Gå til innhold

Hva spiser ett barn som aldri får sukker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda. Jeg vet. Men det hadde vært intressant å se hva sukkernektere gir.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slenger på. Hvorfor er det en fedmeeksplosjon blant barn og voksne i Norge, når folk spiser langt mindre sukker enn før? Er det fordi det er en mye enklere sak å knipe inn på sukker, en å bevege seg utenfor sofaen?

Skrevet

Signerer her.

Altså man må jo se på helheten. Man skal jo ikke bare nekte seg selv sukker(syns forsåvidt ikke man skal kuttte ut alt sukker heller), men også fett osv.. Og fysisk aktivitet må til som du har nevnt.

Mitt barn får leverpostei på skiva og det er det sukker i!!! Det var jeg ikke klar over før jeg sjekket det i dag. Men også masse jern. Så en må velge det gode av to onder. Det er jo også sukker i frukt. Fruktose. Man skal ikke slå alt under èn kam.

Mitt spisemotto er; Alt med måte.

Skrevet

Signerer her.

Altså man må jo se på helheten. Man skal jo ikke bare nekte seg selv sukker(syns forsåvidt ikke man skal kuttte ut alt sukker heller), men også fett osv.. Og fysisk aktivitet må til som du har nevnt.

Mitt barn får leverpostei på skiva og det er det sukker i!!! Det var jeg ikke klar over før jeg sjekket det i dag. Men også masse jern. Så en må velge det gode av to onder. Det er jo også sukker i frukt. Fruktose. Man skal ikke slå alt under èn kam.

Skrevet

He, he jeg synes det er interessant at du kaller det sukkernektere, for det sier jo litt om hvordan du tenker...

Hos oss spiser vi lite sukker. Men det er jo sukker i nesten alt av pålegg, det er sukker i frukt, det er sukker i melkeprodukter osv, så det blir selvsagt noe sukker i hverdagen.

Det vi sjelden/aldri spiser hos oss er sukret youghurt, frokostblanding, bakverk med mye fint mel, dessert med tilsatt sukker, enkelte påleggstyper med høyt innhold av sukker, osv

For oss handler det kanskje ikke så mye om hvilke matvarer vi ikke spiser, det handler nok heller om hvor ofte og mye vi spiser.

For å svare på spørsmålet ditt så spiser vi da grøt, svært grovt brød, vanlig middag, dessert som består av bær el., mao ganske vanlig mat. Som snacks og til kos har vi ofte smoothie, nøtter, friske bær, frukt osv. Vi voksne spiser litt snop innimellom, men Knerten er for liten til det enda. I selskap spiser vi det som blir servert, og jeg er veldig glad i sjokoladekake.

Jeg har ikke sansen for kunstig søtning, så vi bruker sukker hvis noe skal smake søtt, men det er altså sjelden vi lager slik mat.

Jeg er av og til overrasket over hvor mange som synes sukker i hverdagen er ok og tror det er kjempedrastisk (og nærmest traumatisk for barna) å kutte ned på sukker. Det er jo bare små, enkle vaner det dreier seg om, slett ingen radikal omlegging av livsstil.

Skrevet

Signerer her.

Skrevet

Frukt,bær,leverpostei og makrell i tomat inneholder nok sukker. Det er ikke nødvendig å tilsette sukker utover det.

Sukker er ikke ok !! Barn som vokser opp i dag er spådd forventet kortere levealder enn tidligere generasjoner grunnet eksplosjon i sukkerinntaket. Barnemishandling å gi barna mye sukker mener jeg!

