Gå til innhold

Fengselsskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som har noe å komme med innen dette yrket?

Vurderer å søke, mye pga lønn under utdanning, og at jeg synes det virker spennende.Har tre små barn, er 28 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske strenge opptakskrav.

Så er det undervisning samt prakis:)

Mer vet jeg ikke...

Skrevet

Jeg kan komme med noe, men jeg sitter faktisk på jobb nå og har ikke tid til å skrive så mye. Men jeg kan svare ikveld :)

Skrevet

Takk for det;) setter pris på en del informasjon.

Skrevet

har ikke så mye info, men har en venninne som har gått der og er veldiig fornøyd. hun har også barn og er 30 år nå. hun sa forresten at de fysiske opptakskravene ikke er så skumle som de kan høres ut. hvis man er i normal form så burde det gå greit (hun er ingen treningsfanatiker). men jobben kan være ganske tung psykisk. kommer selvfølgelig an på videre jobb, hvilke avdeling og slikt, men hun venninna mi sier at hun daglig blir trua på livet av ustabile innsatte. der hun jobber er det folk som sitter inne med grove voldsdommer bl a og mye narkotikaavhengighet. Men igjen så er det kanskje en del av utdanningen og lære seg å takle dette.

mannen min vurderte og søke, og hadde nok gjort det hadde det ikke vært for at han ikke har førerkort. så først må han ta lappen og så kan han vurdere det på nytt.

jaja, det var vel det jeg hadde og si.

Skrevet

Heisann

Jeg er selv utdannet f.betjent. F

For noen kan opptakskravene virke vanskelig, for andre ikke. Den fysiske biten går greit for de aller fleste. Den må man bestå for å komme videre til intervju. Der er det ikke vits i å være noe annet enn den du er. Og hvis man ikke vet svaret på spørsmålet så svarer man helt ærlig at man ikke vet. Fengselsskolen ønsker alle mulige forskjellige folk for å gjenspeile samfunnet forøvrig. De vil ikke ha et sett like folk, så det er ikke noe poeng å sammenligne hva andre har gjort.

Jeg syns opptaksprøven gikk veldig greit. I ettertid er det folk som har kommet inn på skolen som jeg absolutt ikke mener burde vært der, mens andre som egner seg kjempegodt ikke har kommet inn. Så hvordan man skal opptre på en opptaksprøve er det ikke noe fasitsvar på.

Når det kommer til selve yrket og utdanningen forøvrig, så er man nødt til å være villig til å flytte på seg. Mange krysser av for dette på søknaden, men så blir de litt snurte når de plutselig ikke får pliktår eller prakisplass på det stedet de ønsket. Så være åpen for flytting, selv om de med barn blir prioritert først. Det er aldri noen garanti for at du kommer dit du ønsker. Teoriåret (2.året) er i Oslo.

Yrket i seg selv er ganske komplekst og kan ikke forklares fullstendig. Det er lett å forklare rutiner som at vi holder orden og oversikt på avdeling. I tillegg skal man være kontaktbetjenter for en eller flere fanger. Kontaktbetjenten skal være et bindeledd mellom innsatte og fengslet eller andre viktige instanser som f.eks NAV.

Fengselshverdagen er mye styrt av rutiner. Samtidig jobber man med et litt spesielt klientell som gjør at hverdagen ikke blir helt lik likevel. Rollen som fengselsbetjent er også kompleks. Det kan være vanskelig samkjøre rollen som "vokter" og "miljøarbeider". I det ene øyeblikket må du kanskje sette foten ned og være streng med en innsatt, mens i neste øyeblikk skal du kanskje ha en fortrolig samtale med vedkommende. Å balansere disse rollene kan være en utfordring for noen. Her gjelder det virkelig å holde tunga rett i munnen og ikke la seg provosere. For man vil stadig oppleve mye frekke kommentarer og spesielle væremåter. De fleste innsatte er veldig OK, men mange vet ikke helt hvordan de skal te seg sosialt. Det er viktig å beholde roen og man trenger en stor dose empati i denne jobben. Det nytter ikke å være tøff og kjepphøy, selv om det finnes betjenter som er av det slaget også.

Selv trives jeg godt på jobb. Jeg er nok litt usikker på om yrket er riktig for meg, men det handler mer om at jeg kanskje har funnet andre yrker som passer meg bedre. Jeg syns det er utrolig vanskelig å utrette så mye som betjent når de aller fleste dommer er på rundt 3 mnd. Det er egentlig lite man får gjort på en så kort periode. På Ila landsfengsel er nok dette litt annerledes, siden de har innsatte på dommer på flere år, eller er i forvaring.

Man bør like å jobbe i turnus, noe jeg trives veldig godt med. Jeg synes også det er et fantastisk miljø i Kriminalomsorgen blant ansatte. I en undersøkelse blant alle fengsler i Norge viser det seg at de aller fleste er veldig fornøyd med arbeidsmiljøet rundt om i Norges fengsler, men unntak finnes nok.

Hvordan man ellers opplever fengselshverdagen kommer an på hvilke type fengsel man jobber på. Jeg har inntrykk av at få sliter psykisk med jobben, forutenom de som har opplevd traumatiske ting, men det er faktisk ikke så ofte det skjer. Fengselshverdagen går som regel veldig greit. Hvis det er noen som sliter psykisk, så er det sjelden pågrunn av yrket, men pågrunn av konflikter på jobb, blant ansatte og ledelse f.eks. Noe man kan oppleve i alle yrker.

Ellers vil jeg anbefale å søke. Man taper ihvertfall ikke noe økonomisk på det, mtp studielån. Man lærer mye om seg selv og andre. Man støter på utrolige mange mennesker og skjebner, så den erfaringen man opparbeider seg i dette yrket kommer alltid godt med videre.

Har du lest på kriminalomsorgen.no og krus.no ??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...