Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 Det jeg kommer på i farta er: muggost/myke oster, spekemat, for mye kaffe og sukker. Ikke så bra å ligge i badekar (hvordan er det med bading i basseng?). Å gå på ski kan gå ut over bekkenet. Ikke løfte tungt (hvor mye er det snakk om?) Ikke røyk og alkohol selvfølgelig. Ikke kose med katter, eller ta i kattebæsj. Ikke farge håret. Være forsiktig med utenlandske urte-teer.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #2 Skrevet 30. august 2010 Jeg drikker kaffe, bader i badekar(nesten hver dag-elsker det) og hvorsomhelst ellers det måtte by seg en anledning, løfter barna mine, handleposer, barnevogn, hundemat, kattemat/sand(tror det skal være ganske så tungt før det er farlig), koser med kattene mine og farger håret....har faktisk gått på ski også..Venter nr 6 og har aldri hatt noen problemer... Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #4 Skrevet 30. august 2010 Røyk, alkohol og ethvert annet rusmiddel. Det er stygt, farlig og slemt mot babyen.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #5 Skrevet 30. august 2010 "Ikke så bra å ligge i badekar (hvordan er det med bading i basseng?)" En kan fint bade i badekar bare man passer på at vannet ikke er for varmt. Å bade i basseng og svømme er god trening når man er gravid. Når slimproppen går skal man holde seg unna offentlige basseng, men utenom det er det ingen fare. "Å gå på ski kan gå ut over bekkenet" Å gå på ski kan også være fin mosjon for den gravide. Dette er noe man selv må kjenne på og hvor mye man orker. "Ikke løfte tungt (hvor mye er det snakk om?)" Man kan fint løfte selv om man er gravid. For å passe på rygg og bekken er det greit å ikke løfte så alt for tungt og at man løfter riktig. "Ikke kose med katter, eller ta i kattebæsj" Man kan fint kose meg katter og så lenge man ikke spiser kattebæsjen så er det ingen fare. God håndhygiene er viktig (gravid eller ikke) "Ikke farge håret" Farging av hår er det litt delte meninger om. Å bleke anbefales ikke, men det fins fine hårfarger med naturlige ingredienser man kan bruke når man er gravid.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #6 Skrevet 30. august 2010 den største "dødssynd" er vel "og lytte til kroppen", samme hva den sier. Man TRENGER ikke en stor pose potetgull og en liter cola, selv om kroppen "Krever det": Man TRENGER ikke sove 6 timer mer i døgnet, selv om man føler seg konstant trett i perioder..en liten halvtime på sofaen om ettermiddagen er ofte nok. Man TRENGER ikke la være og trene fordi man ikke har lyst,- man trener jo om man ikke har lyst når man IKKE er gravid. At kroppen krever at man slutter med alle sine "vedlikeholdsrutiner" fordi man kan "fikse det" når ungen er ute, er ikke sant..Man trenger og ta vare på seg selv, trene, spise sundt og noen gang trene npr man ikke føler for det, spise det man har MINST lyst på og hoppe over ettermiddagshvilen for å gjøre noe annet man skulle ha gjort...SELV om man er gravid.... Ellers så er jeg veldig mot røyk og alkohol (ognarkotika), men utenom det så tror jeg det meste går bra...) Enkelt sagt, lev osm før, kutt ut det man ikke har godt av når man ikke er gravid, så er man dobbelsikret
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #7 Skrevet 30. august 2010 I et friskt svangerskap kan man gjøre alt du nevner, bortsett fra det med muggost og spekemat (og i det ligger rått kjøtt som fenalår, ikke salami) samt selvsagt røyl ol.. Ja te'en skal jeg ikke bgi meg ut på for det drikker jeg ikke. Hårfarge er HELT trygt så lenge du farger med henna/indigo og ligger unna dritten man får på cubus/rema/parfymeri/frisør.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #8 Skrevet 30. august 2010 Salami regnes som spekemat jo, og bør i likhet med bl.a. fårepølse ikke spises av gravide. At ikke de fleste har fått med seg dette ennå overrasker meg litt..da det omtrent skrives om det hver dag på disse sidene, og er noe jeg regner med de fleste jordmødre informerer om på kontroll.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #9 Skrevet 30. august 2010 Det er bare tull det du sier. Hvis du gidder sette deg inn i temaet vil du oppdage at salami er trygt her i Norge,
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #10 Skrevet 30. august 2010 Det kommer an på hvem man spør. Gilde mener det er trygt å spise deres Salami. Matportalen på sin side anbefaler at gravide ikke skal spise det. Så da kommer det an på hvem man stoler på......
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #11 Skrevet 30. august 2010 Stoler ikke så mye på Gilde at jeg gambler med livet til baby. Så jeg holdt meg unna salami da jeg var gravid. Salami er ikke så forbanna godt og inneholder masse fett så jeg klarte fint å la være å spise det
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #12 Skrevet 30. august 2010 Ost er jeg ikke glad i. Spist spekemat alle svangerskap. Caffe Latte og kaffe hver dag, mye sjokolade (noe som gir utslag på urinprøvene...), Bader både i basseng og boblekar, går mye på ski. Sist gang gikk jeg itl 14 dager før fødsel. En mil eller mer hver gang. Tungt har jeg løftet frem til ca 6 mnd. Med tungt mener jeg vekter, pers på 82,5 kg i benken. Trent styrke nesten helt frem til fødsel. Ellers bært som vanlig ellers (ved, unger, barnevogn nameit). Et gladd rødvin i ny og ned til god mat. Katter liker jeg ikke, så ikke hatt kontakt med. Farge håret gjør jeg heller ikke, heller ikke drikke utenlandske urteteer. Har 3 velskapte barn og er i god form :-) Ski er god trening for bekken, bare ikke gå fiskebein, plog eller fall om du er plaget med bekkenløsning. Noe jeg ikke har vært.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå