Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 Jeg har store problemer med å bli trodd av leger. Om det kommer til sår hals eller psykiske problemer, gynekologi..nei det er ett fett. Flere leger har vist stor motvilje, rett og slett, for å hjelpe meg eller henvise meg videre. Hvorfor er det sånn da? Hva er det jeg gjør "galt"?? Vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette, for har utviklet legeskrekk av hele greiene. Når en må kjempe seg til en blodprøve for å bevise at det er halsbetennelse og ikke depresjon, blir nektet sykemelding som arbeidsledig, nektet henvisning til ultralyd da jeg oppdaget en hard klump i magen som vokste!!! Lista er så uendelig lang :-| Ja, jeg har litt uflaks så helsa mi er ikke på topp. Er regelrett uheldig til tider. Første time med ny lege, går som regel greit. Men etter noen besøk (oppfølging, nye ting eller hva det skulle være), så blir legen mer og mer reservert mot meg...dette har skjedd noen ganger nå. Har byttet fastlege noen ganger, men tør ikke mer. Går på sommeren eller når jeg vet legen min er borte, og noen andre er der. Det er vel meg det er noe galt med, når dette har skjedd flere ganger med flere leger!?!!? Er ikke sånn at jeg flyr til legen for hver minste lille ting. Men hadde en periode hvor jeg slet litt psykisk, og da blir det jo litt legebesøk da. Kan jeg for mye?! Hvis en sitter på informasjon selv, blir en automatisk "trygdesvindler" eller pillemisbruker? Har aldri bedt om en sykemelding eller noe form for piller som kan brukes til rus. Jeg er jo en ganske hyggelig og høflig person av meg, så ser ikke noe galt i oppførselen min Er så fortvilet....
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #2 Skrevet 30. august 2010 Kom deg så fort som mulig til hypokonderklinikken på Haukland i Bergen... Har du noen gang VÆRT virkelig syk? Hva skjedde med kulen i magen som vokste??
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #3 Skrevet 30. august 2010 Kulen i magen som vokste var en cyste på 12x15 cm da jeg endelig ble sendt til ul av en turnuslege... Er desverre ikke hypokonder og lager meg ikke diagnoser Men det er tydeligvis inntrykket jeg sender ut......må late som jeg vet mindre, tror jeg :-| spille dum.. funker på politiet, så kanskje leger også? (ja, har snakka meg utav bøter et par ganger)
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #5 Skrevet 30. august 2010 Du bør lese historien om Gunnar Utnes. Han har lagt alt ut på en blogg. Det er faktisk slik at om du har/blir mistenkt for å ha psykiske problemer av noe slag, vil det bli fokusert på det og du kan risikere at du ikke blir tatt alvorlig. I dette tilfellet døde han nesten, fordi legene hadde bestemt seg for at han var psykisk og ikke fysisk syk. Selv her inne på forumet foreslår jo folk øyeblikkelig at du er hypokonder og trenegr å lese den der selvhjelpsboka. Det er rett og slett fordi du nevnte psyken din i hovedinnlegget. Det er det folk henger seg opp i, utrolig nok. Håper du finner en lege som tar deg alvorlig, slik at du ikke trenger å plages med dette hos legen mer, og kan få sett på de fysiske tingene på lik linje med alle andre. Ønsker deg masse lykke til! Her er bloggen jeg snakket om. http://gunnar-utnes.blogspot.com/
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #6 Skrevet 30. august 2010 Tusen takk, 13:44. Det du sier her, er skummelt nok, veldig aktuelt! Har tross alt blitt sendt hjem med halsbetennelse og 39 i feber, på grunnlag at jeg var deprimert og var redd for å snakke (?) så all "hviskingen" gjorde at jeg ble sår i halsen.........!!! Legevakten gav penicillin, så jeg ble frisk. Bytte lege og "glemme" journalen, tro?? :-| HI
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #7 Skrevet 30. august 2010 Mange velger å ikke tro deg, fordi de selv ikke har opplevd at systemet feiler. Mange tror fullt og fast på at alt i velferdsstaten Norge er 100% perfekt, inntil den dagen de selv blir utsatt for noe. Selv da tror mange det er snakk om et engangstilfelle. Det er vel og bra at mange er fornøyd, men jeg synes vi skal ha litt mer fokus på medmenneskelighet og faktisk velge å tro på andre. Leger burde faktisk ta folk alvorlig, da det kan bli livsfarlig for pasienten om de tar feilvurderinger og kaller ting for psykisk når det er fysisk. Bytt lege snarest du, og funker ikke det så bytter du igjen. Om det blir stillt spørsmål rundt hvorfor du bytter lege, så si bare at du har blitt anbefalt den nye legen pga kortere ventetider, eller lignende. Ikke skriv den reelle grunnen da dette også kan forfølge deg og stemple deg som vanskelig. Hilsen en som aldri har hatt psykiske problemer, men som har sett hvordan andre som har det må kjempe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå