Gå til innhold

Hvem blir invitert til bursdag i deres barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok jente mi inn i barnehagen idag, hun er nettopp blitt 3 år og har nylig begynt i stor avdeling. Det var invitasjoner i noen hyller til bursdag. Jeg merket at jenta mi ble lei seg (hun hadde ikke fått) og jeg forstod på personalet at det var vanlig at de på samme alderstrinn ble invitert, og denne gutten ble da 4 og gikk ett trinn over henne. Helt greit det da, men ble jo litt lei meg når jeg så jenta mi lei seg (men jeg er litt overfølsom da).

Hvordan gjør de det i deres barnehage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forresten 19 barn i avdelingen.

Skrevet

I vår bhg (eller på vår avdeling - jeg vet ikke hva de andre avd gjør;-)) har det vært vanlig å invitere alle på avdelingen eller bare gutter og jenter. Tror de var 19 på avdelingen da vi inviterte alle i gutten vår sin bursdag.

Skrevet

Det kan løses så enkelt som at det ikke er lov til å dele ut innbydelser i barnehagen, men evt sendes i post e.l. -Det er ganske vanlig både på skole og barnehage at det gjøres på denne måten :-)!!!

Skrevet

Barnehagen min yngste bynte i nå i august har enda ikke blitt enige om hva de sier er greit å ikke. Den er helt ny, så de ansatte er vant til veldig forskjellige ting.

Normen der begge gutta gikk i barnehage før var: hele avdelingen, alle av samme kjønn eller de født samme året som bursdagsbarnet.

Er ikke alle som har plass til å ha 19unger hjemme hos seg, så da kan ikke alle inviteres.

Noen barnehager er det lov å henge opp invitasjoner. I andre leveres de til de ansatte som igjen leverer til foreldrene ved levering/henting! Og i noen må man ta det helt privat og nå i starten av barnehage året er det veldig vanskelig når det ikke er delt ut telefonlister osv.

Personlig mener jeg at ungene har godt av å lære tidlig at ikke alle kan være med på alt eller få alt. At du som mamma synes det er trist at jenta di blir lei seg går på deg og hun plukker fort opp at mamma også reagerer. Det er ditt ansvar som voksen å forklare situasjonen som best du kan. Dette blir garantert ikke siste gang jenta di ikke er invitert i en bursdag, så ikke gjør en greie ut av at siden hun ikke er invitert så skal dere gjøre noe spesielt den dagen bursdagen feires. Da graver du bare din egen grav å skaffer det utrolig mye ekstra arbeid og utgifter i årene som kommer.

Skrevet

I vår bhg er det egentlig ikke lov til å levere innbydelser i bhg, men jeg ser noen gjør det alikevel, og må si det irriterer meg veldig.

Men, veldig mange er flink og sender sms i stedet.

Her er det vanlig å invitere alle gutta eller alle jentene på gruppa si.

Skrevet

Hos oss er det vanlig å invitere de i samme aldersgruppe. Nå er de så få jenter på samme alderstrinn at det blir nok alle jentene på hele avdelingen tenker jeg.

Mi eldste inviterte alle i skolestarterklubben, både jenter og gutter. Minsta mi nå er skikkelig jente, jente så det blir alle jentene på avdelingen vil jeg tro.

Skrevet

Var bare litt nysgjerrig på hva som er "vanlig", men er enig med innlegget ditt Verbena. Man må jo bare lære at slik er det, alle kan ikke alltid være med. Jeg håper og tror at jeg klarte å skjule følelsene mine, for jeg var helt normal i barnehagen og det var ute i bilen at jeg pustet dypt ut. Men når det er sagt, er jeg en ganske følsom (overfølsom) person så tror nok jeg skal slite litt med å skjule alle følelsene mine. Men får takle det så godt jeg kan.

Jeg skal definitivt snakke litt med henne senere i dag om hvordan bare de som er 4 år ble invitert denne gangen, jeg pleier å ta opp tema som hun kanskje vil snakke om, men vil heller ikke overanalysere situasjonen.

