigging som undergraver helsevesenet, slik at de som roper høyest får mest hjelp. Hvis man først skal gjøre noe, så jobb heller for å bedre rutiner, øke forskning på behandling, gjør noe som hjelper ALLE som er rammet av kreft.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #15 Skrevet 31. august 2010 Hva skal en ellers holde seg til? Kvakksalvere?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #16 Skrevet 31. august 2010 TIGGING er like frekt uansett hvem som gjør det. Er det virkelig TIGGING du mener? Tror ikke det!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #17 Skrevet 31. august 2010 signerer deg Valkyrien.. At de velger å "tigge" får de stå for selv. Men skjønner ikke alle som blindt støøter fordi de synes synd på. Jeg har heller mere sympati for de som står i skyggen og ikke skriker om oppmerksomhet. De trenger også hjelp, men blir overkjørt av disse som "bare tenker på seg selv". Dette synes jeg blir helt feil. Og apropo.. alle klager og klager over hvor dårlig norge er. Og det er vi sikkert på mange punkter. Og ressurser kunne alltids vært fordelt annerledes. Men det finnes da land som har det mye værre enn oss og land som har det enda værre der igjen. Synes mange begynner å bli bortskjemt og skal ha alt "sponset".. som igjen tar vekk midler fra folk som vet å "stille seg i kø". Sorry om noen misforstår. Jeg er ikke så krass som jeg virker.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #18 Skrevet 31. august 2010 La meg spørre deg, HI: Pengene som dere samlet inn til Ankas behandling, hva går de til nå som hun er borte og pengene ikke kunne brukes til behandling likevel? Jeg tviler meget sterkt på at dere har donert pengene videre til noen andre som er i Ankas situasjon, eller til kreftforskningen...
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #20 Skrevet 31. august 2010 Som regel dør de uansett når de er gitt opp av norsk helsevesen. Trist, men sant. Livet er skjørt, og jeg er evig takknemlig for at jeg ikke har kreft!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #21 Skrevet 31. august 2010 Hah! Du tenkte akkurat det samme som meg, 18:46! Noe sier meg at vi ikke får svar.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #22 Skrevet 31. august 2010 Føler med dere, har selv mistet et nært familimedlem alt for tidlig pga kreft. Alikevel mener jeg at vi skal ha tiltro til helsevesnet, de kan ikke redde alle, men de gjør sitt beste. Å koste dyr eksperimentell behandling i utlandet blir for mye for staten, tross alt trengs det penger til forskning og behandling her i landet også, så det sier seg selv av det må være en grense på hvor mye de skal bruke for å forsøke å redde et liv når det er mange tross alt som trenger hjelp. Folk får samle inn og gjøre det de kan, men ser at det er fåtallet som får brukt pengene, så da håper jeg virkelig at de som sitter igjen donerer disse pengene til forskning eller feks senter for kreftbehandling ol. og ikke til andre ting. Det er nok der skepsisen ligger også. Jeg tror ikke din søster hadde vært her i dag uansett om du hadde samlet inn pengene, tror det uansett hadde kommet alt for langt i utgangspunktet.
Verbena Skrevet 31. august 2010 #23 Skrevet 31. august 2010 Dagen innlegg på bloggen til Mirakela svarer nøyaktig på det du og mange andre har lurt sånn på. Jeg synes utrolig synd på Marthè som til å med har opplevd at folk har fulgt etter henne på gata for å få svar på hva slags behandlig hun får. Bare sånn at du og andre vet, om dere ikke har vært innom å lest bloggen i dag! http://mirakela.blogg.no/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå