Gå til innhold

Er det ikke litt uhøflig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

- å først si jatakk til å komme i et utdrikningslag, der aktiviteter og kostnader legges opp etter antall personer man forventer skal delta, for så å gi beskjed om at man IKKE kan komme 20 minutter før det hele starter?

Og ikke ha annen begrunnelse enn at man ikke har penger?

Jeg tenker liksom at det gjerne er noe det går an å planlegge litt bedre når man faktisk vet om dette flere mnd i forveien..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ganske vanlig å betale lenge før utdrikningslaget vel? Det har vi alltid gjort. Er jo umulig å planlegge et utdrikningslag uten et skikkelig budsjett, og det har man ikke før folk har betalt. Jeg jobber med økonomi, så er litt streng.. :-)

Men dårlig gjort å melde avbud 20 min før ja. Da ville jeg gitt vedkommende et beløp og et kontonr.

Skrevet

Jeg meldte avbud halvanne uke før det skulle være. Da hadde jeg fått vite prisen dagen før (som forøvrig var på 850,-) Var ikke sjans i havet at det kunne gå. Måtte ha reisepenger også siden dette holdt sted i bergen (jeg bor i oslo)

Da ble det MANGE sure miner. Så det er litt av kvart folk blir sinte over.

Skrevet

Dersom man har takket ja og kostnadene har blit beregnet ut i fra antallet som kommer, så betaler man sin del dersom man ikke kan gå. Dersom man ikke gjør de, blir utgiftene større for de andre. Har gjort det selv en gang. Det var litt sure penger, men falt meg virkelig ikke inn å la være å betale min del!

Skrevet

Man beregner da ikke at en student med barn skal betale 850,-?

Skrevet

Hvor mye penger er det snakk om?

Jeg synes nemlig det er uhøflig å bestemme at det skal koste oppunder 1000 kr å være med på å feire en venn/slektning (i tillegg til det det koster å dra i bryllupet), for så å bli sur når vennens/slektningens økonomiske situasjon ikke er identisk med ens egen.

Pengemangel kan dessuten være en unnskyldning for noe annet som er vanskeligere å fortelle om. Det kan du ikke vite.

Skrevet

Det er greit nok dersom man takker nei når man får vite prisen, så sant man har gitt beskjed at man må ta forbehold om prisen. Men det er ikke greit å si at man skal være med og betale sin andel, for så å trekke seg og ikke betale.

Tror ofte ikke forlovere tenker over at noen av oss har dårlig råd. Jeg er student og alenemor til to. Da en nær venninne skulel gifte seg, ga forlover beskjed om at det ville komme på 900,- per person. Da måtte jeg takke nei, for reise kom i tillegg. Den gangen jeg betalte hadde jeg sagt at jeg skulle være med, men ble syk og kunen ikke gå. Da betalte jeg, for aktivitetene var alt lagt opp, og hvis ikek jeg hadde betalt hadde det blitt mer på de andre.

Skrevet

Dette er noe som det ble invitert til for noen mnd siden, og personen takket ja da. Man fikk opplyst et beløp (ca 500 kr) flere dager i forveien. Det ble også sagt at dette beløpet ikke måtte betales på dagen, men at man kunne vente til man evt fikk lønn osv.

Denne personen er ikke student, og heller ikke alenemor.

Jeg mener da at når man vet man skal i et utdrikningslag flere mnd i forveien, så legger man av penger til det.

Eller man takker nei- og hvertfall FØR 20 min før det hele starter. Man kunne feks sagt ifra når man fikk vite hvor mye det kom til å koste at det ble litt for dyrt. Men denne personen sa ingenting.

Så nå blir det dyrere for oss andre, og det er også surt for forloveren som har jobba med å få dette til. Og ikke minst for bruden som liksom skal være en venninne.

Skrevet

Vel, det kan hende, men det er nå likevel uhøflig å sifra på så kort varsel.

Skrevet

Hvis man har sagt ja til å være med på et spleiselag, som utdrikningslag jo er, så har man forpliktet seg. Da betaler man selvsagt enten man kommer eller ikke.

Skrevet

Jeg har vært litt på den andre siden. Måtte melde avbud på utdriningslag 30 min før det startet. Betalte selvsagt. Men problemet var at jeg skulle være sjafør, og de dermed fik store problemer med å gjennomføre fordi jeg ikke kom.

De andre på utdrikningslaget og spesielt forloveren ble piss forbannet. Og var direkte ekkle mot meg i bryllupet.

Jeg jente ingen av dem særlig godt. Bruden var en barndomsvenninne. Hun fikk vite grunnen til at jeg ikke kunne. Og var overhodet ikke sur.

Jeg fortalte aldri den virelige grunnen til de andre. Ville ikke.

Grunnen var da at jeg var 11 uker på vei. Begynte å blø natten til den dagen utdrikningslaget var. Og måtte på syehuset for utsrapning i stedet for utdrikningslag:(

Skrevet

Det skjønner jeg, men i dette tilfellet vet jeg at det var økonomien som var grunnen, uten at jeg ønsker å utdype det mer.

Skrevet

Og forøvrig ble ikke bruden informert om noen ting. Hun har ikke hørt fra dette mennesket på lang tid.

Skrevet

Siden jeg sliter med en kronisk sykdom som til tider slår ned som lyn fra klar himmel har jeg ved et par tilfeller måtte avlyse på kort varsel når det gjelder utdrikkningslag.

Da har jeg med glede betalt min del. Mest fordi jeg har tenkt at bruden skal få det opplegget som det er lagt opp til og kose seg selv om jeg ikke får blitt med.

Ved et par tilfeller har forloveren tatt litt vel av når det gjelder planlegging og jeg har syntes det har blitt for dyrt (1500 kr den ene gangen). Da har jeg sagt i fra at jeg ikke kommer i god tid og gitt beskjed om at det har vært av økonomiske årsaker. Ene gangen var vi så mange som meldte avbud at hun tok hintet og laget et flott utdrikkningslag men billigere. Andre gangen dro jeg ikke. Jeg fikk regning på e-post i ettertid med beskjed om at jeg i det minste kunne være med på å spleise på utgiftene til bruden.

Skal du avlyse kort tid før så burde det være sykdom ol. Ikke økonomi, ikke når du har visst om prisen i lang tid. Det er nå i alle fall min mening

I min mening var det skikkelig uhøflig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...