Skrevet

Hvordan har jeg fått 3 samme innlegg?? :P

Skrevet

Jeg tror ikke det har mest med sukker å gjøre, men ferdigmaten. Ikke nødvendigvis McDonald, men halvfabrikata. Middag og mat ellers som er kjapp å lage, og som er full av fett, salt og andre ting som vi ikke tenker på. Mitt inntrykk er at de færreste lager mat fra bunnen av. Det er noe våre foreldre gjorde. Det går i Toro, Knorr, ketchup og Finnsbråten. Selv er vi restriktive med søtsaker til vår 1 1/2-åring. Ser overhode ikke poenget med å gi et så lite barn søtsaker når han ikke har noen som helst formening om hva det er. Verre blir det nok når språket hans kommer seg og han får med seg hva andre barn får på lørdager, og på hverdager.

Dersom jeg da er en "sukkernekter", så får han brødskive med smørbart pålegg (ellers spiser han bare pålegget og ikke skiva), middag laget fra bunnen, frukt, vann og melk. Han bestikkes også med kjeks når nøden er stor ;-) Her i huset er det også veldig lite sjokolade, potetgull og brus. Ikke fordi vi er så utrolig opptatt av helsekost, men fordi vi rett og slett ikke har det som vane, eller som et behov. Vanene til foreldrene preger jo også barna, så slik sett er det jo bra at vi knapt spiser søtsaker selv. Selv om vi er strenge på godteriet, så får vi alikevel ikke hysterisk anfall når vi får vite at arvingen har fått is i av andre en sjelden gang

Skrevet

Jeg vil ikke kalle meg selv en "sukkernekter", men er opptatt av å ikke gi ungene (eller oss voksne) mat/drikke med unødvendig mye sukker i. Det er jo sukker i det aller meste - fra leverpostei og ketchup til brus og is. Jeg er som sagt, langt fra fanatisk, men opptatt av å kutte ned på sukkerbruken der jeg kan - men gir ungene is inni mellom, brus og litt godteri på lørdagene, nugatti i helgene og ellers spiser vi det vi får servert i besøker. Jeg gir dem vann som tørstedrikk, pålegg som leverpostei, hvitost, skinke, salami ol på grove brødskiver eller rundtstykker, frokostblanding (da velger vi stort sett Havre-eller rug Fras, All Bran eller Havregryn), de får så mye frukt de vil ha, rosiner inni mellom og ellers "vanlig" middagsmat som kylling-og kakun pølser, fiskekaker, fiskepudding, retter med karbaoadedeig (spaghetti og kjøttsaus, lasagne, gryteretter ol), hjemmelaget pizza med grov bunn, kyllinfilet eller grillet kylling ol. I og med at det er endel sukker i vanlige matvarer er det greit å prøve å unngå masse ekstra sukker i hverdagen - men alt med måte - både voksne og unger får kose seg med brus og godteri i helgene og til fest;-)

Skrevet

Det er forresten flere ting vi sjelden/aldri spiser: brus, saft, nektar, kjeks med sukker. Dette er ting vi aldri kjøper, men hender vi spiser hvis vi blir servert borte.

Skrevet

Tar ikke jeg feil, så trenger ett barn og voksne i normal aktivitet karbohydrater. Mine unger blir ikke gitt sukker fordi jeg mener de har behov for det. Vet utmerket godt at karbohydrater nok får de i ett vanlig sunt kosthold. Men å ha med saft på tur eller brødskive med nugatti på, har jeg overhode ingen problemer med. Jeg tror faktisk at mangel på bevegelse er ett langt større problem enn en brødskive med syltetøy eller nugatti innimellom. Å treffe ett barn i skauen her hjemme er ett like sjeldent syn som å se ulv.

Skrevet

Jeg tør påstå at ingen av dere klarer en uke uten sukker i maten.Dette fordi det er sukker i nesten alt.Joda,det er ikke sukker i kaffe og agurk,men lykke til hihi.

Jeg prøver å holde igjen på godteri her i huset.Som sagt i tidligere tråder er jeg selv totalt avhengig av sjokolade,og ser derfor på det som "farlig". Jeg regner sjokoladepålegg som godteri.

