Gå til innhold

Sykepleiere/hjelpepleiere i eldreomsorgen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gammel tante som er ganske dårlig og bor på sykehjem. Hun ligger ganske mye til sengs, og hun er slapp. Vil ikke spise. Hun er noe oppe og sitter i stol.

Det påfallende er, som jeg reagerer på. Er at når vi er på besøk og hun ligger til sengs, så mens vi prater, bir hun bare borte og stirrer tomt i luften, stopper å puste, men har noen rykkninger rundt munnen, litt i kroppen. Før hun så etter 1/2 til 1 minutt trekker pusten dypt, gisper etter luft. Så begynner hun å snakke igjen som normalt som at ingenting har hendt. Det ser ikke ut som hun sovner, virker mer som hun mister bevissthet. Jeg oppfatter dette som et dårlig tegn, men noen av de ansatte (uten å ha vært til stede og observert dette) påstår at dette er helt normalt hos eldre, at mange eldre har dette. Jeg vet ikke om jeg kan si meg enig om dette.

Dere som arbeider i eldreomsorgen, er dette normalt? Noe dere ofte ser? Synes det virker så rart, har aldri hørt om lignende før....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er hjelpepleier og jobber på sykehjem.

Jeg har sett såkalt pustestans hos eldre flere ganger, men som oftest i sammenheng med avslutningen på livet. Mange som er terminal kan få slike stans, og de kan ofte ha mer stans enn de puster. Rykninger kan også forekomme.Respirasjonsfrekvensen kan nok også være påvirket hos noen eldre, uten at det betyr at det går mot slutten. Jeg ville nok ha hørt på legen her, dette er normalt for endel eldre.

Skrevet

Jeg syns ikke dette høres normalt ut i det hele tatt. Jeg har jobbet som sykepleier i 13 år og det eneste gangene jeg har sett noe lignende er når en pasienten er døende men da våkner de ikke opp og snakker etter pustestoppet altså. Høres ikke normalt ut men spørsmålet er om det er noe som skal/kan behandles og hvor mye tanten din er plaget av det.

Men normalt er det ikke.

Skrevet

Du hjelpepleier som har svart her lenger oppe... er det mulig?

Apnoe-perioder på opptil 1 min er ikke normalt hos eldre.. herregud

Skrevet

Kan høres ut som blodtrykksfall some er normalt. Men kommer som oftes ved bevegelse og kjappe vendinger. Av og til kan det reguleres med medisiner om det er plagsomt. Er jo skummelt for de som ikke har tilsyn. Da kan de falle og slå seg.

Skrevet

Et godt tegn er det ikke, det kan tyde på hjertesvikt, men jeg har pasienter som har levd med dette i årevis..

Sykepleier

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...