Gå til innhold

Trenger info:-)


eka72 prøver igjen

Anbefalte innlegg

Hallo!! Håper det er noen her inne som kan hjelpe meg. Jeg og mannen har begynt å prat litt om å adoptere. Er egentlig gangske grønn på dette området, så jeg håper det er noen som vil dele sine erfaringer og opplysninger med oss.....:-) Sier tuuuusen takk på forskudd jeg......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, det er en meget lang og tøff prosess, den norske godkjenningen tar gjerne rundt ett år å få - det er da samtaler med barnevernet som lager en sosialrapport på dere (mange meget personlige spm. her) de sender til bufetat som kommer med avslag eller godkjenning. Dere må velge adopsjonsbyrå og land før dere går i gang med bv. De 3 byråene i Norge er inor adopt, verdens barn og adopsjonsforum. Alle har hjemmesider med mye info. om land og kriterier. Ventekøene på adopsjon har øket veldig de siste åra og man må nok belage seg på 3-4 års venting fra de fleste land nå. Også økende tendens til større barn som går til utenlandsadopsjon, de minste barna er fra 1 år men fra flere land vanligst nå med eldre barn fra 3-4 år. En adopsjon koster ca 120 000. Vi er snart ferdige med den norske utredningen og har søkt Kina. Jeg ville ALDRI ha gått i gang med dette hvis jeg hadde et annet valg dvs. kunne bli gravid selv uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tipse om fosterbarn. Hvis dere ikke kan få barn kan det være det rette for dere, det finnes mange både små og store (til og med babier) som trenger et trygt og stabilt hjem å vokse opp i.

 

Kriteriene for fosterhjem er ikke like strenge som ved adopsjon pga tett oppfølging. Dere får gratis pridekurs med info og opplæring før dere tar det endelige valget.

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare begge to:-) Er et valg som man skal være 100% sikker på at en vil gjøre ja. Og når vi snart nærmer oss punktum med ivf så blir det en ny runde med adopsjon mest sannsynlig.

 

Tanken på fosterhjem er jo heller ikke helt fjærn, men vi må nok ta mange runder med oss selv, før vi lander helt tror jeg......

 

Igjen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eka:)

 

Jeg og mannen er også i gang med adopsjonsprosessen og synes dette må være en kjempeflott måte og få barn på. Vi har bare positive opplevelser fra prosessen så langt.

 

Fra vi søkte barnevernet i kommunen vår om godkjenning og til vi sendte papirene til Sri Lanka tok det ca. 9 mnd.

Vi ventet ca. 2 mnd på at kommunen skulle starte og behandlingen av saken vår, og deretter hadde vi to veldig koselige hjemmebesøk av en flott dame som selv hadde to adoptivbarn.

Hun skrev sosialrapporten som så ble sendt til Bufetat region nord for behandling. Etter i overkant av 3 mnd. behandlingstid fikk vi godkjenningen i handa.

 

Vi valgte Sri Lanka som adopsjonsland og har nå stått i kø der siden slutten av november/begynnelsen av desember i fjor. Vi har rykket stadig opp på lista og håper på tildeling første halvdel av neste år. Samtidig vet vi at tlf kan ringe når som helst når vi står så høyt oppe på lista. Spennende tider!!

Ventetiden har gått utrolig fort, og vi kan nesten ikke tro at vi allerede er så nærme ønskebarnet vårt:)

 

Lykke til med valget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du ville dele dine erfaringer med oss;-) Kjempe flott å høre slike historier. Når man er i denne fasen som vi befinner oss i nå, så er det så lett og henge seg opp i de negative tingene som man hører om. Og JA vi er helt klar over at det er en laaaang og vanskelig periode vi har framfor oss hvis vi bestemmer oss for adopsjon.....

 

Ønske om barn har vi nå hatt i 4 år, og den blir bare større og større. Og det barnet som får oss som foreldre er kjempe heldig ( hehehehe).

 

 

 

Krysser fingre og tær for at ønskebarnet deres kommer ganske snart.... LYKKE TIL!!!

 

Klem og stooor takk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for lykkeønskninger:)

 

Synes det er godt og kunne bidra med litt positive erfaringer da man hører så mye negativt om selve prosessen og ventetiden. Vi har skjønt at vi sålangt har vært veldig heldige, men det handler litt om innstilling også. Vi har kost oss masse i ventetiden:) Vi VET at denne gangen ender vi opp med et barn. Under alle eggdonasjonsforsøkene visste vi aldri utfallet, og de endte tilslutt negative alle sammen.

 

Vi har kost oss masse i ventetiden og månedene har faktisk fløyet avgårde. Er kjempekoselig og gjøre små innkjøp til barnet du vet kommer. Helt surrealistisk og se barnevogna stå der og vente. Kan enda ikke helt tro at det faktisk kommer et barn som skal bruke den:)

 

Klem

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!!!! Det må være en helt herlig følelse ja, og kunne gjøre innkjøp til et lite barn som du vet skal bli din;-) Skal titte innom her ofte, og håper du titter innom også og forteller om lille vidunderet når dere har blitt foreldre..... Beundrer dere for en kjempe flott innstilling, og er faktisk kjempe glad på deres vegne.........

 

Klem fra eka72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...