Gå til innhold

Er det noen trygdesvindlere her?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo!! Ingen som tør inrømme at de hat tatt imot stønad de ikke skulle hatt??

Ingen som ikke kjenner noen?

Eller er det det at der ikke finnes noen?

Skrevet

Det finnes enormt mange trygdesnyltere i dette landet. Og selvsagt er de fleste av dem du søker også snyltere, ikke "stakkars" samlivsbruddofre som på romantisk vis finner sammen igjen. (Selv om det nok finnes et og annet eksempel på dét også.)

Jeg kjenner flere som har snyltet til seg penger. Alt fra borteboerstipend til overgangsstønad/stønader til enslige forsørgere, barnebidrag, skattelette pga kjøring e.l. osv.

Har lyst til å melde rubbel og bit, men får meg samtidig ikke til å angi mennesker jeg bryr meg om. Argh! Men tar ikke fem øre for å fortelle dem at jeg syns de er noen idioter som gjør det, og at jeg ikke syns det er det minste behagelig å vite at de gladelig snylter på staten slik at JEG og mange andre må betale høyere skatt for at de skal få penger de ikke har krav på!

Skrevet

Jeg snylta stipend en periode da jeg studerte, flytta hjem uten å informere lånekassen. Men jeg hadde de samme utgiftene hjemme som borte (bodde hos en slektning før jeg flytta til foreldrene mine).

Skrevet

11.59

skjønner dilemmaet der ja.

Jeg og hadde følt at jeg ville melde noen for slikt men samtidig hatt problemer med å melde venner og bekjemte, og så er det jo sånn at jeg vet jo ikke alltid om det er helt sånn de sier eller om de faktisk har rett på noen av ytelsene.

Har nemlig et vennepar som på papiret bor hver for seg mens de stort sett bor sammen på ordentlig forde mora er udugelig og faren ikke tør annet enn å være der for ungene for hun moren er IKKE god.

Han har adresse hos moren sin men kan nesten aldri reise "hjem"

Alt dette visste vi ikke om da de prøver å fremstå som noenlunde normal både for ungene og moras del. Fikk vite det ved en tilfeldighet en dag jeg dumpet innom uanmeldt og kom midt i hælvete...Har snakket med dem mye etterpå og vet nå hvordan landet ligger...

Er glad nå at jeg ikke meldte dem, for jeg ble veldig provosert av at de nesten "skrøt" av hvordan de hadde ordnet seg...men det var jeg for å ikke få sprekker i fasaden

Skrevet

Vet om tre samboerpar som mottar stønad for enslig mor\far.

Hun ene fikk første OS for det første barnet mens hun bodde med barnefar. Etter ett år ble det slutt og hun mottok stønadene lovlig i ett år. Så fikk hun ny kjæreste og de flyttet sammen(lovlig det også, i 12 mnd) men så ble hun gravid med han og de fikk et barn. Hun får da også stønad for det nye barnet, og hun bor med barnefaren til siste barnet.

Det er veldig frusterende. Selv er jeg også alenemor, og stønadstiden min er oppbrukt og jeg lever kun av studielån\stipend,+ barnebidrag fra far og barnetrygd.

Ikke noe vits å melde disse da fedrene har adresse hos sine søsken eller foreldre. Jeg vet også at ikke de har sagt dette til flere så blir de tatt så blir jeg sett på som tysteren.

Skrevet

Ville aldri drømt om å gjøre det selv. Hadde vært alt for redd for å bli tatt og konsekvensene av det.

Men jeg vet om en som mottar full uføretrygde og har gjort det i åresvis. Han har også flott trygdebil og andre "goder".

Samtidig jobber han fulltid og vel som det svart.

Og det er ikke fordi han trenger pengenen. Har vel sjelden møtt en mer kjip jævel enn denne karen.

Det frister veldig å tyste på fyren, men får meg ikke til å gjøre det.

Skrevet

to av mine kusiner er "alenemødre".. jeg prater ikke mye med de i familie middagsselskaper for å si det slikt. blir regelrett flau...

Skrevet

Stemmer det at det er flest innvandrere som snylter?

Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvorfor de som snylter til seg velferdsgoder UTEN og ha krav på det er så idioter at de skryter av det og sprer det rundt...

Det er jo faktisk en stor mulighet for at noen vil "melde" dem. Hvorfor holder de ikke bare kjeften sin klokkelig lukket istede???

Skrevet

Jeg jobber på telefon i nav, og det hender jeg mottar tips. Dvs videreformidler henvendelse til tipstelefon. De som ringer inn er som regel anonyme, og det er helt greit. Tipsene tas like fult på alvor.

Men det jeg skulle fortelle.... En fyr ringte og sa at han måtte tipse om en kamerat. Ikke fordi han hadde spesielt lyst til å angi kompisen, men han hadde begynt å tenke på hvilke konsekvenser det ville få for kompisen om bedrageriet ble oppdaget på et senere tidspunkt. Dess tidligere jo bedre i forhold til en feilutbetalings-/tilbakebetalingssak. Bedre å skylde 20.000 enn 200.000!!!

Så til dere som er usikre på hva dere bør gjøre... Hvis dere ikke har tipset, men noen andre kanskje gjør det om ett år eller to, vil problemet ha vokst seg langt større. Noe å tenke på?

Skrevet

Det mange ikke er klar over er at man kan bli tatt lang tid i etterkant. Jeg jobber med feilutbetalinger i NAV og jobber ofte med saker som er flere år gamle. Og da viser det seg at man har mottatt urettmessig i mange år. Dette fører til store beløp som igjen fører til at man blir anmeldt.

Det er viktig å være klar over at nav har tilgang på mye opplysninger og kan innhente infromasjon fra 3.part dersom det er mistanke om svindel.

Skrevet

Har et SPM her.

Om foreldre har deler 50\50, så har vel ingen rett på O.S, og andre stønader???

Synes forresten det er bra folk blir tatt, er MAnge svindlere der ute, de med eller uten barn. Desverre!!

Skrevet

17:11, det er rett. Ingen har rett på stønader annet enn skatteklasse to annenhvert år hver.

Skrevet

Ha ha, kom på han som gikk ut på tv2 for noen uker siden. Levde i Thailand på uføretrygd fra Norge. Mener å huske at han hadde 800 ansatte under seg. Mon tro om det ble en aldri så liten feilutbetalingssak der, he he.... Han hadde selv tatt kontakt med norsk tv fordi han ønsket å vise at Pattaya ikke var slik nordmenn trodde, men klarte fint å motbevise sine egne påstander!

Skrevet

jeg kjenner 3stk som snylter med os. Men har rett og slett ikke somlet meg til å gjøre noe med det. Rett og slett fordi jeg er redd nav ikke gidd å se på det- fordi de har så mye annet å gjøre.

Skrevet

Er NAV like flink å rette opp i feilutbetalinger som går andre veien?? Neida, da er det foreldet...

Mener denne foreldelsen enten skulle opphøre, eller det skulle gå begge veier..

Selvfølgelig når det gjelder feilutbetalinger og ikke BEVISST svindel

Skrevet

Kjenner et par som skryter av det, ingen av de har lyst til å jobbe. Vi jobber som bare det, får nesten ikke tid med barnet vårt. Og jeg fikk høre stadig av henne hvor glad hun var for at hun valgte å være hjemme med barnet.

Jeg omgås ikke mer med henne for å si det sånn. Ble helt matt av den vanvittige snevre tankegangen. Blir fint for de når de skal pensjonere seg.

Skrevet

Jeg fikk utbetalt 1 år før jeg skulle. Da var jeg 15 år. Så det var ca 70 000,- Det visste jo ikke jeg noe om. Jeg trengte ikke betale tilbake, siden dette var en feil av min saksbehandler. Ikke den eneste store tabben hun har gjort for å si det sånn.

Dette er nå 8 år siden, og jeg hører hun er verre.

Skrevet

Jeg får fortsatt OS, barnetrygd og kontantstøtte inn på min norske konto, selv om jeg flyttet utenlands og har giftet meg med BF. Meldte også adresseforandring og har gjort NAV oppmerksom på forholdet flere ganger, men pengene fortsetter å strømme inn. Pengene står forresten urørt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...