Når det gjelder det å gi invitasjoner privat, så tenkte jeg at det kunne være en ide, men på den annen side snakker vel barna om bursdagen (i hvert fall de som er blitt 5), og igjen, kanskje man ikke alltid skal skjule alt for barna.

Skrevet

I vår barnehage får de ansatte ansvaret med å levere ut innbydelsene til foreldrene ved levering/henting. Veldig grei ordning. Sønnen vår på 4 var på bursdag igår til en sisteårsgutt, altså året eldre enn vår, men sønnen vår er eneste gutt på 4 på avd, så han har alltid lekt sammen med de guttene som er et år eldre. Jeg hadde nok syns det hadde vært rart om han ikke hadde blitt invitert, for bursdagsbarnet er som sønnen vår selv sier "bestevennen min". Så akkurat der er jeg glad ikke foreldrene var veldig nazi på alder osv. Det var veldig naturlig hele greia, ingen fornærma treåringer/jenter.

De går jo hele dagen i bhg og snakker om bursdagen og om at de gleder seg, så det må være værre å be ungene ikke snakke om det fordi noen ikke er bedt tenker jeg da. Ungene tar det som regel veldig greit. Og ikke minst, de syns selv det er veldig stas å få være med og levere innbydelser, sammen med den ansatte, til kompiser/venninner i bhg, og det må jo være lov :)

Skrevet

I bhg til sønnen min er det vel ikke regler på det. Han begynte for 3 uker siden, men har allerede blitt bedt i 2 bursdager. Den ene innbydelsen fikk han i posten, men vet ikke om det er fordi vi hadde 1 uke ferie uka etter at han startet. Den andre innbydelsen fikk han i hylla si i bhg.

I den ene bursdagen var det alle gutta på avd. I den andre er det hele avd på 24 stk.

I den forrige bhg han gikk i, kom han i bhg og fikk høre av alle jentene at de skulle i bursdag til en annen jente på avd. Da hang det ikke invitasjoner på plassen, men alle gikk jo uansett rundt og pratet om det. Han ble litt lei seg, men jeg forklarte at det kun var jenter som hadde blitt bedt og at det er ikke alle som har plass til alle barna på avd hjemme hos seg, og da var det greit.

I datteren min sin bhg er det ikke regler på det (hun går på småbarnavd med bare 12 barn). Hun fikk innbydelse i hylla si og der var alle på avd. bedt. Hun hadde uansett ikke skjønt noe av det da, hun var bare 1,5 år på den tiden.

Skrevet

Tror jeg aldri har opplevd at ikke alle blir bedt.

Er 18 barn, men alle kommer jo aldri.

Skrevet

Vi ber inn jentene på samme alderstrinnet da jenta vår feirer bursdag, samt et par andre jenter som hun selv blir bedt til:)

Skrevet

I vår barnehage er det ikke lov å legge invitasjonen i barnehagen, nettopp fordi endel har blitt lei seg fordi de ikke er bedt osv. Jeg har bedt somregel bedt guttene på samme alder, ber endel barn utenfor barnehagen også så blir fort mange pluss at sønnen min ikke har lekt så mye med jentene heller.

Har opplevd at hele avdelingen bortsett fra 3 gutter ikke har blitt bedt og det syns jeg er tankeløst av foreldrene og utelate såpass få. ( er 16 totalt)

Skrevet

Vi inviterer alle guttene i vår sønns årskull. Av den enkle grunn at vi ikke har plass til evt 18-19 barn, men 9-10 kan vi ha plass til. Hadde vi hatt bedre plass (mer enn 60 kvadrat) hadde vi invitert alle barna på samme årskull.

Skrevet

Her inviteres alle barna (både gutter og jenter) på samme årstrinn. Fungerer veldig greit synes jeg, har aldri opplevd sure miner pga det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...