Gå til innhold

Hvorfor får man svangerskapsforgiftning??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje veldig dumt spør, men legen sa at jeg mulig har begynnt og få det, men må vente på at prøvene er ferdig i morgen.

Jeg vet jo at det er farlig men hva gjør legene om man får det ??

håper på seriøse svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor man får det er det ingen som vet.... Begynnende svangerskapsforgiftning behøver ikke nødvendigvis å være farlig, men da følges det nøye med på utviklingen videre i svagerskapet. Hva slags prøver har du tatt som ikke gir svar før i morgen?

Jeg har hatt begynnende svangerskapsforgiftning i to svangerskap. Første gang startet dette først de siste ukene, og det gikk veldig fint. Andre gang var det litt alvorligere, hadde forhøyede leververdier og skyhøyt blodtrykk, og måtte forløse med KS tre uker før termin. Jeg ble veldig dårlig, måtte gå på blodtrykksmedisiner en stund etterpå, men babyen gikk det fint med ;-)

Jeg merket det mest på vannmengden i kroppen, sinnsyke mengder vann, også fikk jeg skikkelig kløe den andre gangen..

Som sagt så behøver det ikke være farlig :-) Hvor langt på vei er du?

Lykke til :-)

Skrevet

Hvilke prøver for å bekrefte svangerskapsforgiftning får man ikke svar på på dagen??

Skrevet

Tegn på begynnende svangerskapsforgiftning er høyt BT, Proteiner i urinen og ødemer. Separat er ikke disse tingene spesielt farlig, men sammen kan de være tegn på svangerskapsforgiftning. Ved høyt BT er det først og fremst undertrykket som er farlig.

Ved mistanke om svangerskapsforgiftening er det nromalt at den gavide sendes til gyn for sparkeprøve og ekg (er det det det heter) samt blodprøver for å sjekke leververdiene. Hvis leververdiene begynner å blir dårlig, blir mor gjerne lagt inn til observasjon. Det er også vanlig at man tar UL for å sjekke morkake og blodgjennomstrømningen i navlestrengen.

Leverprøver får man gjerne svar på etter et par timer på gyn. ved mistanke om svangerskapsforgiftningn venter man ikke til neste dag med å få svar.......

Skrevet

Åh! Hva er det med leververdiene, da? Har svangerskapsforgiftning noen forbindelse med leveren?

Skrevet

Ja, svangerskapsforgiftning kan gå på leveren...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...