Jeg tror mye av overvektsproblemene som barn har nå er mye pga aktivitetsnivået. Vi voksne kjører dem jo til alt.Og de får ikke lov til å sykle til skolen før 4 kl,så da må man nesten kjøre.For man vet jo aldri tid en 1 klassing kommer frem:-S

Så på kvelden er det matlagning,lekser,sosialt samvære med barna og leggetid.

Tiden strekker ikke til og latskapen lenge leve:-(

Skrevet

Jeg er overhodet ingen "sukkernekter" hehe, men alt med måte. Mannen min har diabetes i familien og det vil vi gjerne styre unna. Vi er heller ikke noe glad i søte pålegg på maten (nugatti, syltetøy, prim), favoritten min for tiden er rugbrød med leverpostei og rødbeter. nam:-)

En ting som jeg så ble nevnt over her er ketchup. Etter det siste jeg har hørt så er det faktisk veldig sunt. Ja det er mye sukker i det, og ja det er sterkt for magen. men alt med måte. Det inneholder også mange gode ting.

Vi må heller ikke bli så fanatiske at vi ikke tillatter oss noe godt i helga. Noe godt kan også være grønnsaksdipp:-) men det blir som oftest sjokolade...

Ta heller med ungene ut i skogen fra de er bittesmå. Lær de alle skogens hemmeligheter og ikke minst ulendt terreng. Det tror jeg i mye større grad vil bidra til interressen for en sunn livsstil enn å nekte de alt søtt.

Skrevet

Ja, det er jeg helt enig i - aktivitet kombinert med et normalt sy\unt kosthold, og helgekos, er det beste etter min mening. Nå er heldigvis våre små veldig aktive. Mye turgåing både i bhg og på skole. Gutten i 1. klasse er på SFO og spiller fotball til han er svett når han hentes og løper ut for å fortsette på dette med en gang vi kommer hjem, før middagen er klar;-) Ellers tar vi ungene mye med på tur i helgene og i ferier. Syns det er veldig greit at de koser seg like mye ute på tur og med aktiv lek som å sitte foran tv eller dataspill:-)

Skrevet

Nå tror jeg ikke mangel på sukker er det største problemet for unger i dag, og jeg tror heller ikke "sukkernekterne" er de foreldrene som har de mest overvektige barna.

Her er vi måteholdne med sukker. Vi voksne holder oss for tiden så godt unna alt av sukker som vi kan, mens ungen får i seg sukker via brød med smørepålegg, frukt og juice av og til. I tillegg får hun en liten neve lørdagsgodt hver lørdan, samt kake til fest og is på varme sommerdager. Brus får hun ikke, med mindre det blir servert i selskap. Ingen av oss voksne drikker brus, og hun er superfornøyd med Farris til lørdagskosen. Noen vil nok synes at vi er ganske restriktive (foreldrene mine synes ihvertfall at vi er helt håpløse), men slik det er nå har vi et barn som virkelig setter pris på det hun får. Hun er glad i sunn mat og drikke uten sukker.

Vi er forøvrig også ute og klatrer i trærne, svinger oss i valsen og går turer i skog og mark. På samme måte som mine bekjente med barn som ikke har full frihet i godtehyllene og nugatti i skapet.

Dårlig kosthold og mangel på mosjon er nok begge medvirkende til overvektsproblematikken, og det er nok snarere slik at vi spiser mer sukker enn noensinne. På samme måte som at vi spiser mer av det meste annet også.

Skrevet

At vi i vår familie er konservative ift sukker har forsåvidt ikke noe med fedme å gjøre. Det er først og fremst fordi jeg tror på å tilføre kroppen de næringsstoffene den trenger. Mulig du mistror meg, men jeg mener faktisk ærlig og oppriktig at jeg føler meg i bedre form og med mye mer overskudd med det kostholdet vi har. Det er mange ting i kroppen vår som påvirkes negativt av sukker selv om det ikke synes utenpå som fedme.

Helt enig i at alle bør komme seg mer ut i skauen. Jeg har selv vokst opp på landet i et hus i skauen... Men det utelukker ikke å være bevisst ift kosthold for min del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...