Gå til innhold

Dere som sparer til barna deres!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i en annen tråd her at mange sparer til barna sine på egne kontoer.

Vil bare opplyse om en liten ting!

Dersom barnet har mye oppsparte midler og skal studere, så vil stipendet bli redusert/bortfalle!

Det kan være lurt å ha det på egne kontoer, men at det står på dere, slik at det ikke blir et problem. I nettbankene pleier det å være enkelt å opprette flere konti!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har veslas oppsparte midler stående på en egen høyrentekonto i mitt navn. Det har også med dét å gjøre at Overformynderiet kan ta over ansvaret for pengene, hvis de overskrider en viss sum, slik at pengene ikke er tilgjengelige for oss som familie hvis vi skulle ha behov for dem før hun er 18 år.

Det er noe vi ikke ønsker.

Skrevet

Det samme har vi til våre - de har egne sparekontoer hvor besteforeldre setter inn litt til bursdag og jul og hvor innholdet i sparegrisen havner, men det vi sparer til dem er på egne kontoer som står i våre navn.

Skrevet

Vi spurte banken vår om dette da vi åpnet kontoer for minstemann. De sa at så mye penger rekker de fleste ikke å spare til barna at det går utover stipend/lån. Jeg regner heller ikke med at mine barn vil trenge hverken stipend eller lån før de er over 18,og da har de antagelig brukt endel av pengene på bil.

Samtidig så er det fortsatt maaaaaange år til dette bir en problemstilling,så bankmannen regnet med at reglene ville endres innen den tid:-D

Når det gjelder overformynderiet så kan de komme inn i bildet når barnet har over 75 000 kr på konto. Eneste de da passer på er at foreldrene ikke vaser bort barnets penger. Jeg kjenner ett par stykker som har vært i denne situasjonen,og de har aldri hatt noen problemer.

De måtte spørre (søke) om å ta ut penger fra kontoene så barnet kunne kjøpe moped og bil,men det var alt.

Jeg kjenner også barn hvor foreldrene hadde pengene på konto i sitt navn.Etter skillsmisse oppgjør var det ikke penger igjen:-(

Ett annet barn tapte alt i mye i ett arveoppgjør til ett halvsøsken fra en "one night stand": Kjempetrist.

Så dete er fordeler og ulemper med begge løsningene,og det er vanskelig å velge. Man tror jo aldri man skal gå fra hverandre og bli fiender eller at man kan dø.Men disse to tingene bør også med i likningen når man skal velge sparing for barna :-)

Skrevet

Ja, det er absolutt fordeler og ulemper med begge måtene å spare på. Men vi ønsker faktisk å ha mulighet til å bruke pengene på famile, hjem eller andre nødvenige ting, hvis det skulle skje noe helt uforventet. Det blir nok verre å få OF's tillatelse til å reparere hustaket eller bilen, når pengene står i veslas navn. Vi sparer kun barnetrygden hennes, og slik vi ser det, så sparer vi så langt det går, men vi ønsker å ha mulighet til å bruke kontoen som bufferkonto hvis det er helt nødvenig (noe det ennå ikke har vært, men dog...).

Vi sparer ca. 12 000 i året, så de 75 000 kr overskider vi i løpet av noen år, håper vi. :)

Skrevet

Jo, og så står pengene i mitt navn, siden jeg har få arvinger (jentungen, mannen min og en forelder), mens han i tilleg har særkullbarn og flere søsken som kan vanskeliggjøre et arveoppgjør. Slik sett håper vi veslas penger enklere tilfaller henne, enn hvis de sto i hennes fars navn.

Skrevet

løsningen ifht skilsmisse/arveoppgjør er å ha dette regulert i ektepakten.

Pengene på kto nr ....... skal tilfalle nn ved osv osv osv.

Skrevet

Vi sparer ikke så mye til barna.Vi har fast trekk på 200 til hvert barn pr mnd+ "veklsepengene" som er igjen når ny lønn kommer inn.Noen ganger nesten en 100 lapp,andre ganger en 50 lapp, osv.

Vi har en egen bufferkonto til uforutsette ting som da står i oss voksne sitt navn.

Så har besteforeldrene opprettet noen kontoer i dåpsgaver hvor de har faste trekk.

Og lille sprelle,det er ikke alle som er giftog har ektepakt eller har samboerkontrakt vettu ;-) Så det kan fort bli krøll om noe skulle skje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...