Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 Min fastlege flyttet fra mitt "nærlegekontor" til et annet som det er veldig kronglete for meg å komme til på. Så nå orker jeg ikke mer, og har nyttet tilbake til en annen lege som jobber på mitt "gamle#, nære legekontor. Da jeg skulle velge, var de mest populære såklart ikke ledige. En mannlig lege hadde mange pasienter men likevel noen ledige plasser, mens den eneste ledige kvinnelige legen hadde et utenlandskklingende navn. Hun hadde få pasienter fra før og masse ledig kapasitet. Jeg valgte henne. Jeg har lest at det er vanlig at leger med utenlandskklingende navn har færre pasienter fordi folk er skeptiske til deres evner i forhold til norske leger, og fordi man frykter språkproblemer. Det gjør egentlig ikke jeg, men hva tenker der om dette? Hadde dere valgt som jeg?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #2 Skrevet 30. august 2010 Opplevde nøyaktig det samme som deg, men med en annen slutt. Skulle til å bytte over til en mannlig utenlandsk lege, og ble frarådet dette fra flere som hadde vært hos han. Tok rådet, og fant en annen lege. Nå, tre måneder senere, kom det i avisen at han har blitt sakt opp og ikke får fortsette som lege her. Så da var det nok et riktig råd jeg fikk. Ellers mener jeg at man ikke skal diskriminere på grunn av noens navn. Men man kan være litt skeptisk til leger generelt, og alltid forhøre seg litt rundt om noen har erfaringer. Har også hatt dårlige, fullnorske leger. Vi kommer forøvrig inn i en tid nå, med flere og flere blandingsbarn, som vil utdanne seg til både det ene og det andre. Lille Ali Hussein kan være like norsk som mamman sin, og da skal han på lik linje med alle "norske navn" bli respektert i jobben sin. =)
valkyrien Skrevet 30. august 2010 #3 Skrevet 30. august 2010 Den forrige legen min var finsk. Hun er en dyktig lege, men jeg synes det ble slitsomt pga språket, så jeg byttet til slutt til en annen.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #4 Skrevet 30. august 2010 Jeg jobber for noen leger, hvor den ene er utenlandsk (h*n er bare turnuslege da, men likevel) Merker veldig "presset" hos pasienter i bygda som har leger på et legekontor i nærheten, hvor det bare er utenlanske leger. De har tilsammen nesten 1000 ledige plasser på sine lister, mens legene hos oss er fullbooka og enda litt til Man er nok skeptisk, hvertfall de eldre. de ønsker en norsk lege, men det er nok pga språket. Jeg kan også forstå at mange ønsker norske leger, fordi det er lettere å kommunisere med dem. Språket er en finurlig greie, og jeg opplever stadig at det er vanskelig med ironi f.eks med utenlanske mennesker.... Som sagt har vi nå en utenlansk turnuslege. Meget dyktig sådan, har vært lege i sitt eget hjemland i mange mange år, men må ha turnustiden her for å bli godkjent i norge. Jeg merker at jeg må anstrenge meg mye mer for å forstå , og å bli forstått..og jeg jobber bare med h'n, og slipper å forklare om ymse sykdommer og slikt
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #5 Skrevet 30. august 2010 Den beste lege jeg noen sinne har vært hos var dansk. Hun var helt utrolig dyktig. Men nå er jo ikke dansk vanskelig å forstå, det er jo nesten som en norsk dialekt. Er nok en anelse mer skeptisk til leger som kommer fra land utenfor eøs, og som kanskje ikke forstår hva jeg sier. Har vært hos noen av dem, som vikarer for min lege, og det var ikke like gøy. Men det går på språk da.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #6 Skrevet 30. august 2010 Jeg har tysk lege og det går veldig fint, men hun har problemer med å skjønne dialekt, så jeg må ofte forklare hva jeg mener på flere måter før hun forstår. Mine problemer med henne går mer på kjemi, men det er ikke så problematisk at jeg gidder å bytte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå