Gå til innhold

Sparing felles barn / særkullsbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har kommet i en situasjon der vi lurer på hva som blir rettferdig.

Samboer har 3 barn fra tidligere forhold. Disse er mellom 5 - 13 år, tror moren har en form for sparing - men er usikker.

Sammen fikk vi et barn for et par mnd siden. Jeg har alltid ønsker å spare til mine barn, jeg har økonomi nok til å sette av hele barnetrygd (ca 1000 kr i mnd). selv om jeg hadde vært aleneforsørger hadde dette gått helt fint.

Men så kommer dilemmaet; dette blir jo urettferdig for samboers tidligere barn? Han har ikke råd til å spare tilsvarende beløp til dem, da moren deres mottar barnetrydg + mange tusen i barnebidrag fra far.

Jeg har forsåvidt heller ikke 3000 kr. ekstra å sette av til sparing til dem.

Hvordan løser vi dette problemet? Innspill mottas med takk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har løst det sånn at jeg sparer til min datter, og samboeren min sparer til vår sønn. Det er en veldig grei ordning, igrunn.

Du kan ikke sørge for å spare til hans barn, det går jo ikke med mindre dere har vanvittig høy inntekt.

Her sparer svigerforeldrene min etil alle 3 barnebarna, og der er også min datter fra tidligere inkludert. Så sånn sett har vi ikke det store behovet for å spare uanstendig mye penger til våre barn.

Samboeren min tjener langt mer enn meg (men så betaler han ikke barnebidrag heller da) og han sparer nok litt mer til vår sønn enn jeg gjør til vår datter. Sånn blir det bare...

Skrevet

Spar i en konto i ditt eget navn, og se hvordan ting blir etterhvert. Kanskje forblir dere sammen, kanskje går dere fra hverandre. Mener ikke å være kynisk, men antar at det vil føles mer ok å gi sparepengene dine til hans barn dersom dere fremdeles er sammen om 15 år, enn at de "forsvinner" til hans barn istedetfor til ditt eget, dersom dere gjør det slutt om 8 år?

Forblir dere sammen og ønsker å utbetale sparepengene, kan dere jo dele alt på 4? Både det dere har spart til deres felles barn av barnetrygd (for de pengene er da vitterlig også barnefars penger) og det barnefar har spart selv på egen konto i eget navn (for det bør han vel uansett gjøre, dersom han har lyst til at hans 3 barn skal få sparepenger? Blir jo for dumt at du skal spare alene til dem...?!)

Går dere fra hverandre så er jo saken enkel; du har sparepenger på din konto, og dermed gir du dem til deres felles barn.

Skrevet

Jeg vet at barnetrygd også er fars penger, men i og med at han betaler såpass i barnebidrag til tidligere barn vil jeg stå for det meste av innkjøp til felles barn.

Takk for noen gode råd.

Men er det dårlig gjort om jeg f.eks sparer i mitt navn og fordeler om f.eks 15 år - men mer av potten til mitt/mine barn? I og med at hans barn fra tidligere sannsynligvis også har sparepenger fra sin mors side (tror at deres bestemor på den siden også sparer til de). Jeg vil jo ikke at mine skal få mindre, selv om jeg selvfølgelig unner særkulssbarn noen goder når de først har skilte foreldre :)

hi

Skrevet

Jeg syns ikke det er din oppgave å spare til hans barn. (meg med sparing til min datter og mann som sparer til vår sønn)

Jeg ville aldri forlangt at han skulle spare til mitt barn, uavhengig av hvor god råd han måtte ha hatt.... Syns det hørtes greit ut jeg, og fordele etterhvert. Jeg regner jo med at du bidrar med ting til hans barn, så jeg syns igrunn det holder....

Skrevet

Ja, for såvidt enig. Men tenker også litt på den dagen da sparepengene til vårt/våre felles barn skal utleveres, f.eks konfirmasjon, 18 årsdag, kjøp av første leilighet (ikke helt bestemt når de skal få pengene, det blir jo en stor sum etter hvert).

skal det da være masse hemmelighetskremmerier rundt pengene?

hi

Skrevet

Her synes jeg at du skal spare til din datter og ikke tenke på hans barn, det er det han og dems mor som skal ta seg av..

Går ut fra at han og moren demes har en slags sparing fra før av, og da er det jo greit.

Men skjønner problemet. Men har ikke han hatt noe sparing til dem til nå så er det jo litt teit hvis han synes at dere skal spare så mye på dem også som derres datter, da skulle han ha tenkt på å spare på dem før også..

Ikke misforstå, jeg synes far skal spare til sine barn, men synes ikke det har noe å si hva du sparer på deres datter eller ikke.. Om så så kan han spare halvparten så mye på sine barn, for mor skal jo spare sin del..

LLitt langt og rotete men.. :)

Skrevet

Lurer på om det er noen biomødre, uten stebarn som har meninger om dette?

Skrevet

Anonym 10:33 er biomor uten stebarn, men med særkullsbarn som bor mest hos oss. :)

Skrevet

Det er veldig enkelt.

Din samboer sparer samme beløpet til alle sine barn hver måned. Du sparer det du vil til ditt/dine barn. Rettferdig og ukomplisert.

Skrevet

Hva er biomødre?

Jeg synes det høres rettferdig ut at dere sparer til alle. Men det må da tas hensyn tilev sparing fra morsiden også. Kan ikke far sjekke med mor og avtale ev sparing? Det børjo ikke bli slik at deres fellesbarn sitter igjen med mindre.

Dersom dere tenker påå dele ut penger til konfirmasjon, da er det vel mest rettferdig, dersom dere har økonomi til det, at barna får like mye samlet (dvs fra begge foreldre), slik at fellesbarn får like mye fra mor og far, som ste-/særkulldbarn får til sammen fra mor- og farssiden. Dette må dere vel kunne finne ut av?.

Helt enig i at det er lurest å spare på egen konto, og senere ev overføre til barna.

Skrevet

Her sparer jeg barnetrygden til vårt fellesbarn. Hva som blir spart til de andre barna er opp til X-en hans da de har kuttet ut all kontakt med far etter at vår felles ble født. Han betaler bidrag og ferdig med det... Er ikke aktuellt å spare noe til de som ikke vil ha noe med oss å gjøre...

Skrevet

11:29 : Flott mann du har funnet deg!

Skrevet

Veldig vanskelig å få det til å bli 100% rettferdig uansett.

Hvis bare du sparer til felles barn og far til særkullsbarn, blir ikke det også urettferdig for felles? At pappa ikke bidrar med sparing på den fronten i hele tatt, for han sparer til særkulls...?

Skrevet

Barnetrygd er fars penger, ja - men til DETTE barnet.. De andre barna får også barnetrygd, om den går til moren så er det hun som får ta seg av sparingen der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...