Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #1 Skrevet 31. august 2010 Jeg kommer fra en familie, hvor far er selvstendig næringsdrivende, suksessfult bedrift. Foreldrene mine er økonomisk sterke, men har jobbet seg opp dit de er i dag. Selv har jeg bachleor, og jobber innenfor offentlig sektor, med lønn deretter. Mannen min er også selvstendig næringsdrivende, relativt nyoppstartet (drivet i 2 år, ser bra ut, men vanskelig å si noe om dette så tidlig i oppstartsfasen). Vi bor i rekkehus i borettslag, men skal oppgraderes til enebolig innen sønnen vår begynner på skolen. Har lån og studielån. Jeg vil si vi er rimelig dannede mennesker "arbeiderklassen" eller "mellomklassen"? Hvem er typiske som tilhører hvilken klasse?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #3 Skrevet 31. august 2010 Du er milevis fra arbeiderklassen iallefall!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #4 Skrevet 31. august 2010 HI her Hvem er typisk arbeiderklassen? Tenker sånn typisk fabrikkarbeidere, godt voksne mennesker med fremdeles huslån, campingvogn, lav eller ingen utdannelse, leser lite skjønnlitteratur (og annet) osv.. men det er det jo ingen hold i...
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #6 Skrevet 31. august 2010 De aller aller fleste i Norge hører vel til middelklassen:)
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #7 Skrevet 31. august 2010 overrasket over at noen bryr seg.....
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #9 Skrevet 31. august 2010 Arbeiderklassen er de fleste.. barnehageansatte, de på NAV, oljearbeidere, butikkarbeidere, selvstendig næringsdrivende (som ikke har millionlønner), hytte ved sjøen kan de ha, kan ha dyreste Volvo/Audi likevel, drar til syden 1 gang i året.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #10 Skrevet 31. august 2010 hva er typiske kjennetegn på en fra arbeiderklassen og middelklassen da? (som førøvrig deles opp i nedre middelklasse - middelklasse - øvre middelklasse, etter dette er det adel og det har vi jo ikke her i norge) er det utdannelsen eller lønna det står på? er det hvilken familie man er født inn i eller er det hva man har gjort det til selv?? jeg kommer fra arbeiderklassen. vi er alle arbeidere. selv om jeg bor i enebolig og har en pengesterk familie så er vi like fullt fra arbeiderklassen. jeg karakterisere en fra middelklassen som en som bor flott, har en pengesterk familie og som tjener godt selv. uavhengig av utdannelse. du HI er fra arbeiderklassen. middelklassen bor ikke i rekkehus/borettslag.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #11 Skrevet 31. august 2010 http://www.kunnskapssenteret.com/articles/2261/1/Sosiale-klasser/Hva-er-en-sosial-klasse-og-hvordan-pavirer-sosiale-klasser-forbrukernes-atferd.html Fant denne. Ser ut som HI hører til middelklassen ja
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #12 Skrevet 31. august 2010 glemte overklassen! den kommer jo såklart etter middelklassen. men jeg er egentlig litt uenig i den inndelingen jeg altså. jeg klarer ikke se på meg selv som en fra middelklassen, men jeg har ikke dårlige økonomiske vilkår eller dårlig velferd slik det står om en fra arbeiderklassen, ei heller er jeg en leder/spesialist slik det står om en fra middelklasse. så da er jeg nok lavere middelklasse jeg da. har utdannelse, jobb, enebolig, pengesterk familie. men mangler sosial status. samme mener jeg hi er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå